شناسهٔ خبر: 58228 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست مديران ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح شد:

واگذاری مسئوليت دبيری كميسيون‌های ايمنی راه‌های استان‌ها به مديران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای/ شیوه‌نامه تن-کیلومتر به وازت راه و شهرسازی ارسال شد

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به واگذاری مسئولیت مدیریت كمیسیون ایمنی راه‌ها در استان‌ها به مدیران ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تاکید کرد: باید با جدیت و پیگیری در برگزاری جلسات، عملكرد موفق و مثبتی در كارنامه فعالیتی مدیران مجموعه به ثبت برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزير راه و شهرسازی در نشست مديران ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بر لزوم استفاده از مديريت مشاركتی و بهره‌گيری  از خرد جمعی در اجرای موفق وظايف محوله به مديران استانی  تأكيد كرد.

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان طی سخنانی با اظهار امیدواری از این‌که با همكاری و هماهنگی همه مدیران و مسئولین در بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سراسر كشور روزبه‌روز تحول و توسعه در بخش‌های فعالیتی ارتقاء پیدا كند، افزود: با واگذاری مسئولیت جدید دبیری كمیسیون ایمنی راه‌ها در استان‌ها به مدیران ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، می‌بایست ساختار وظایف و حوزه نفوذ فعالیتی هر بخش شناسایی و به‌درستی تعریف شود و با جدیت و پیگیری در برگزاری جلسات، عملكرد موفق و مثبتی در كارنامه فعالیتی مدیران مجموعه به ثبت برسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با تأكید بر واگذاری و تقسیم‌کار امور و وظایف محوله به سطوح پایین‌تر مدیریت در استان، اظهار داشت: بهره‌گیری از مشاركت كاركنان و افراد خبره و متخصص، علاوه بر سرعت‌بخشی به كارها، زمینه‌ای را برای مدیران فراهم می‌كند تا بتوانند مدیریت خوبی بر مجموعه كارها و امور واگذارشده داشته باشند و بهره‌وری در جلسات كمیسیون ایمنی راه‌ها افزایش پیدا كند.

حسن نیا اهمیت مسئولیت مدیران استانی در كاهش میزان تصادفات جاده‌ای را یادآور شد و تصریح كرد: با بهره‌گیری از سامانه‌های نظارت و كنترل تردد خودروها و پیگیری هرچه سریع‌تر در نصب و راه‌اندازی دوربین‌های نظارت تصویری و سایر اقدامات در ایمن‌سازی و رفع نقاط و تقاطع پرحادثه امید می‌رود تعداد تصادفات و كشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای كاهش پیدا كند.

در ادامه برگزاری گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مهران قربانی عضو هیئت عامل و نماینده تام‌الاختیار ریاست سازمان در ا مور ایمنی و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به واگذاری مسئولیت دبیری كمیسیون‌های اجرایی ایمنی راه‌ها به مدیران كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، این مسئولیت و دامنه وظایف مرتبط با آن را در حوزه ایمنی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود : در حال حاضر مدیران كل راهداری و حمل‌ونقل در استان‌ها به‌عنوان دبیران تخصصی كمیسیون ایمنی راه‌ها منصوب شدند و در این راستا فصل جدیدی از فعالیت‌های مرتبط با مقوله ایمنی حمل‌ونقل در ادارات كل استان‌ها آغاز می‌شود.

قربانی افزود: پارامترهای پیچیده‌ای در ایجاد تصادفات در شبكه راه‌های كشور دخیل هستند و پس از وقوع تصادفات نیز پیامدهای اقتصادی، تأثیرات اجتماعی و پیامدهای سلامت و بهداشت جامعه را تهدید می‌كند. این امر توجه ویژه مسئولان و دست‌اندركاران حوزه ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای را بیش‌ازپیش ضروری می‌سازد.

نماینده تام‌الاختیار ریاست سازمان در امور ایمنی حمل‌ونقل همچنین بر لزوم توسعه مدیریت ایمنی افزود: این امر مهم‌ترین جزء سیستم بهبود ایمنی و وظیفه‌ای است كه به‌مثابه مغز در بدن یك انسان و یا CPU در بدنه‌ یك كامپیوتر نقش ایفا می‌كند و در واقع ماهیتی حیاتی دارد.

قربانی افزود: در این راستا باید رویكرد سیستم ایمن داشته باشیم و به سمت اشتراك در مسئولیت‌ها پیش برویم. این در حالی است كه در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها، داشتن تفكر سیستمی در زمینه مدیریت ایمنی، فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم و ایمن، خودروهای ایمن‌تر، رفتار ایمن‌تر كاربران، امداد و نجات و انجام مراقبت‌های بعد از تصادفات ازجمله مهم‌ترین مواردی است كه باید موردتوجه و اهتمام قرار گیرد كه خود سرفصل‌های بسیاری را داراست و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق اجرایی است.

