شناسهٔ خبر: 57788 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در هفته دولت رخ داد:

افتتاح نخستین واحد مدیریت اپرون کشور در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

فرودگاه امام واحد مدیریت اپرون در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای نخستین بار در کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از پایگاه خبری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ؛ واحد مدیریت اپرون شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) صبح امروز ششم شهریورماه با حضور مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره و جمعی از مدیران و پرسنل این مجموعه به منظور ارتقاء ایمنی فعالیت‌های هوانوردی و ارائه خدمات زمینی به هواپیماها در اپرون‌های مسافری، باری و جاده‌های دسترسی به سطوح پروازی همچنین جهت تسهیل تردد افراد، ماشین‌آلات و خودروها در سطوح پروازی افتتاح شد.

 شهرام آدم نژاد، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ضمن تبریک ولادت امام هادی(ع) با اشاره به افتتاح واحد مدیریت اپرون در فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار داشت: در جوامع شهری حتی برای مسیرهای کم تردد قوانین و مقررات عبور و مرور وضع می شود و بسیار بدیهی است که در چنین فضایی با این حجم از تحرک و تردد، نیازمند به یک مدیریت مهجز به دانش روز و یکپارچه هستیم.

وی در خصوص اینکه یک مدیریت اپرون خوب چه ویژگی هایی را باید دارا باشد، گفت: این واحد باید اطلاعات محور باشد و ما بتوانیم تردد دیتا را به ثبت برسانیم، دیگر آنکه نقش انسان باید مقداری در این مدیریت کاسته شود و در آینده نه چندان دور حضور فرد کنترل کننده در سطح میدانی و پیرامونی اپرون کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: نکته مهم دیگر آنکه باید کیفیت کار را با استانداردسازی افزایش دهیم و البته استانداردسازی همیشه شامل پرداخت هزینه های مالی، انرژی و ... است و این واحد می تواند شروع خوبی برای نظم دهی به سطوح پروازی فرودگاه حضرت امام(ره) باشد.

آدم نژاد از بهره برداری ۱۳ استند در اپرون غربی تا پایان شهریورماه خبرداد و افزود: بحث نگهداری سیستماتیک رویه سطوح پروازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و فرودگاه بزرگی را سراغ ندارم که سیستم PMS در آن اجرایی نشده باشد، دوستان حوزه فنی قول داده اند این کار به زودی در فرودگاه امام(ره) انجام می شود و با همین روال مسافر تا ۵ سال آینده حتی یک دقیقه تأخیر هم نخواهیم داشت.

در ادامه این مراسم، علی رستمی معاون بهره برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) عنوان کرد: وقتی یک سیستم مدرن و مطابق با الگوهای بین المللی پیاده سازی می شود، گذر از روش سنتی و اجرایی شدن سیستم نوین مقداری زمان بر خواهد بود و با همکاری همه عواملی که در سطح اپرون مشغول به فعالیت هستند، خواهیم توانست مدیریت اپرون در سطوح پروازی را در عمل نیز پیاده سازی کنیم.

مهندس شایان فرید، رئیس اداره ایمنی زمینی و نجات فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در ادامه این مراسم به اقدامات صورت گرفته در فاز اول واحد مدیریت اپرون اشاره کرد و گفت: 

اختصاص ۴ دستگاه خودروی مجهز به سیستم رادیویی، بیکن و آژیر، تهیه و تجهیز اتاق کنترل مدیریت اپرون، باز طراحی و رفع عیوب نقشه های جانمایی پروازها و بهینه سازی فضاهای موجود در اپرون‌های مسافری و باری، اختصاص یک ایستگاه خودروی مجهز به عنوان خودروی کنترل ترافیک، نصب GPS بر روی خودروهای تردد کننده در سطوح پروازی به منظور پایش و کنترل تردد آنها (در فاز اول ۷۰ خودرو)، پیگیری و طراحی نرم افزار جامع کنترل تردد در سطوح پروازی و طراحی گواهی‌نامه رانندگی در سطوح پروازی و هماهنگی جهت صدور آنها بخشی از این اقدامات به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در فاز نهایی پس از تجهیز این واحد به سیستم‌های هوشمند و کنترلی، هدایت و کنترل پروازها در اپرون‌ها با هماهنگی این واحد انجام خواهد شد و ایمنی پروازها و عملیات هواپیمایی در سطح بالایی تضمین خواهد شد و همچنین به منظور تضمین ایمنی در سطوح پروازی برنامه‌های ممیزی و بازرسی ایمنی در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

گفتنی است، واحد مدیریت اپرون با توجه به گستردگی و پیچدگی سطوح پروازی این فرودگاه به شکل مجزا با امکانات و تجهیزات موجود برای اولین بار در سطح فرودگاه‌های کشور در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) اجرا و برقرار شده است. در سال‌های گذشته مسئولیت هدایت زمینی هواپیماها به عنوان بخشی از وظایف واحد مدیریت اپرون توسط اداره آتش‌نشانی و نجات فرودگاه انجام می‌گردید.

نظر شما