شناسهٔ خبر: 57734 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

خادمی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تشریح آخرین وضعیت آزادراه تهران- شمال/ برنامه‌ریزی برای افتتاح ۵۳۰ کیلومتر خط ریلی در سال ۹۷

جلسه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پروژه راه‌آهن خواف – هرات به عنوان اولین راه‌آهن خط ریلی ایران به سمت کشور افغانستان محسوب شده و تا پایان سال تکمیل شده ومجموع طول خطوط ریلی قابل افتتاح در سال جاری بالغ بر ۵۳۰ کیلومتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برگزار شد در ابتدا به تشریح پروژه‌های قابل افتتاح شرکت ساخت و توسعه در هفته دولت پرداخت و سپس برنامه‌های در دست اقدام برای سال ۹۷ را معرفی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی در دست احداث از سوی شرکت ساخت و توسعه در سال ۹۷ اظهار داشت: در سال ۹۶ برای اتمام ۵ مسیر ریلی و یک مسیر بین‌المللی بین ایران افغانستان برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: در سال گذشته دو مرکز استان همدان و کرمانشاه به طول ۴۴۰ کیلومتر به شبکه ریلی متصل شد و امسال به مرکز استان دیگر شامل استان‌های آذربایجان غربی، گیلان و حدفاصل آذربایجان شرقی تا بستان‌آباد به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن خواف – هرات به اولین راه‌آهن خط ریلی ایران به سمت کشور افغانستان محسوب می‌شود تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی یادآور شد: مجموع طول خطوط ریلی قابل افتتاح تا پایان سال جاری بالغ بر ۵۳۰ کیلومتر خواهد بود.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در حوزه ساخت و توسعه آزادراه‌ها بحث اخذ عوارض الکترونیک در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با همت و تلاش پیمانکار این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از امضای قرارداد پروژه اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه آزادراه‌ها توسط وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: طبق مفاد قرارداد، این پروژه باید طی ۹ ماه اجرا شود.

خادمی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت آزادراه تهران – شمال بیان داشت: با نگاهی به نمودار روند پیشرفت توسعه آزادراه تهران – شمال در می‌یابیم که این آزادراه حدفاصل سال‌های ۷۵ تا شش ماه نخست سال ۹۲ کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با روی کار آمدن دولت یازدهم تا به امروز توسعه این آزادراه قابل توجه بوده است.

وی تصریح کرد: علی‌رغم همه اقدامات انجام شده و پیشرفت مناسب آزادراه تهران – شمال طی شش سال اخیر اما دست‌اندرکاران این پروژه از نظر جو روانی تحت فشار قرار دارند. این در حالی است که میزان پیشرفت پروژه طی این سال‌ها با ۱۷ سال قبل از آن قابل مقایسه نیست.

خادمی با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های ساخت آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: از نظر ابنیه فنی ساخته شده در این پروژه بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر تونل و ۱۰ کیلومتر پل به صورت رفت و برگشت در دست ساخت قرار دارد که برابر با ۵۰ درصد کل ابنیه فنی موجود در کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از دغدغه های فعلی برای ادامه روند ساخت آزادراه تهران – شمال را تامین تاسیسات و مصالح اعلام کرد و گفت: تمام تلاش ما آماده کردن این آزادراه برای بهره‌برداری در سال ۹۷ است.

خادمی بر اهمیت نصب «جت فن» در تونل ۴۵۰۰ متری واقع در آزادراه تهران – شمال تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به طولانی بودن تونل های موجود در آزادراه تهران – شمال به تهویه هوا در تونل‌های واقع در این آزادراه از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که حتی در صورت تکمیل تونل‌ها اما نصب نبودن جت‌فن‌ها مورد بهره‌برداری قرار نخواهند گرفت.

وی در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۹۱.۵ درصدی قطعه یک آزادراه تهران – شمال خبر داد و گفت: قطعه دو این آزادراه در اختیار پیمانکار ایرانی قرار دارد و یک مشاور خارجی هم برای ساخت تونل البرز با آنها همکاری می‌کند. در مورد قطعه سوم نیز بنیاد مستضعفان از انعقاد تفاهم نامه ای با چینی‌ها برای تامین فاینانس خبر داده که شرکت ساخت و توسعه در جریان جزئیات آن قرار ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از تونل البرز ۸۷ متر در مسیر رفت برای باز شدن باقی‌مانده است، گفت: این تونل ظرف دو ماه آینده باز خواهد شد. همچنین از عملیات لاینینگ این تونل ۱۱۶۰ متر باقی‌مانده که تا پایان سال بعد تکمیل خواهد شد.

نظر شما