اجرای پروژه‌های سامانه‌های نصب و راه‌اندازی نظارت تصویری و ثبت تخلفات رانندگی

در راستای ارتقای ایمنی در جاده‌های كشور و توسعه سیستم‌های هوشمند كنترل ترددها و ثبت تخلفات رانندگی، نصب و راه‌‌اندازی بالغ‌بر یك هزار و ۸۷۰ دوربین نظارتی در استان‌های سراسر كشور در دست اقدام و بهره‌برداری است.

فرامرز مداح عضو هیئت عامل و نماینده رئیس سازمان در امور فناوری با بیان این خبر اظهار داشت: بر اساس قرارداد منعقده با شركت مجری طرح در حال حاضر تعداد یك هزار و ۸۰۳ سامانه مكان‌یابی شده و در مرحله نصب و راه‌اندازی است. تعداد سامانه‌های فعال موجود نیز بالغ‌بر یك هزار و ۳۱۵ سامانه است كه قابلیت ثبت سرعت لحظه‌ای ناوگان در حال تردد را دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام‌شده در كارگروه رسیدگی به مطالبات رانندگان اشاره كرد و افزود: به‌منظور تعیین كرایه حمل بر اساس تن – كیلومتر با مشاركت كارشناسان خبره ستاد مركزی سازمان و نمایندگان رانندگان جاده‌ای، طرح تن – كیلومتر برمبنای عوامل هزینه‌ای قیمت جابه‌جایی بررسی و پس از جمع‌بندی به مراجع بالاتر و وزارت راه و شهرسازی ارسال شد و پس از تصویب به مرحله اجرا می‌رسد.

مداح خاطرنشان كرد: اجرای این طرح از پیچیدگی‌هایی برخوردار است كه با فراهم شدن پشتوانه علمی و نظرات كارشناسی امید است در عمل به‌خوبی اجرا شود و مشكلات موجود رانندگان حل‌وفصل شود.

بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان سفرهای تابستانی هم‌وطنان

داریوش امانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی سخنانی بر توجه ویژه مدیران ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر كشور در مرحله پایانی سفرهای تابستانی هم‌وطنان تأكید كرد و افزود: در این راستا باید از همه ظرفیت‌های موجود در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری در ایجاد ایمنی و روانی سفرهای جاده‌ای استفاده شود و  نظارت كامل و مستمر در زمینه ارائه خدمات مطلوب و به‌موقع به هم‌وطنان بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره به واگذاری مسئولیت كمیسیون ایمنی در استان‌ها به مدیران ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار داشت: امید است با واگذاری این وظیفه خطیر و مهم و برگزاری جلسات این كمیسیون با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌ها هم‌زمان با سفرهای پایانی تابستانی، سطح ایمنی سفرها در جاده‌ها ارتقا یابد.

امانی همچنین به تداوم در رسیدگی به مشكلات رانندگان جاده‌ای تأكید كرد و افزود: مدیران باید از نزدیك و با بازدیدهای میدانی در پایانه‌های بار و مسافر استان‌ها حضور یافته و مسائل و مشكلات را شناسایی كنند و نسبت به حل‌وفصل مشكلات موجود و رسیدگی به مطالبات رانندگان تلاش مضاعفی انجام شود.

برنامه‌ریزی زودهنگام برای راهداری زمستانی

در ادامه این همایش حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان با تأكید بر جذب اعتبارات استانی به‌ویژه در انجام فرآیندهای جاری راهداری افزود: استفاده بهینه از امكانات در اختیار و بهره‌گیری از اعتبارات موجود در وضعیت كنونی اقتصادی كشور حائز اهمیت است. در واقع باید از همه ظرفیت‌های موجود و در اختیار بخش راهداری استفاده كافی صورت گیرد.

مطاعی خاطرنشان كرد : مشاركت ماشین‌آلات در اختیار اكیپ‌های راهداری در استان‌ها و شهرستان‌ها در جهت همیاری در انجام اموری غیر از امر راهداری و كمكیاری به دیگر ارگان‌ها، نباید مانع از فعالیت آن‌ها در انجام امور جاری راهداری و وظایف محوله خود باشد، این امر پذیرفته شده نیست.

