شناسهٔ خبر: 57672 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مسئول تحلیل و برآورد ساختار مسکن در نقاط شهری استان قزوین مطرح کرد؛

تحلیل بازار مسکن در نقاط شهری استان و نیازهایی که باید دیده شود

جلسه نتایج یک تحلیل از بازار مسکن در نقاط شهری استان نشان می دهد که وضعیت تعداد مسکن از لحاظ کمی در قزوین نسبت با سایر نقاط کشور شرایط بهتری دارد و برای فعالیت بازار مسکن باید به سوی کیفیت بیشتر و توجه به نیازهای متقاضیان حرکت کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، دکتر آتوسا آفاق پور عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری جهاد دانشگاهی تهران که مسئولیت تحلیل و برآورد ساختار مسکن در نقاط شهری استان قزوین را بر عهده گرفته، با اشاره به اینکه یکی از تفاوت های اساسی این تحقیقات با نمونه های مشابه در این است که برای نخستین بار به تفکیک نقاط شهری موضوع را پیش می برد عنوان کرد: استان قزوین مرکزی پر جمعیت و حاشیه ای کم جمعیت دارد.

وی افزود: باید مشخص شود که اساسا مشکل مسکن را در کدام شهرها باید پیگیری کنیم. قطعا جنس نیاز مسکن در نقاط شهری مختلف تفاوت دارد.

آفاق پور تاریخی بودن قزوین و پایتخت بودن آن در دوره صفویان را از علل تمرکز جمعیت در مرکز استان عنوان کرد و گفت: موضوع صنایع و شغل در قزوین و همچنین عامل راه نیز از دیگر دلایل این تمرکز جمعیت است که سبب شده قزوین در کشور از این حیث کم نظیر باشد.

عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه این موضوع خانوار است که نشان می دهد چه اندازه نیازمند مسکن هستیم، اظهار کرد: در سال ۹۰ با توجه به بررسی ها ۲۵۸ هزار خانوار داشتیم که با توجه به آمار در آن سال تعداد ۷۶۰۰ واحد مسکونی کم داشتیم.

وی ادامه داد: این رقم در سال ۹۵ به عدد ۵۹۰۰ واحد رسیده است که نشان می دهد قزوین در موضوع کمبود مسکن نسبت به شرایط کشوری وضعیت خوبی دارد.

دکتر آفاق پور گفت: ممکن است این رقم قابل توجه نباشد ولی موضوع رشد تعداد خانوار سبب می شود که اهمیت یابد چرا که از سال ۹۰ تا ۹۵ تعداد ۳۸۰۰۰ خانوار به جمعیت استان اضافه شده است.
وی با بیان اینکه مشکلات مسکن در دو وجه کمی و کیفی قابل بررسی است، ادامه داد: ممکن است جمعیت زیاد نشود ولی تعداد خانوار افزایش یابد مثلا در سال های ۹۰ تا ۹۵ برای برخی شهرها مانند سیردان و بیدستان حتی منفی شده ولی نرخ رشد خانوار مثبت بوده و در اکثر شهرها این خانوارها هستند که متقاضی بالقوه ی مسکن اند.

به گفته آفاق پور از نظر کمی موضوع مسکن در  قزوین نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت بهتری دارد و در حال حاضر کمبود کمی مسکن در استان خیلی جدی نیست.

وی همچنین عنوان کرد: در دهه های گذشته از نظر بعد خانوار یعنی تعداد اعضا کاهش و از نظر تعداد خانوار افزایش یافته و ما حتی شاهد به وجود آمدن خانوارهای تک نفره هم هستیم.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه تراکم خانوار در واحد مسکونی شاخص مناسبی برای برنامه ریزی در حوزه ی مسکن است، یادآور شد: در شهرهای اسفرورین و شال هم نسبت تراکم به واحد مسکونی و هم بعد خانوار از سایر نقاط شهری استان بیشتر بوده و کمترین بعد خانوار با عدد ۲.۶۸ مربوط به سیردان است.

وی تاکید کرد: برای حل موضوع مسکن فقط نباید به آمار و ارقام توجه کرد و باید به موضوعات فرهنگی، کالبدی، کیفیت، الگوی سکونت و بسیار موارد دیگری از این دست توجه نمود و همچنین موضوع احداث خانه باغ و تمایل شهروندان آپارتمان نشین به داشتن زمین و خانه های ویلایی نیز از جمله بحث هایی است که باید به آن توجه کرد.

نظر شما