شناسهٔ خبر: 57515 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

تاثیرپذیری ۵۵درصدی قیمت بلیت هواپیما از نوسانات ارزی/ تاکید بر حفظ و ادامه فعالیت صنعت هوانوردی در زمان تحریم/ کنترل قیمت‌ بلیت با کاهش سهم پروازهای چارتری

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تداوم فعالیت صنعت هوانوردی را در شرایط نوسانات ارزی و تحریم‌ها، اولویت دولت دانست و گفت: برای متعادل کردن قیمت‌ها در این صنعت، کاهش سهم پروازهای چارتری و نظارت دقیق را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، در گفت‌وگو با صداوسیما درباره تحولات اخیر قیمت بلیت هواپیما گفت: با توجه به اینکه صنعت هوانوردی یکی از جهانی‌ترین صنعت‌ها است، هم از تحولات قیمتی جهانی به شدت تاثیر می‌پذیرد و هم از جهت ارزی هم به شدت تحت تاثیر تحولات ارزی است.

وی ادامه داد: طبق برآوردی که ما داریم  هزینه پروازهای داخلی و خارجی با توجه به مواردی چون قیمت قطعات، موتور و برخی آموزش‌ها بین ۴۵ تا ۵۵ درصد ارزی است به همین علت از تحولات ارزی به شدت تاثیر می‌پذیرد.

آخوندی با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحد آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در مورد تحریم‌ها نیز، با توجه به اینکه تمام این صنعت وابسته به صنعت بین‌المللی هوانوردی است، یکی از صنعت‌هایی که بیشترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌پذیرد، صنعت هوانوردی است، چراکه این صنعت، صنعت بسیار پیچیده و سختی است.

وی افزود: البته خوشبختانه هم سازمان هواپیمایی کشوری، هم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و هم شرکت‌های هواپیمایی تجربه تحریم گذشته را دارند.

برای عبور از تحریم‌ها راهکار داریم

وزیر راه و شهرسازی فعال نگه داشتن صنعت هوانوردی در شرایط تحریم را یکی از اولویت‌های دولت دانست و گفت: اصلی ترین مساله‌ای که اکنون ما دنبال می‌کنیم، این است که بتوانیم صنعت هوانوردی را سر پا نگه داریم. بنابراین سرپا نگه داشتن این صنعت و اینکه این صنعت بتواند در این شرایط سخت به فعالیت خود ادامه دهد، اصلی‌ترین هدف گذاری ما است.

این عضو کابینه دوازدهم به برنامه‌ریزیهای صورت ‌گرفته برای عبور از تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته، هماهنگی گسترده‌ای با شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کردیم که بتوانند صنعت خود را در این موقعیت اداره کنند. همچنین با شرکت فرودگاه‌ها برای دستگاه‌های ناوبری، رادارها، تجهیزات مختلفی که در فرودگاه‌ها از آن استفاده می‌شود، نیز هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم کار را ادامه دهیم، امروز گزارش کاملی را در ستاد اقتصاد مقاومتی داشتیم. در این گزارش مشخص شده که سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها چه تاثیری از تحریم‌ها می‌گیرند.

آخوندی با بیان اینکه برای تمام مشکلات به وجود آمده، راهکاری ارائه شده است، گفت: تمام موارد را بررسی کردیم و برای هر کدام از آن‌ها راهکاری ارائه کردیم. برخی از این راهکارها ممکن است محرمانه باشد، اما به هرحال تک تک موارد مورد بحث قرار گرفت و برای آن راهکار ارائه شد.

وی افزود: اهمیت حفظ صنعت هوانوردی را یک اولویت برشمرد و گفت: حفظ صنعت برای ما بسیار مهم‌تر از قیمت بلیت است، چراکه اول باید بتوانیم چرخ صنعت را در حرکت نگه داریم.

هدف‌گذاری دولت برای کاهش سهم چارترها

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تحولات قیمتی بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: همانطور که گفتم، در صنعت هوانوردی ۴۵ تا ۵۵ درصد از قیمت تمام شده هر پرواز بر مبنای قیمت ارز است. بنابراین این که بگوییم این صنعت از تحولات ارزی تاثیر نمی‌پذیرد، حرف دقیقی نیست. حتما این صنعت از تحولات ارزی به شدت تاثیر می‌پذیرد و آثار خود را دارد.

آخوندی در ادامه به برنامه دولت برای متعادل نگه‌ داشتن قیمت‌ها اشاره کرد و افزود: در مورد قیمت‌ها، از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌ایم قیمت‌های خود را بر روی سامانه‌های خود اعلام کنند.

وی بخش عمده جهش‌های قیمتی را ناشی از فعالیت پروازهای چارتری دانست و ادامه داد: تلاشی که در سازمان هواپیمایی کشوری داریم این است که سهم پروازهای چارتر را به شدت کاهش داده و این روش را محدود کنیم. چراکه این افزایش قیمت‌ها عمدتا در حوزه چارتر خیلی بیشتر از شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد.

آخوندی گفت: توصیه من به مردم این است که سعی کنند برای خرید بلیت هواپیما، از خود شرکت‌های هواپیمایی تهیه کنند. چراکه قیمت ارائه شده توسط شرکت‌های هواپیمایی هم بسیار متعادل‌تر است و هم مشمول برخی تخلف‌هایی که در پروازهای چارتری صورت می‌گیرد، نیست.

نظر شما