شناسهٔ خبر: 58398 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

واكنش رسانه‌ها به انتشار يك خبر كذب؛

بازی یک رسانه با منافع ملی

بندر شهید بهشتی چابهار «هندی ها ۸۵ میلیون دلار در فاز نخست طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری کرده و ۱۰ سال از منافع آن برای بازگشت هزینه و سود بهره مند می شوند.» این خبر را یک سایت خبری بعنوان واگذاری اداره بندر چابهار به هندی ها تلقی و منتشر کرد که سبب هجمه علیه منافع ملی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، اواخر هفته گذشته بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفری ۲ روزه به دهلی، با دولتمردان آن کشور درباره مناسبات تجاری و اقتصادی و توسعه بندر چابهار در کنار ادامه همکاری ها بی توجه به تحریم های آمریکا، گفت وگو کرد.

اهمیت این سفر و توافق های صورت گرفته از آن جهت بود که مقام های آمریکایی با حضور همزمان در دهلی، به دنبال فشار بر دولتمردان این کشور برای همکاری در انجام تحریم های کاخ سفید علیه ایران بوده و هستند اما نتایج سفر آخوندی نشان داد که هند بر توافق های قبلی خود با ایران پایبنده و بر ادامه توسعه بندر راهبردی چابهار تاکید دارد.

جایگاه استراتژیک بندرچابهار در جنوب شرقی ایران در محور شرق دریا خزر برای افزایش صادارات هند بسیار اهمیت دارد و و این مساله هندی ها را برای انجام سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل دریایی و بندری ایران بیش از پیش تشویق کرده است.

در حاشیه این سفر بود که وی در گفت وگو با رسانه های هندی، مهمترین دستاورد این سفر را عملی شدن توافق های قبلی برای توسعه بندر راهبردی چابهار اعلام کرد و گفت: ایران براساس توافق های انجام شده تا یک ماه آینده عملیات توسعه بندر چابهار را به یک شرکت هندی واگذار خواهد کند.

یکی از سایت های خبری این اظهارات آخوندی را با عنوان «اداره بندر چابهار به هند واگذار می شود» منتشر کرد که ضمن التهاب آفرینی در جامعه، با واکنش های مختلفی همچون زیرسوال رفتن منافع ملی و چرایی این اقدام از سوی دولت و ... مواجه شده و فضای روانی علیه مسئولان و دولتمردان ایجاد کرد.

این سایت خبری بعد از آنکه بازتاب های منفی خبر آن به شبکه های اجتماعی نیز کشیده شد، بدون عذرخواهی، اقدام به اصلاح خبر کرد.

واکنش ها در فضای مجازی نسبت به این مساله به نحوی بود که حتی حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری نیز در توییت خود نوشت: «یکی از خبرگزاری ها در ابتدا به جای «توسعه بندر» تیتر زد «اداره بندر» و پس از آنکه جامعه را متشنج کرده بدون سر و صدا و عذرخواهی، تیتر را اصلاح کرده است؛ چقدر راحت بی دقتی خبرنگار و سردبیر موجب جنجالی رسانه‌ای شد و متاسفانه کسی سوال نکرد آیا تیتر درست است یا خیر؟»

 محتوای قرارداد توسعه بندر چابهار

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد با طرف هندی در بندرچابهار شامل سرمایه گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری این تجهیزات در محدوده ترمینال برای انجام دادن خدمات بندری است.

«محمد راستاد» گفت: براساس شرایط قرارداد، مستأجر(طرف هندی) توافق کرده است که حداقل ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین کند؛ همچنین اعطای خط اعتباری دیگر در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندرچابهار نیز بخشی از یک توافق با هندی هاست.

«در این قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات، خدمات اپراتوری و همه فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر برعهده شرکت «IPGL» هندی است؛ برنامه ریزی و انبارداری در محوطه اسکله های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، خن کاری، جابجائی کانتینر در محوطه ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده ها از دیگر تعهدات طرف هندی در بندر چابهار است.»

«هندی ها برای انجام این سرمایه گذاری چند سال مردد بودند که آیا این سرمایه گذاری را در ایران انجام دهند یا خیر و برای تحقق این سرمایه گذاری در بندرچابهار شاهد رفت و آمد وزرای حمل ونقل ایران و هند در چند سال گذشته بودیم.»

به گفته راستاد، «عنصر اساسی این قراردادها و هدف نهایی آن، راه اندازی پروژه های مهم سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و زیرساخت ها بدون تحمیل هزینه به دولت است و تاثیر آن در ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.»

«جذب سرمایه در این راه کمک بسیار بزرگی به افزایش توان اقتصادی کشور در احداث زیرساخت هایی همچون جاده، راه‏آهن، بهداشت و نیروگاه های برق است و در شرایط کنونی که اقتصاد ایران به رشد سریع نیاز دارد، بهترین روش سرمایه گذاری خارجی با تضمین دولت در کشور است.»

هند اکنون به یکی از مهمترین کشورهای صادرکننده کالا و خدمات در جهان تبدیل شده و در این راستا بندر چابهار به عنوان دروازه ورود هندی ها به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه نقش آفرینی می کند و از ۶ ماه پیش ترانزیت و حمل محموله گندم مورد نیاز افغانستان از بندرچابهار توسط کامیون های ایرانی آغاز شده است.

وجود ثبات و امنیت در ایران سبب شده هندی ها برای انجام سرمایه گذاری در بندر چابهار و ایران تمایل بیشتری داشته باشند، زیرا ناامنی در کشورهای پاکستان و افغانستان همواره برای کشورهای منطقه نگرانی های زیادی را به وجود آورده است و تنها مسیر امن برای ترانزیت کالا در این منطقه خطوط ریلی و جاده ای ایران است.
با وجود مخالفت آمریکایی ها با هرگونه سرمایه گذاری در ایران، هندی ها در بندرچابهار حضور یافتند زیرا این بندر به علت موقعیت ممتاز در آینده ای نزدیک به یکی از مراکز بزرگ لجستیک در ایران و منطقه تبدیل خواهد شد.

نظر شما