شناسهٔ خبر: 58470 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان:

نخستین گام در بازطراحی شهری محله چاهستانی‌ها انجام شد

ابراهیم رستم گورانی مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان عنوان كرد: نخستین گام در بازطراحی شهری با توجه به هویت بومی و مفهوم معماری و شهرسازی در محله چاهستانی های انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان ابراهیم رستم گورانی در این رابطه گفت: در ادامه طرح بازآفرینی شهری در محله چاهستانی ها پس از نقشه برداری، طراحی معابر و جانمایی كاربری ها و نهایتا تصویب در كمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری، عملیات بازگشایی معابر اصلی با كمك و مشاركت اجتماعی ساكنان آغاز شد و نخستین گام در راستای طراحی معماری و شهرسازی آن نیز انجام پذیرفت.

وی در ادامه بیان كرد: در حال حاضر برای ساماندهی ساخت و سازها و ایجاد وحدت رویه در حوزه شهرسازی و ایجاد محیطی آرام همراه با سرزندگی و هویت ایرانی اسلامی، نیاز به طراحی در مقیاس محلات با توجه به تمام ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری است.

این مقام مسئول اظهار داشت: بر همین اساس اداره كل راه و شهرسازی با توجه به اهمیت این موضوع و برای بازیابی هویت یا مفهوم معماری و شهرسازی، با برگزاری جلسات متعدد كارشناسی با طراحان و معماران استان و بهره گیری از نیروهای متخصص دانشگاهی و بومی دست به اقداماتی جهت طراحی كالبد، بافت، منظر و سیمای محله چاهستانی ها زد.

 گورانی توضیح داد: بدین صورت كه محله به بلوك های مختلف تقسیم بندی شده و هریك از بلوك ها ضمن بررسی مسائل و تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساكنان و مالكان، طراحی شده است.

وی افزود: این طراحی ها در کانسپت ها و رویكرد های مختلف و توجه ویژه به بحث تاثیر متقابل اقلیم و كالبد شهری صورت پذیرفته اند.

مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان تصریح كرد: با این رویكرد می توان ضمن شناسایی فضاهای خالی و باقیمانده در هر بخش از محله، آن را  به صورت مطلوب برای تامین بخشی از خدمات مورد نیاز ساكنان طراحی كرد.

گورانی اضافه كرد: همچنین با تعیین و تصویب ضوابط ساخت و ساز محله چاهستانی ها می توان به بهبود و تناسب ساختار نما و یكپارچگی بافت كالبدی محله كمك شایانی كرد.

وی عنوان كرد: در این راستا جلسات متعددی در اداره كل راه و شهرسازی و با حضور مدیركل راه و شهرسازی و مجموعه های مربوطه برگزار و درخصوص طرح های پیشنهادی، نقاط قوت و ضعف هر یك از ایده ها و مسائل و تبعات اجتماعی و فرهنگی آنها بحث و مشورت صورت پذیرفت.

مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان در پایان خاطر نشان ساخت: امید است با پیشبرد و اطلاع رسانی به ساكنان محله، ضمن استقبال مردمی از این موضوع، شاهد ساماندهی سیما و منظر محله، بهبود بافت محلی و فضای شهری و در ادامه بازیابی هویت شهری محله چاهستانی ها باشیم. مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان تصریح كرد: با این رویكرد می توان ضمن شناسایی فضاهای خالی و باقیمانده در هر بخش از محله، آن را  بصورت مطلوب جهت تامین بخشی از خدمات مورد نیاز ساكنان طراحی كرد.

گورانی اضافه كرد: همچنین با تعیین و تصویب ضوابط ساخت و ساز محله چاهستانیها می توان به بهبود و تناسب ساختار نما و یكپارچگی بافت كالبدی محله كمك شایانی كرد.

وی عنوان كرد: در این راستا جلسات متعددی در اداره كل راه و شهرسازی و با حضور مدیركل راه و شهرسازی و مجموعه های مربوطه برگزار و درخصوص طرح های پیشنهادی، نقاط قوت و ضعف هر یك از ایده ها و مسائل و تبعات اجتماعی و فرهنگی آنها بحث و مشورت صورت پذیرفت.

مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان در پایان خاطر نشان ساخت: امید است با پیشبرد و اطلاع رسانی به ساكنان محله، ضمن استقبال مردمی از این موضوع، شاهد ساماندهی سیما و منظر محله، بهبود بافت محلی و فضای شهری و در ادامه بازیابی هویت شهری محله چاهستانیها باشیم./

نظر شما