شناسهٔ خبر: 57907 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری همدان امضا شد؛

موافقت نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری همدان/ تشکیل شورای راهبری و تشکیل نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی شهر همدان

همدان به منظور ارتقا و تسهیل همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری همدان، در برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و پایش بر توسعه کلانشهر همدان، با عنایت به شتاب توسعه این شهر و ضرورت تهیه اسناد یکپارچه و کارآمد، موافقت نامه همکاری فی مابین؛ با هدف تشکیل شورای راهبری و تشکیل نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی شهر همدان، به شرح مفاد ذیل مورد موافقت امضا کنندگان، جهت اجرا قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به منظور ارتقا و تسهیل همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری همدان در برنامه ریزی، هدایت، نظارت و پایش طرح‌های توسعه کلانشهر همدان، با عنایت به شتاب توسعه این شهر و ضرورت تهیه اسناد یکپارچه و کارآمد، موافقت‌نامه همکاری فی مابین، با هدف تشکیل شورای راهبردی و تشکیل نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی شهری همدان، به شرح ذیل مورد موافقت امضا کنندگان قرار گرفت.

ماده۱- طرفین موافقت‌نامه

این موافقت‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی، به نمایندگی آقایان محمد سعید ایزدی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و فرهاد فرزانه، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان که در این موافقت‌نامه به اختصار "وزارت" نامیده می شوند از یک طرف و مدیریت شهری همدان به نمایندگی آقای عباس صوفی، شهردار همدان و آقای ابراهیم مولوی، رئیس شورای اسلامی شهر همدان که در این موافقت‌نامه به اختصار "مدیریت شهری" نامیده خواهند شد، مبادله می‌گردد.

ماده ۲- موضوع موافقت‌نامه

همکاری و مشارکت در مدیریت فرآیند تهیه، تدوین، بررسی، تصویب، نظارت بر اجرا و پایش طرح‌های جامع، تفصیلی و طرح‌ها و برنامه‌های موضعی و موضوعی (در مقیاس شهری و منطقه ای) که در این موافقت‌نامه، طرح‌های توسعه شهری خوانده می‌شود و ایجاد زمینه‌های لازم برای اجرای آن‌ها و تشکیل نهاد برنامه‌ریزی و مطالعات توسعه شهر همدان برای اداره و راهبری طرح‌های مربوطه در چارچوب برنامه‌ها و راهبردهای طرح های فرادست، بر اساس مفاد این موافقت‌نامه و قوانین و مقررات جاری کشور.

ماده۳- ارکان موافقت‌نامه

۱-۳- شورای راهبری نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی توسعه شهر همدان، که از این پس "شورای راهبری" خوانده می‌شود.

۲-۳- شورای تخصصی نهاد مطالعات شهر همدان که از این پس "شورای تخصصی" خوانده می‌شود.

۳-۳- نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی شهر همدان که از این پس "نهاد" خوانده می‌شود.

تبصره۱- ساختار اجرایی شامل وظایف، اعضا، نحوه تشکیل جلسات و ساختار تفصیلی تشکیلات نهاد، مطابق پیوست‌های این موافقتنامه (که جزء لاینفک آن است) خواهد بود.

ماده ۴- تعهدات طرفین

۱-۴- تعهدات وزارت:

الف- عضویت و شرکت فعال در جلسات شورای راهبری

ب- اقدامات لازم جهت تسریع در فرایند بررسی و تصویب طرح‌های توسعه شهری موضوع این موافقت‌نامه در کمیسیون ماده ۵، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و کارگروه‌های آنها و ابلاغ به مدیریت شهری (و در صورت لزوم، طرح خارج از نوبت آنها در مراجع مذکور، با تشخیص و درخواست شورای راهبردی).

پ- همکاری لازم جهت تحقق طرح‌ها

ت- همکاری در ایجاد بانک اطلاعات مکان مرجع مرتبط در شهرداری همدان، با امکان به روز آوری و اتصال به سیستم دبیر کمیسیون ماده ۵ و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری.

ث- ارائه تمامی اطلاعات، اسناد، نقشه‌ها و نیز طرح‌های مصوب مورد نیاز موجود در وزارت، بنا به نیاز و درخواست نهاد (و یا با معرفی نهاد به مهندسین مشاور)

ج- مشارکت و هم‌فکری با نهاد در ایجاد نظام پایش و ارزیابی طرح های توسعه شهری همدان.

چ-  تامین اعتبار مالی تهیه طرح جامع (ساختاری- راهبردی) شهر همدان.

۲-۴- تعهدات مدیریت شهری:

الف- تشکیل جلسات شورای راهبردی (پس از تشکیل نهاد، تشکیل جلسات بر عهده نهاد خواهد بود)

ب- عضویت و شرکت فعال در جلسات شورای راهبردی.

پ- ارائه تمامی اطلاعات، اسناد، نقشه‌ها و نیز طرح‌های مصوب موجود و در دست تهیه در شهرداری و دستگاه‌های وابسته شهرداری به نهاد (و یا با معرفی نهاد به مهندسین مشاور)

ت- تامین اعتبار مالی مورد نیاز تشکیل و فعالیت‌های نهاد و همچنین تامین اعتبار تهیه طرح‌های توسعه شهری در سطوح پایین‌تر از طرح جامع (در صورت نیاز، همکاری جهت تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای طرح جامع)

ث- تکمیل بانک اطلاعات مکان مرجع مرتبط در شهرداری همدان، با امکان به روز آوری و اتصال به سیستم دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری

ج-  ایجاد، مشارکت و هم‌فکری با نهاد در نظام پایش و ارزیابی طرح‌های توسعه شهری همدان

ماده ۵- بررسی، تصویب و نظارت عالیه بر اجرای طرح‌ها

روند بررسی و تصویب طرح‌ها و همچنین نظارت بر اجرای آنها، مطابق قوانین و آییننامه‌های جاری و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود.

 ماده ۶- مدت موافقت‌نامه

مدت اعتبار این موافقت‌نامه از زمان ثبت آن در دبیرخانه وزارت، چهار سال می‌باشد که با توافق طرفین قابل تمدید است.

ماده ۷- حل اختلاف

در صورتیکه در تحقق موافقت‌نامه و انجام امور، اختلافی حاصل شود مرجع نهایی تصمیم‌گیری و حل اختلاف، هیأتی مرکب از نمایندگان هر طرف و یک نفر مرضی الطرفین (جمعا ۳ نفر) خواهد بود.

این موافقت نامه در هفت ماده و ۴ نسخه تهیه و به امضای طرفین رسیده و پس از ثبت آن توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت، یک نسخه به شهرداری همدان یک نسخه به شورای اسلامی شهر همدان و یک نسخه به اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و همچنین وزارت راه و شهرسازی رسما ابلاغ می‌شود که تمامی نسخه آن واجد اعتبار یکسان می‌باشند.

نظر شما