شناسهٔ خبر: 58423 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد:

ضرورت استفاده از الگوهای بومی به‌ جای نمای رومی

محمد رضایی ندوشن رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم از ممنوعیت اجراع نماهای رومی در ساختمان‌ها خبر داد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمد رضایی ندوشن در این خصوص عنوان کرد: اجرای نماهای رومی از سال گذشته در قم از سوی کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری و کمیسیون ماده ۵ ممنوع و شهرداری‌ها نیز موظف شدند تا هنگام صدور پروانه‌های ساختمانی این موضوع را لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه اجرای چنین نماهایی با دو ایراد اساسی روبرو بوده است، تاکید کرد: عدم کیفیت لازم در اجرا و متناسب نبودن اتصال آن به سازه ساختمان از جمله ایرادات وارد شده‌است که با وجود حجم و وزن زیاد آن، هنگام وقوع زلزله نیز مستعد ریزش هستند.

رضایی ندوشن یادآور شد: مساله دوم آن است که از نظر سیما و منظر شهری نماهای رومی با ارزش‌های ایرانی و اسلامی ما مغایر بوده و به منظر شهری نیز آسیب می‌رساند و در عین حال با طراحی نورپردازی‌های شدید در آنها باعث ایجاد آشفتگی منظر شهرها هنگام شب شده و در روز نیز عموماً تناسبی با نماهای مجاور خود ندارند.

وی با اشاره به این که پیش از این نیز اجرای این نوع نماها با قوانین مقررات ملی ساختمان مغایرت داشت، تصریح کرد: کمیته سیما و منظر شهری استان، ضرورت عدم اجرای نماهای رومی را در دستور کار جدی خود قرار داده و با سازندگانی که اقدام به اجرای آن کنند، برخورد قاطع خواهد کرد.

رضایی ندوشن در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شاهد اجرای نماهای رومی در برخی از ساختمان‌های سطح شهر قم هستیم، توضیح داد: ساختمان‌های یاد شده پیش از تصویب این قانون پروانه‌های خود را اخذ کرده‌اند. همچنین امید است با ایجاد کمیته‌ی نمای در مناطق شهرداری قم، نظارت بر نماهای ساختمان‌ها با جدیت بیشتری پیگیری شود.

رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان گفت: سال گذشته جشنواره نمای برتر استان قم را برگزار نمودیم که یکی از اهداف عمده‌ی آن معرفی الگوهای مناسب در بخش نماهای ساختمانی است، زیرا با معرفی الگوهای جدید به همراه تشویق سازندگان و مهندسان ساختمانی، می‌توانیم باعث ایجاد تغییرات مثبت در این حوزه، به‌خصوص مصالح به کار گرفته شده در آن ها باشیم.

نظر شما