شناسهٔ خبر: 57831 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جعفرزاده :

تعیین سقف قیمت تا پایان شهریور حاصل توافق ایرلاین‌هاست/ سازمان هواپیمایی قیمت تکلیفی اعلام نمی‌کند

رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تعیین سقف برای قیمت بلیت هواپیما تا پایان شهریورماه حاصل توافق ایرلاین‌ها است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تابع قانون است و تعیین نرخ تکلیفی انجام نمی‌دهد.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان بر خلاف رویه قانونی به تعیین سقف قیمت برای پروازها روی آورده است، گفت: در نحوه بیان یا برداشت‌هایی که از تصمیم اتخاذ شده مبنی بر اعلام سقف قیمت برای پروازها انجام شده، اشتباهاتی رخ داده است. این تصمیم شرکت‌های هواپیمایی است، نه سازمان هواپیمایی کشوری.

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری هم مسئول نظارت بر خدمات دهنده در حوزه هوایی است و هم مسئول نظارت بر حقوق خدمات گیرنده. در این توافق، شرکت‌های هواپیمایی مطرح هستند. سازمان هواپیمایی کشوری باید کار کارشناسی شرکت‌های هواپیمایی را بشنود و با مقامات تصمیم‌گیرنده مکاتبه و مذاکره کند.

جعفرزاده با اشاره به نوسانات ارزی در کشور گفت: با تغیرات نرخ ارز، با توجه به اینکه بخش بالایی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی تحت تاثیر این قیمت است، سازمان هواپیمایی کشوری وارد جلسات شد و به صحبت‌های شرکت‌های هواپیمایی و مسائلی که ممکن است صنعت حمل و نقل هوایی را دچار مشکل کند، گوش فرا داد.  

وی افزود: رییس سازمان هواپیمایی کشوری با رییس بانک مرکزی مذاکراتی انجام داد تا ارز بر اساس سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی داخلی تخصیص داده شود. از طرفی هم مکاتباتی صورت گرفت تا شرکت‌های هواپیمایی خارجی بتوانند بلیتشان را به ریال در کشور به فروش برسانند و بتوانند درآمد خود را به ارز تبدیل کنند. این دو مذاکره انجام شده است، با بخش اول آن موافقت شده و درخواست دوم نیز در دست اقدام است.

توافق بر سر سقف قیمت تا پایان شهریور

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح تصمیم ایرلاین‌ها برای تعیین سقف قیمت برای پروازها گفت: تا زمانی که تخصیص ارز از طریق سامانه نیما عملیاتی شود، نرخ بلیت هواپیما با محاسبات بازار آزاد بسیار زیاد است. شرکت‌های هواپیمایی با دعوت سازمان هواپیمایی کشوری جلسه تشکیل دادند و در این جلسه توافق کردند که قیمت بلیت هواپیما را به شکلی متعادل به فروش برسانند و تا پایان شهریور ماه –که به اشتباه تا پایان مهرماه عنوان شده- که پیک پروازی به حساب می‌آید، برای برون رفت از وضع موجود، برای قیمت بلیت سقف تعیین کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این توافق ذکر شده که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند برای حفظ رقابت، بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌کنند تا ۱۰ درصد بر این سقف قیمتی توافق شده اضافه کنند.

جعفرزاده درباره نقش سازمان هواپیمایی کشوری در این تصمیم گفت: این توافق شرکت‌های هواپیمایی است که سازمان هواپیمایی کشوری از آن استقبال می‌کند. اما تعابیری از این تصمیم که سازمان هواپیمایی کشوری سقف یا کفی برای قیمت بلیت هواپیما تعیین کرده است، اشتباه است.

وی افزود: طبق قانون سازمان اجازه تعیین نرخ تکلیفی برای بلیت هواپیما ندارد. اما از توافق شرکت‌های هواپیمایی برای کمک به برون رفت از وضعیت موجود استقبال کرده است.

جعفرزاده درباره احتمال افزایش قیمت‌ها بعد از پایان زمان توافق شرکت های هواپیمایی نیز گفت: با شروع مهر و پایان توافق شرکت‌های هواپیمایی، نرخ بلیت هواپیما افزایش نخواهد یافت. چراکه به شکل طبیعی بعد از پیک پروازی به خاطر کاهش سطح تقاضا نرخ بلیت هواپیما کاهش می‌یابد. نرخ بلیت هواپیما تابع عرضه و تقاضا و فرآیند بازار است.

شرکت‌های هواپیمایی بر عرضه بلیتشان نظارت کنند

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نظارت این سازمان بر نحوه عرضه بلیت هواپیما گفت: متقاضیان بخش هوایی می توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های هواپیمایی از نرخ بلیت هواپیما در مسیرها و شرکت‌های مختلف مطلع شوند تا از خرید بلیت با قیمت‌های غیر متعارف پرهیز کنند.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، متاسفانه برخی از واسطه‌ها نرخ‌هایی را بی ضابطه به وسیله برخی سایت‌های غیر مجاز ارائه دادند. سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که متقاضیان بلیت هواپیما را تنها از سایت‌ها و دفاتر مسافرت هوایی دارای مجوز خریداری کنند. فهرست این سایت‌ها و مراجع نیز در سایت سازمان هواپیمایی کشوری موجود است.

جعفرزاده افزود:  همچنین متقاضیان با مراجعه به سایت‌های سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌هایی هواپیمایی، می‌توانند اصالت سنجی نرخ بلیت هواپیما انجام داده و متوجه شوند که آیا برای بلیت خریداری شده، صندلی پروازی اختصاص داده شده یا خیر. اگر متقاضیان با تخلفی مواجه شدند، می‌توانند به شرکت هواپیمایی که بلیت را از آن خریداری کردند و سازمان هواپیمایی کشوری شکایت ببرند. سازمان به تمام شکایات وارده رسیدگی خواهد کرد.

وی با اشاره به مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی برای نظارت بر عرضه بلیت خود گفت: همچنین سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی توصیه کرده است که نحوه عرضه بلیت خود را مدیریت کنند و مانع از آن شوند که برخی واسطه‌ها هویت و برند شرکت هواپیمایی را تخریب کنند. چراکه شرکت‌های هواپیمایی ابزار مدیریت نحوه بلیت را در اختیار دارند. همچنین اگر واسطه‌ای نرخ بلیت هواپیمای را بالاتر از نرخی که شرکت هواپیمایی اعلام کرده به فروش برساند، شرکت هواپیمایی می‌تواند موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دهد تا اقدامات لازم صورت بگیرد. اگر این معادله به خوبی اجرا شود که الزام به اجرای آن نیز وجود دارد، ما شاهد نارضایتی مردم نخواهیم بود.

جعفرزاده به خروج برخی ایرلاین‌های خارجی از ایران نیز گفت: با ثبات نرخ ارز و اختصاص ارز به شرکت‌های هواپیمایی، فکر می‌کنم بتوان خروج شرکت‌های هواپیمایی از کشور به علل اقتصادی را مدیریت کرد.

 

نظر شما