شناسهٔ خبر: 58363 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رونق اقتصاد منطقه با ۲ خطه شدن راه آهن قزوین - زنجان

راه آهن دو خطه شدن راه آهن قزوین - زنجان دستاوردهای زیادی همچون صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح جاده ای و رشد گردشگری را بدنبال خواهد داشت و در مجموع به رونق اقتصادی منطقه و این دو استان کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. به نقل از ایرنا، خطوط ریلی از قدیمی ترین وسایل حمل و نقل عمومی در جهان محسوب می شوند و همواره نیز از مزیت های قابل توجهی از جمله کاهش میزان مصرف انرژی، کم بودن آلاینده های زیست محیطی، قیمت به صرفه و ضریب ایمنی بالا برخوردار بوده اند.

امروزه با کمک فناوری های پیشرفته شاهد قطارهایی با امکانات و تجهیزات فوق العاده مدرن و با سرعت های مناسب در حوزه جا به جایی مسافر و کالا در سطح جهان و منطقه هستیم.

متاسفانه توجه و توسعه به این وسیله نقلیه در کشور ما آن چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته تا جایی که در حوزه حمل و نقل جاده ای کمک های فراوانی از جمله یارانه صورت می گیرد اما به قطار، به عنوان یک وسیله عمومی راحت و ایمن توجه لازم و آنچنان که باید نشده است.

با این حال به نظر می رسد با افزایش روز به روز نرخ سفرهای هوایی و عدم ایمنی در جاده ها، دولت توجه ویژه خود را به سوی راه آهن جلب کرده و با انجام برخی اقدامات از جمله احداث خطوط آهن جدید مانند خط آهن قزوین - رشت و یا ۲ خطه کردن خطوط ریلی سعی خود را در توسعه سفرهای بین شهری و یا حمل کالا از طریق قطار معطوف ساخته است.

یکی از پروژه های قابل توجه راه آهن جمهوری اسلامی که کلید استارت عملیات آن نیز در سال ۹۵ به دنبال عملیات اجرایی خط آهن سراسری تهران - قزوین صورت گرفته، ۲ خطه شدن راه آهن قزوین - زنجان بوده است.

**پروژه ۲ خطه شدن قزوین - زنجان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح ۲ خطه شدن راه آهن ۱۷۱ کیلومتری قزوین - زنجان که ۷۰ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی قزوین قرار دارد از ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۹۵ با ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار کلید خورد و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی آن ادامه دارد.

پیمان پیرمرادی با اشاره به اینکه برای این طرح تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: براساس پیش بینی های به عمل آمده برای بهره برداری از این طرح ملی به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیازمندیم.

وی اضافه کرد: بدون شک با افزایش سرعت قطار این مسیر از ۱۴۰ به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، ضمن تسریع در امر تردد، شاهد استقبال بیشتر شهروندان از خطوط ریلی در مسافرت های بین شهری نیز خواهیم بود.

این مسئول گسترش خطوط ریلی را برای مناطق اقتصادی حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: استان قزوین یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور به شمار می رود که با توسعه خط آهن سراسری آن می توان علاوه بر ایجاد درآمدهای پایدار اقتصادی و همچنین اشتعالزایی قابل توجه در آن، درآمدهای حاصل از تولید و اقتصاد موجود در منطق را نیز افزایش داد.

به گفته این مسئول فنی، در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان امسال شاهد بهره برداری از ۲ خطه شدن راه آهن قزوین - زنجان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح می تواند دستاوردهای زیادی را به همراه داشته باشد که از جمله آنها به رونق گردشگری، کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت، کم شدن سوانح جاده ای وهمچنین ایجاد شغل های مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرد.

**TOD بستر اتصال حمل و نقل عمومی شهر به خط آهن است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) را بستر مناسب اتصال شهر با خط آهن دانست و یادآور شد: مهمترین مساله ما در حوزه طرح بازآفرینی توجه به برخی محلات، از جمله محله راه آهن قزوین است که شرایط توسعه ایستگاه موجود را برای ما با توجه به گسترش خطوط ریلی منطقه، فراهم می کند.

مسعود حق لطفی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن شهرهای قزوین و تاکستان در حاشیه خط آهن سراسری و با توجه به پیشنهاد استان به ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست وزیر راه و شهرسازی، اجرای برخی طرح ها در حوزه راه آهن، مانند TOD می تواند شرایط مناسبی را برای توسعه پایدار شهرهای یاد شده فراهم آورد.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه تاکستان و در روزهای سخت زمستانی منطقه که راه ها به علت برف و کولاک شدید مسدود می شود، بسیاری از مسافران از طریق خطوط ریلی منتقل می شوند که با توجه به اجرای ۲ خطه شدن مسیر ریلی قزوین - زنجان بدون شک شاهد حجم بیشتری از تردد مسافران از طریق قطار در این مسیر خواهیم بود.

حق لطفی اظهار داشت: با ۲ خطه شدن راه آهن قزوین- زنجان شاهد افزایش حجم مسافرت های ریلی بوده و همچنین گسترش حمل و نقل کالا از خط آهن خواهیم بود که این موضوع در رونق اقتصادی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

**خطوط ریلی امروز سهم قابل توجهی در جا به جایی مسافران دارند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این باره اظهار داشت: با توجه به اینکه در گذشته توسعه شهرها براساس خطوط آهن شکل می گرفت بنابراین این مساله همواره برای دولتمردان کشورهای مختلف حایز اهمیت بوده است.

علی فرخزاد ادامه داد: یکی از اهداف مهم اجرای پروژه ۲ خطه شدن خط آهن قزوین - زنجان و همچنین قزوین - تهران بالا بردن ظرفیت جا به جایی مسافر و کالا تا ۲ برابر در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: استان قزوین با توجه به ویژگی های خاص خود در بخش اقتصادی، کشاورزی و گردشگری و همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در آینده نزدیک به توسعه پایدار و گسترش زیرساخت های قابل توجه حمل و نقل به خصوص در بحث خطوط ریلی نیازمند است.

به گفته این مسئول، ۲ خطه شدن خطوط ریلی قزوین - تهران و قزوین زنجان و ادامه آن تا کشور ترکیه بدون شک می تواند بخش مهمی از حوزه اقتصادی و گردشگری منطقه و حتی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین یادآور شد: البته پروژه ۲ خطه شدن راه آهن قزوین - زنجان در ادامه فعالیت خود با مشکلاتی در بخش تملک اراضی روبرو بود که خوشبختانه تا حدود زیادی موانع موجود حل و فصل شده تا جایی که عملیات اجرایی این طرح همچنان در حال انجام است.

فرخزاد ادامه داد: بدون شک با پایان و بهره برداری از ۲ خطه شدن خطوط ریلی تهران - قزوین و قزوین - زنجان علاوه بر کاهش آمار تصادفات و بار ترافیکی جاده ها، شاهد تحولی شگرف در حوزه جا به جایی مسافر و کالا در این خطوط خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تاکید کرد: البته با توسعه ناوگان ریلی نباید از برخی موارد از جمله افزایش کیفیت قطارها نیز غافل بود زیرا هرگونه بی توجهی در این بخش شاهد نتایج معکوسی نیز خواهیم بود.

تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با علی خدایی، مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور در خصوص آخرین وضعیت ریل گذاری و تکمیل ابنیه های مسیر بی نتیجه ماند. / 

نظر شما