شناسهٔ خبر: 58443 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با صدور ابلاغیه صورت گرفت:

وزیر راه و شهرسازی سند آمایش مراکز لجستیک کشور را ابلاغ کرد

آخوندی امضا وزیر راه و شهرسازی سند آمایش مراکز لجستیک کشور و تمامی اطلاعات لازم جهت ایجاد انواع مراکز لجستیک را به ۲ سازمان بنادر و راهداری و همچنین شرکت‌های راه‌آهن و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سند آمایش مراکز لجستیک حاوی مشخصات، سطح‌بندی، تعاریف و پهنه‌های تعیین‌شده برای هریک از انواع مراکز لجستیک را به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ابلاغ و تاکید کرد گزارش‌ها به صورت دوره‌ای به دبیرخانه ستاد ارائه شود.

متن ابلاغیه به شرح زیر است:

با سلام

با توجه به اهمیت توسعه یکپارچه و هماهنگ مراکز لجستیک در کشور و پیرو مصوبه دومین نشست ستاد مراکز لجستیک، به پیوست "سند آمایش مراکز لجستیک کشور" حاوی مشخصات، سطح‌بندی، تعاریف و پهنه‌های تعیین‌شده برای ایجاد هریک از انواع مراکز لجستیک ابلاغ می‌گردد.

انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر ساز و کار اجرایی نمودن مفاد این سند و ایجاد مراکز لجستیک در پهنه‌های مشخص شده، با استقرار ساختار مناسب برای این منظور در آن شرکت/سازمان پیگیری شده و نتایج به صورت دوره‌ای به دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک گزارش شود.

تصویب سند آمایش مراکز لجستیک کشور

سند آمایش مراکز لجستیک کشور در دومين نشست «ستاد مراكز لجستيك كشور» به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «سند آمايش مراكز لجستيك» در دومين نشست «ستاد مراكز لجستيك كشور» در تاريخ ۳۰ مردادماه به تصويب رسيد.

مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

طبق این سند بندر دریایی، شهر لجستیک، دهکده لجستیک، پارک لجستیک، مرکز لجستیک مرزی، پایانه بار و انبار و مرکز توزیع محلی از انوع مراکز لجستیک تصویب شده به شمار می‌روند.

پیش از این وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تشویق رقابت در مراکز لجستیک در نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور اعلام کرده بود: هنگام واگذاری مدیریت و بهره‌برداری این مراکز به بخش خصوصی، باید تمهیداتی ایجاد شود که از انحصار خصوصی جلوگیری شده و رقابت تشویق شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت جنبه حقوقی واگذاری بهره‌برداری و قطعه‌بندی مراکز لجستیک تاکید کرده و گفته بود: حاکمیت باید بتواند در این مراکز از حق انحصاری خود برای سیاست‌گذاری تعیین مقررات استفاده کرده و بانی ایجاد رقابت در این مراکز شود، همچنین ضروری است برای تنظیم قراردادهای معتبر از مشاوران و کارشناسان برجسته حقوقی کمک گرفته شود.

گفتنی است وزير راه و شهرسازي به عنوان رئيس ستاد، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي به عنوان دبير ستاد، دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي، معاون امور اقتصادي و وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران، مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران،  رئيس اتاق تعاون ايران و معاون فني، امور زيربنايي و توليدي سازمان برنامه و بودجه كشور به عنوان اعضای ستاد مراکز لجستیک به شمار می‌روند./

نظر شما