شناسهٔ خبر: 57667 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به ریاست دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل شد؛

گزارش دومین جلسه کمیته اعتلای معماری/ تاکید بر تعامل و گفتگو برای حل چالش‌های پیش‌روی معماری و معماران

جلسه دومین جلسه کمیته اعتلای معماری با تاکید بر تعامل و گفتگو برای حل چالش های پیش روی معماری و معماران به ریاست دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین جلسه کمیته اعتلای معماری به ریاست محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی با حضور معماران و صاحبنظران این عرصه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اعلام تشکیل دو جلسه دیگر با حضور معماران، دریافت نظرات صاحبنظران معماری را برای کمیته اعتلا ضروری دانست و گفت: با تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی، بحث و بررسی در رابطه با موضوع معماری را از وزارتخانه شروع کرده ایم و کمیته اعتلا نیز با این هدف تشکیل شده است.

ایزدی یادآور شد: وزارتخانه در برخی از حوزه‌هایش فعالیت‌های فراوانی را در حوزه معماری انجام می‌دهد. شاهد هستیم که در سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی تعداد قابل‌توجهی بیمارستان در حال ساخت است. همچنین  در حوزه راه‌آهن شاهد ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن و در حوزه فرودگاه ها ساخت ترمینال های فرودگاه و در حوزه راهداری مجموعه خدمات بین راهی از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

وی در بیان گام‌های رو به جلویی که معاونت معماری و شهرسازی با همراهی معماران و صاحبنظران برداشته به ضابطه ۶۰-۴۰ اشاره کرد و گفت: در طول سه ماه گذشته در بحث ضوابط ساختمانی به ویژه ضابطه ۶۰-۴۰ به دلیل مطالعه ای که از پیش در معاونت معماری و شهرسازی انجام شده بود و همچنین مطالعاتی که در حرفه توسط برخی از صاحبنظران از جمله مهندس مشهودی، خانم قاسمی و در شهرداری توسط مهندس گلپایگانی و همزمان توسط تعدادی از کارشناسان  انجام شد به نتایج مثبتی دست یافته ایم که نتایج در آینده به شورای عالی شهرسازی و معماری می آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هم اکنون به دلیل تلاش‌هایی که در این راستا انجام شده می توانیم موضوع تغییر در این ضوابط را در دستور کار معاونت معماری و شهرسازی و سپس شورای عالی شهرسازی قرار دهیم. بنابراین از پروژه های موضعی تا تحلیل و نقد ضوابط ساختمانی و حتی در بحث‌های مفهومی نیز شاهدیم که مسائل زیادی وجود دارد که می‌تواند مورد بحث در کمیته قرار بگیرد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در جمع‌بندی دومین کمیته اعتلای معماری، گفت: همه نظرات قابل‌تامل بود و همگی بر اینکه گزارشی ارایه شود که تبیین کننده وضعیت فعلی باشد، اتفاق نظر دارند. در عین حال، همانطور که مهندس کلانتری نیز اعلام کردند معتقدم ما باید بدانیم جایگاه مان چیست و جدا از آنکه می توانیم نهادهای دیگر را حمایت کنیم نباید جا پای نهادهای متولی آموزش از جمله دانشگاه و صنف بگذاریم.  

ایزدی ادامه داد: بسیار مهم است که قبل از شروع به فعالیت بتوانیم نقش و ماموریت‌های کمیته اعتلای معماری را روشن کنیم.

وی تصریح کرد: در جلسات بعدی تلاش می‌کنیم تا گفتگوها را بیشتر کرده و نکاتی را که مطرح می‌شوند مورد بررسی مجدد و تبادل نظر قرار دهیم.

تاکید بر حمایت از معماران و آثار معماری برتر

سیدرضا هاشمی مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در کمیته معماری در مورد اعتلای معماری بحث می‌شود و باید بتوان در این رابطه تعریف درستی ارایه کرد، گفت: فکر کردن در رابطه با اعتلای معماری بدین معناست که روندی انحطاطی در مورد معماری وجود دارد و ما می‌توانیم روند انحطاطی معماری را توضیح دهیم. با این توضیح اگر نتوانیم روند انحطاطی را توضیح دهیم نمی‌توانیم صلاحیت خود را برای اعتلا، اثبات کنیم. به همین دلیل معتقدم باید این توان را ایجاد کنیم.

مشاور معماری و شهرسازی وزیر ادامه داد: منظور ما از اعتلای معماری خلق معماری است و به همین دلیل نیز معماری باید بتواند خلق کند و در کلاف ضوابط شاید خلق کردن معماری کاری دشوار باشد.

این صاحبنظر عرصه معماری کشور خاطرنشان کرد: نهایتا آن نیرویی که معماری برتر را به وجود می آورد باید معمار برتر را نیز به وجود آورد. یا اگر معماران برتر و استعدادهای بالاتری وجود دارد آنها را حمایت کند تا آنها بتوانند فضای بهتری و گسترده تری برای کار بیشتر پیدا کنند. در آن زمان است که آن معماران برتر با خلق آثار ارزشمند در ابتدا هنرمندان و منتقدان را جذب آثار خود می کنند و در نهایت سایر اقشار جامعه جذب آثار برتر و تبعیت از آنها خواهند شد.

معتقدم کار را از عزیمت‌گاهی شروع کنیم که آن نقطه را دقیقا بشناسیم. به همین دلیل نیز ضرورت دارد هم اکنون بدانیم در چه وضعیتی به سر می‌بریم، کجا هستیم و به چه چیزهایی اعتقاد داریم و قرار است چه چیزهایی را اصلاح کنیم.

