شناسهٔ خبر: 58476 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر فرودگاه آبادان خبر داد:

توسعه ظرفیت ترمینال مسافری فرودگاه آبادان/ احداث ترمینال جدید در دستور کار

غلامرضا دهقانی‌زاده مدير فرودگاه آبادان با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه این فرودگاه گفت: افزایش ظرفیت ترمینال موجود و احداث ترمینال جدید از جمله این اقدامات است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، غلامرضا دهقانیزاده، مدیر فرودگاه آبادان در ارتباط با مسیرهای پروازی فرودگاه آبادان گفتفرودگاه آبادان رتبه نهم كشور را داراست و از جمله مسیرهای هوایی داخلی این فرودگاه میتوان به مسیرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و بندرعباس اشاره كرد که در ایام نوروز در مسیر كیش هم پرواز داریم. در مسیر خارجی نیز دو پرواز شارجه و كویت را داشتیم كه به دلیل تحولات نرخ ارز، از ۴۰ روز پیش پروازهای مسیر شارجه به تعلیق درآمده و از سه ماه پیش نیز پروازهای مسیر كویت به دلیل كاهش تعداد مسافر، از سوی شركت هواپیمایی آسمان لغو شده است. اکنون به دنبال راهاندازی مسیرهای جدید با همكاری شركتهای هواپیمایی داخلی به مقاصدی از جمله تبریز،‌ كرمانشاه، شمال كشور و نیز پرواز خارجی به استانبول و آذربایجان هستیم. همچنین درخواستهایی برای راهاندازی مسیر هوایی عمان- آبادان داریم.

وی ادامه داد: قرار بود مرداد امسال پرواز آبادان به مقصد مازندران یا گیلان برقرار شود كه انجام نشد و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد. همچنین راه هوایی جدیدی را به مقصد عتبات عالیات، پیشنهاد کردیم که طرح آن توسط اداره کل کنترل ترافیک هوایی آماده شده و مجوزهای لازم نیز، گرفته شده است که در صورت اجرای آن حدود ۱۰۰ مایل از مسیر پروازی کاسته خواهد شد و امکان برقراری پرواز در این مسیر افزایش خواهد یافت.

دهقانیزاده افزودآمار تهیه شده برای فرودگاه آبادان نشان میدهد که سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به رشد ۲۵ درصدی پرواز و  افزایش ۱۶ درصدی تعداد مسافران دست یافتیم، سال ۹۶ تفاوت چندانی نداشتیم اما در پنج ماهه اول سال ۹۷ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۵.۳ درصد رشد پرواز، ۸.۷ درصد رشد مسافر و ۱۸.۵درصد رشد بار داشتهایم که در این مدت ۲۹۵۰ پرواز با ۳۰۵ هزار مسافر انجام شده است.

این مدیر فرودگاهیبا اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش رضایت مسافران گفتبا توجه به تأكیدهای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و نیز قائم مقام شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در راستای ارتقای خدمات فرودگاهی، نسبت به بهسازی ترمینال و نوسازی تجهیزات آن و ایجاد میز خدمت برای استفاده از نظرها و انتقادهای مسافران، اقدام کردیمهمچنین شماره پیامك ۱۰۰۰۷۰۶۹ را نیز معرفی كردهایم كه نظرها و پیشنهادهای مسافران را به طور مستقیم به بنده منتقل میكند. در مجموع به منظور افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) و رفاه مسافران، فرودگاه آبادان اقدام به احداث بخش تجاری، فست فود و کافه، بهسازی سرویسهای بهداشتی و نمازخانهها، توسعه کانتر پذیرش مسافر و تسمه نقالهها، ایجاد اتاق مادر و کودک، ایجاد اتاق سیگار و غیره کردهایم. همچنین به منظور رعایت حال تاکسیها و خودروهایی که قصد توقف و استفاده از پارکینگ فرودگاه را ندارند از دریافت عوارض پارکینگ از آنها خودداری میکنیم.