معاون راهداری سازمان بر لزوم آمادگی برای انجام راهداری زمستانی از هم‌اكنون تأكید كرد و افزود : امر راهداری و اجرای فرآیندهای مربوط به این حوزه به‌صورت جاری، پیشگیرانه و حین وقوع حوادث احتمالی اهمیت ویژه‌ای دارد به‌ویژه در مقوله ایمنی جاده‌ها و ارتقای آن نقش مهمی را ایفا می‌كند، كه این امر در مواقع و زمان‌های خاص به‌ویژه در فصول بارش و ماه‌های سرد سال بیشتر اهمیت می‌یابد.

مطاعی همچنین اظهار داشت: در خصوص آماده نگه‌داشتن راه‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص ابنیه فنی و پل‌ها باید توجه ویژه از سوی مسئولان راهداری در استان‌ها صورت گیرد كه در این راستا تسطیح بستر رودخانه، انجام درواسیون و پاک‌سازی پل‌ها به‌ویژه در استان‌های سیل‌خیز می‌تواند اقدامی مهم در جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی و آسیب به پل‌ها باشد.  

عزم همگانی مسئولین ایمنی استان‌ها برای ارتقای فرهنگ رانندگی 

خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با تأكید بر توسعه اقدامات در حوزه ایمن‌سازی راه‌ها از طریق كمیسیون‌های ایمنی در استان‌ها اظهار داشت:

برای تحقق هدف كاهش وقوع تصادفات جاده‌ای در كاهش باید تلاش مضاعفی از سوی مدیران استانی كه در حال حاضر مسئولیت كمیسیون ایمنی در استان را بر عهده دارد صورت بگیرد.

وی در حوزه ایمن‌سازی راه‌ها به دو دسته اقدامات اشاره كرد و افزود: اقدامات فیزیكی یكی از اقدامات محسوب می‌شود كه با توجه به این‌که بیش از ۷۰ درصد تصادفات در بزرگراه‌‌ها اتفاق می‌افتد و ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است از این‌رو احداث استراحتگاه‌ها به‌ویژه در ۳۰ كیلومتر ورودی شهرها می‌تواند كمك قابل‌توجهی به كاهش این آمار داشته باشد.

مقبلی اقدامات فرهنگی را از سایر اقدامات مؤثر در زمینه كاهش تصادفات جاده‌ای بیان كرد و افزود : عدم آگاهی رانندگان از مسائل ایمنی و قوانین و مقررات صحیح رانندگی سهم زیادی در افزایش تصادفات جاده‌ای دارد كه ادارات ایمنی و حریم راه‌ها و ایمنی و ترافیك و روابط‌عمومی از ادارات اثرگذار در ارتقای فرهنگ عمومی رانندگی در جاده‌ها هستند.

وی در ادامه به اقدامات انجام‌شده در حوزه پیمان و رسیدگی اشاره كرد و افزود : با راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری جدید تدوین قراردادها و پیمان‌ها در این سازمان، بررسی كاركرد پروژه‌ها با نهایت دقت و صحت انجام می‌شود و تخصیص اعتبارات به‌صورت مكانیزه در نرم‌افزار ثبت می‌شود كه قابل‌کنترل و نظارت از سوی مدیران و كارشناسان است.

سمت‌وسوی بودجه عمرانی امسال به سمت منابع غیر نقدی است

در این نشست همچنین محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان با اشاره به اینكه در سال جاری سمت‌وسوی بودجه به استفاده از منابع غیر نقدی است، در خصوص نحوه تأمین منابع مالی و اعتباری به تشریح سرفصل‌ها پرداخت و افزود : علاوه بر اهتمام لازم در بحث مدیریت هزینه‌ها و اعمال صرفه‌جویی‌های لازم در این خصوص و به‌ویژه در زمینه انجام تشریفات اداری، باید به كسب درآمدهای سازمان نیز اهتمام لازم صورت گیرد چرا كه با توجه به شرایط اقتصادی كشور و وجود تورم، باید درآمدها به حدی باشد كه سازمان بتواند فعالیت‌های خویش را كماكان در جهت كسب رضایت كاربران و استفاده‌كنندگان از خدماتش، به‌خوبی و در سطح مطلوب و مورد انتظار ایفا كند.

وی به فعال‌سازی كمیته درآمدها اشاره كرد و در خصوص بحث بیمه تكمیلی كاركنان و معیشت و رفاه آنان مواردی را تصریح كرد.

گفتنی است در بخش‌های دیگری از این نشست عباسعلی بنی‌اسدی مدیركل دفتر حقوقی و تدوین مقررات در خصوص حدود اختیارات و ضوابط قانونی كمیسیون ویژه ماده ۱۲ رسیدگی به تخلفات شركت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل كالا و قاسم باقری مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور منظر آرایی راه و شاخص‌های این طرح، مطالب خود را به سمع حاضران در جلسه رساندند.

نظر شما