شناسهٔ خبر: 58456 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه‌های خراسان رضوی:

کاهش ترافیک ورودی به مشهد با بهره‌برداری از آزادراه حرم تا حرم

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آزادراه حرم تا حرم گفت: ‌با بهره‌برداری از سه راهی تربت‌حیدریه- مشهد و اتصال آنتنی مسیر تربت حیدریه به این آزادراه، با توجه به کوتاه شدن ۲۰ کیلومتری مسیر از سه‌راهی تربت حیدریه تا مشهد مقدس، حجم قابل توجهی از ترافیک ورودی به شهر مشهد از طریق این مسیر جابجا شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز در سفر به استان خراسان رضوی از پروژه‌های راه و آزادراه این استان بازدید کرد و در این خصوص گفت: استان خراسان رضوی با وجود شهر مقدس مشهد و ورود سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر و زائر، در شبکه حمل و نقل کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همین منظور تکمیل و توسعه راه‌های این استان از اولویت‌های شرکت است.

خادمی با اشاره به اهمیت آزادراه مشهد- چناران- قوچان در افزایش راه‌های ارتباطی به مشهد مقدس از سمت شمال بیان کرد: این آزادراه نقش مهمی در تفکیک ترافیک برون شهری و حومه‌ی شهر مشهد دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاریخ شروع عملیات اجرایی این آزادراه را سال ۱۳۹۶ اعلام کرد و گفت:‌ هم‌اکنون مطالعات فاز اول این پروژه در خصوص طراحی مسیر و مطالعات اقتصادی، اجتماعی و ... ۱۰۰ درصد انجام شده و مطالعات فاز دوم نیز در حدود ۷۰ درصد تکمیل شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در توضیح عملیات اجرایی قطعه اول این آزادراه حدفاصل مشهد تا چناران اظهار داشت: این قطعه به طول ۵۰ کیلومتر در منطقه‌ای با کاربری‌های فراوان صنعتی و دسترسی‌های متعدد روستایی قرار گرفته است که احداث این آزادراه کمک شایانی در روان‌سازی و کاهش ترافیک در این محدوده دارد.

وی اعتبار مورد نیاز برای این بخش را حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: بخشی از ارزیابی‌ها انجام شده و عملیات اجرایی در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از قول مساعد همکاری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه تامین اعتبار تملک اراضی محدوده شهرک گلبهار خبر داد.
خادمی در این سفر همچنین از آزادراه حرم تا حرم محدوده سبزوار- نیشابور- مشهد بازدید کرد و گفت:‌ عملیات اجرایی این بخش از آزادراه حرم تا حرم نیز در مرحله تجهیز کارگاه و خاکبرداری قرار دارد.

وی ادامه داد: آزادراه سبزوار- نیشابور- مشهد در سه قطعه اجرائی سبزوار-نیشابور به طول حدود ۹۴ کیلومتر، نیشابور-سه‌راهی تربت‌حیدریه به طول حدود ۹۰ کیلومتر و سه‌راهی تربت حیدریه-مشهد به طول حدود ۳۶ کیلومتر طراحی شده که در حال حاضر قطعه سه‌راهی تربت حیدریه-مشهد در اولویت اجرا است.

خادمی بهره‌برداری از این آزادراه را موجب جا‌به جایی ترافیک ورودی به شهر مشهد مقدس دانست و افزود:‌ با بهره‌برداری از سه راهی تربت حیدریه- مشهد و اتصال آنتنی مسیر تربت حیدریه به آن پیش‌بینی می‌شود با توجه به کوتاه شدن ۲۰ کیلومتری فاصله از سه‌راهی تربت حیدریه تا شهر مشهد، حجم قابل توجهی از ترافیک ورودی به شهر مشهد از طریق این مسیر جابجا شود.

تکمیل بخش دیگری از کریدور بزرگراهی شرق به غرب

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در بازدید از راه اصلی مشهد- سرخس این محور را در ترانزیت کالا و مسافر در شمال شرق کشور بسیار مهم دانست و گفت:‌ راه اصلی مشهد- سرخس در قالب ۶ قطعه و به طول ۱۷۲ کیلومتر طراحی شده در محدوده مشهد تا مرز داوند به طول۱۳۱ کیلومتر زیرعبور ترافیک قرار گرفته و هم‌اکنون عملیات اجرایی ۴۱ کیلومتر دیگر آن از مرز داوند تا گنبدلی در دست انجام است.

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۸۰ درصد اعلام کرد و توضیح داد:‌ این محور یکی از سه مرز زمینی ایران با کشور ترکمنستان در محدوده سرخس محسوب می‌شود که از نظر ترانزیت مواد نفتی و پتروشیمی برای کشور بسیار مهم است.

خادمی تاکید کرد:‌ به منظور تکمیل این محور ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به دلیل وجود پالایشگاه گاز خانگیران در این منطقه که یکی از پالایشگاه‌های مهم کشور است وزارت نفت و اداره کل توسعه مناطق نفت‌خیز قول همکاری در خصوص تامین اعتبار پروژه را داده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه افزود: ۸۰ میلیارد تومان این پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه و ۳۰ میلیارد نیز طی سه سال از سوی وزارت نفت تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه از برگزاری مناقصه پل چکودر واقع در محدوده روستای چکودر به طول ۸۰ متر خبر داد و گفت: مراحل پایانی مطالعات این پل در حال انجام است و تا پایان سال نسبت به برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی اقدام خواهد شد.

نظر شما