شناسهٔ خبر: 58471 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

تقی زاده در گقتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تشریح نقش و کارکرد‌های مراکز لجستیک کشور/ اصلاح ذهنیت اشتباه در جانمایی مراکز لجستیک

مهرداد تقي‌زاده دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور سند آمایش مراکز لجستیک کشور را یک سند ارزشمند برگرفته از یک اقدام کارشناسی دقیق و عمیق عنوان کرد و گفت: ایجاد مراکز لجستیک موجب شکل‌گیری و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی، همچنین کاهش هزینه حمل می‌شود.‌

مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک از سوی وزیر راه و شهرسازی و مزایای تهیه این سند برای کشور اظهار داشت: نقش مراکز لجستیک در کشور به شکل‌گیری و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی کمک می‌کند.

وی افزود: با شکل‌گیری یک مرکز لجستیک، فعالیت‌های دیگری از قبیل انبارداری در فضای باز، بسته و کانتینری، همچنین صنایع تولیدی، تبدیلی و بسته‌بندی که اشتغال‌زایی هم به دنبال دارد، شکل خواهد گرفت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شکل‌گیری مراکز تولید و بسته‌بندی در کنار فرایند حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای کالا موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ به دلیل کاهش فاصله رسیدن ناوگان حمل‌ونقلی به یک مرکز تولیدی می‌شود.

دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور با اشاره سایر کاربردهای مراکز لجستیک خاطرنشان کرد: در صورت گستردگی یک پهنه لجستیکی در کشور می‌توان شاهد شکل‌گیری فعالیت‌های گردشگری در داخل مرکز لجستیک نیز بود.

تقی زاده یکی از اقدامات انجام‌شده در راستای تدوین سند آمایش مراکز لجستیک کشور را اصلاح ذهنیت اشتباه در مورد جانمایی مراکز لجستیک بر اساس میل سرمایه‌گذار عنوان کرد و گفت: در این راستا مطرح شد که جانمایی مراکز باید به‌صورت یکپارچه و از طریق متولی حمل‌ونقل کشور یعنی وزارت راه و شهرسازی مشخص شود تا بیشترین سود و کمترین ضرر نصیب بخش خصوصی گردد.

 وی با اشاره به چگونگی مکان‌یابی ۵۸ مرکز لجستیک کشور گفت: با توجه به تعداد بالای متقاضیان مراکز لجستیک در کشور شامل هاب لجستیک، دهکده لجستیک، پارک لجستیک و بنادر خشک، با استفاده از یک مدل ریاضی بر اساس مدل‌های OR مراکز بهینه لجستیک جانمایی شد تا ضمن افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در مسافت‌های طولانی و توزیع ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در مسافت‌های کوتاه‌تر هدف‌گذاری شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: با استفاده از مدل ریاضی برای جانمایی مراکز لجستیک کشور از اعمال سلیقه شخصی جلوگیری شد.

دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور افزود: از طرفی مقرر شد که مراکز لجستیک کشور هم‌اکنون با مراکز تولید بار و یا مراکز باری که در آینده شکل خواهند گرفت همخوانی داشته باشند.

تقی‌زاده بنادر،‌ مرزها و مناطق آزاد فعال به‌علاوه نقاط دارای پتانسیل را به‌عنوان مراکز لجستیک معرفی کرد و گفت: به‌عنوان مثال منطقه آپرین و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جزو مراکز لجستیک هستند و پهنه‌ای در استان قزوین به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب، راه‌آهن قزوین-رشت و مسیر منتهی به غرب کشور از جمله نمونه‌‌های دارای پتانسیل تبدیل‌شدن به مراکز لجستیک هستند.

وی با بیان اینکه «در نقشه منتشر شده در سند مراکز لجستیک کشور پهنه لجستیکی در نظر گرفته شده است» گفت: در فاز دوم، سازمان و دستگاه متولی هر یک از مراکز لجستیک مشخص شده است. در فاز سوم نیز نامه‌ای از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به متولیان این مراکز با موضوع شرح خدمات فاز دوم مطالعات ارسال می‌گردد که بر اساس آن دستگاه‌های متولی با به کارگیری مشاور به اجرای مفاد فاز دوم می‌پردازند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با تکمیل فاز دوم نقاط شکل‌گیری مراکز لجستیک در پهنه‌ها مشخص می‌شود.

دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور با اشاره فاز چهارم بیان داشت: در این مرحله برای هر یک از مراکز لجستیک سرمایه‌گذار انتخاب می‌شود که هم‌اکنون مدل سرمایه‌گذاری مراکز و موارد حقوقی قرارداد‌ها در دست تهیه است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی سند مراکز لجستیک کشور یک سند ارزشمند برگرفته از یک اقدام کارشناسی دقیق و عمیق خواند و تصریح کرد: مراکز لجستیک زمانی به موفقیت دست‌ می‌یابد که وضعیت اقتصاد حمل‌ونقل اصلاح شود؛ یعنی قیمت خودرو سنگین و سبک به‌ویژه خودرو سنگین کاهش یابد و در مقابل قیمت سوخت به نسبت شرایط اقتصادی کشور واقعی شود تا منجر به‌صرفه اقتصادی حمل‌ونقل ترکیبی گردد.

گفتنی است در حوزه معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، رئوس کاری شامل مراکز لجستیک، پایش استراتژی‌های حمل‌ونقل، تغییر نگرش‌های حمل‌ونقلی در افکار عمومی، نقشه راه ایمنی راه‌های کشور و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی به‌طور هم‌زمان اما با مدیریت واحد در حال پیگیری است.

نظر شما