تلاش برای القای امید در جامعه وظیفه معماران است

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان نیز ضمن حضور در نشست فوق، اعلام کرد: اینکه گفته می شود معماری جامعه ما رو به انحطاط است جمله نادرستی است. ما به عنوان صاحبنظران عرصه معماری باید امید را در جامعه القا کنیم و این وظیفه ای است که برعهده ماست.

وی ادامه داد: وضعیت معماری بسیار متاثر از دیسیپلین های بیرونی است. مگر می شود جامعه ای اقتصاد خرابی داشته باشد و در مقابل معماری درخشانی داشته باشد؟، یا مگر می شود کشوری مسائل اساسی اش حل نشده باشد و بعد بخواهد به موضوع معماری بپردازد؟

معاون مسکن و ساختمان افزود: معتقدم معماری ایران دستاوردهایی داشته و در عین حال، ناکامی‌هایی نیز داشته است. از دستاوردهای معماری می‌توان به این نکات توجه داشت که اگر زمانی معماری تنها مختص به نخبگان کشور بود هم اکنون عمومیت یافته است.

وی در توضیح گفته های خود به وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری اشاره کرده و در ادامه خواستار این شد تا همانند اقدامی که شورای عالی شهرسازی و معماری می‌کند که در وهله اول خلق یکسری ارزش می‌کند و در ادامه از انجام و تداوم یکسری از اشتباهات حوزه های شهرسازی ممانعت به عمل می‌آورد کمیته اعتلای معماری نیز اقداماتی مشابه را انجام دهد.

مظاهریان در پاسخ به این گفته که شورای اعتلای معماری وظیفه اصلاح آموزش معماری در سطح کشور را برعهده بگیرد؟، خاطرنشان کرد: کمیته اعتلای معماری توان اصلاح آموزش معماری را در سطح کشور ندارد.

وی افزود: معتقدم شورای اعتلای معماری می‌تواند نمادهای شاخص را مدنظر قرار دهد و حتی در این مورد، شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌تواند ورود کند. منظورم از نمادهای شاخص صرفا بناهای شاخص نیست بلکه می‌تواند یک جریان نیز باشد. هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و در مسابقات مختلف بین‌المللی شرکت موثرتری داشته باشیم.

معاون امور مسکن و ساختمان همچنین یادآور شد: امیدواریم این کمیته بتواند ضوابطی را تعیین کند تا بر اساس آن به عنوان نمونه بناهای شاخص معرفی شوند و این معرفی سرآغازی باشد برای سایر ساختمان‌هایی که در شهر هستند.

تلاش کنیم تا معماری به فعالیت‌های ارزش افزوده ای تبدیل شود

ایرج کلانتری نیز در نشست فوق به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و گفت: با تشکیل این کمیته بسیار موافق هستم و به ویژه اینکه این کمیته و تصمیماتی که در آن قرار است گرفته شود به شورای عالی شهرسازی و معماری متصل شده است.

این صاحبنظر عرصه معماری ادامه داد: در این کمیته به هیچ عنوان موافق با انجام کارهای صنفی نیستم زیرا معتقدم امور صنفی باید توسط صنوف انجام شود.

وی یادآور شد: معماری در شرایط فعلی متضمن ارزش افزوده نیست. بدین معنا در فرآیند سفارش و پتانسیل سرمایه ای که حاکم است اصلا معماری با کیفیتی که ما به دنبال آن هستیم به هیچ عنوان تضیمن کننده ارزش افزوده نیست.

کلانتری حل مسائل فوق را در قالب انجام فعالیت‌های پژوهشی و آسیب‌شناسی توسط گروه‌های ذی‌مدخل میسر دانست و گفت: بعد از تشخیص مضیقه‌هایی که وجود دارد باید برخورد اصلاحی با بورکراسی حاکم بر سرنوشت معماری و معماران انجام شود. همه می دانید که ما معماران در شرایطی به سر می‌بریم و فعالیت می‌کنیم که هفت خوان رستم را می‌گذرانیم.

صاحبنظر عرصه معماری کشور با اشاره به پیچیدگی هایی که در انجام فعالیت های مختلف و از جمله معماری برای معماران وجود دارد خواستار اصلاح دیسپلین های نامناسب اداری شد و افزود: قصد ندارم به تفصیل وارد پیچیدگی های بوروکراسی های انجام فعالیت شوم. بنابراین معتقدم حتما تلاش برای رفع این گرفتاری ها و گره ها در گرو نظامات صنفی است که به نظر بنده همه افرادی که نمایندگی صنوف را برعهده دارند و در جلسات کمیته اعتلای معماری نیز حضور به هم می رسانند مشکلاتی را که خود نمی توانند حل کنند روی میز این کمیته نریزند. این کمیته نقش هدایت کننده و استراتژیک در رفع نواقص بوروکراسی اداری را باید داشته باشد.

وی تصریح کرد: معتقدم اگر بورکراسی اداری را ساده کنیم به کاهش فساد مبادرت کرده ایم و حتما می توانیم در تصممیات شورای عالی شهرسازی و معماری این استفاده را داشته باشیم.

کلانتری گفت: معتقدم در کشور سیستم و نظام ساختاری مناسبی برای ساخت و ساز نداریم که باید تلاش کنیم تا این اشکالات را برطرف کنیم.

وی همچنین درباره این مطلب که کمیته اعتلای معماری در موضوع نظام مهندسی نیز ورود داشته باشد، گفت: مساله نظام مهندسی و نظام معماری مساله ای است که ما می توانیم سمت گیری کنیم اما نمی توانیم در آن به عنوان فعال جدی، کار کنیم.  

کلانتری خاطرنشان کرد: به جای آنکه برای حل همه مشکلات بخواهیم به دنبال دستورالعمل های پیچیده برویم بسیار ساده و البته جدی به دنبال رفع مشکلات و حل مسائل باشیم.

نظر شما