وی به مساله اخذ گواهینامه فرودگاهی برای فرودگاه آبادان نیز اشاره کرد و افزود: پیگیر دریافت گواهینامه فرودگاهی هستیم. البته در این باره با یك مشكل مواجه هستیم كه امیدواریم به زودی با كمك فرمانداری و مدیران منطقه آزاد اروند برطرف شود. برای دریافت گواهینامه و به منظور رعایت موارد امنیتی، باید فرودگاه یك درب ورود و خروج داشته باشد ولی از سال ۸۶ درب دانشكده علوم پزشكی به فرودگاه باز شده است كه برای ما مشكلات بسیاری از نظر امنیتی و ارائه خدمت به مسافران، به وجود آورده است. اكنون تعامل خوبی با ارگانهای داخلی فرودگاه مانند پلیس، سپاه، نمایندگی نهاد ریاست جمهوری، مرکز سوختگیری، گذرنامه و شركتهای هواپیمایی داریم و در حوزه ارتباطهای بیرون فرودگاهی نیز تعامل خوبی با سازمان منطقه آزاد اروند، فرمانداری و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تأمین اعتبارها و دریافت پیشنهادهای سازنده داریم

افزایش فضای ترمینال فرودگاه آبادان

مدیر فرودگاه آبادان درباره طرحهای توسعه این فرودگاه گفت: فرودگاه آبادان در سال ۱۳۲۰ به بهرهبرداری رسیده است و با توجه به همسایگی صنعت نفت، شرکتهای بزرگ هواپیمایی دنیا در آن نشست و برخاست داشتند. در دوران جنگ تحمیلی عملیات پروازی این فرودگاه متوقف شد و اما در سالهای متمادی پس از دفاع مقدس، بودجههایی برای نوسازی این فرودگاه اختصاص یافت. در سالهای اخیر نیز توانستهایم با همكاری میان شرکت فرودگاهها و سازمان منطقه آزاد اروند، پروژههای نوسازی متعددی را اجرا كنیم و فرودگاه را توسعه دهیم. اکنون با توجه به تعاملات خوبی که میان ما و منطقه آزاد اروند وجود دارد، طرحهای بهسازی و توسعه فرودگاه آبادان با مشارکت این دو مجموعه در حال اجرا است. در طرح بهسازی و نوسازی، فضای ترمینال فرودگاه از ۶۰۰۰ مترمربع به ۹۲۵۰ مترمربع افزایش یافته است و به نسبت آن امکانات رفاهی مسافران را نیز افزایش دادیم. در بحث طرح توسعه فرودگاه آبادان نیز فاز اول ساخت ترمینال جدید با ۷۳۵۰ مترمربع فضای ترمینالی به اتمام رسیده است و فاز دوم آن نیز حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده میتوان به تعویض سیستم روشنایی اپرون، تعویض ۲۷ کیلومتر کابل قدرت روشنایی باند، ایجاد مسیر دسترسی آسان و سریع خودروهای آتشنشانی به عوامل پروازی، درزگیری عوامل پروازی، بهسازی ساختمانهای سپاه و پلیس، بهسازی سیستم سرمایش و گرمایش و نیز نصب و راهاندازی سامانه ILS اشاره كرد كه حداقل دید افقی برای فرود هواپیما را به ۱۲۰۰ متر کاهش داده است که با نصب چراغهای پرسیژن به طول ۹۰۰ متر، حداقل دید به ۸۰۰ متر کاهش خواهد یافت. دو خودروی آتشنشانی با استاندارد روز دنیا را خریداری كردهایم و اخیراً سایتیابی نصب رادار برای پشتیبانی رادار فرودگاه اهواز جهت پوشش فضای جنوب غرب كشور و تقرب پرواز در فرودگاه آبادان، توسط اداره كل ارتباطات و ناوبری هوایی انجام شده است. در حوزه توسعهای، با اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، فاز نخست ساخت ترمینال جدید به پایان رسیده و فاز دوم ۳۳ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر توسعه و نوسازی ساختمان CIP فرودگاه به مساحت ۷۳۰ متر مربع انجام شده است. یكی دیگر از اقدامات ما پیگیری تدوین طرح جامع فرودگاه است كه در آستانه عقد قرارداد است.

دهقانی زاده درباره طرح جامع فرودگاه آبادان نیز گفت: طرح جامع فرودگاهها از الزام های مورد تأكید است. از زمانی كه مسئولیت فرودگاه آبادان را بر عهده گرفتم با توافقهایی كه بین شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده است زمینه تدوین طرح جامع با در نظر گرفتن شاخص های مختلف فراهم و اعتبار مورد نیاز نیز تصویب شده است و در آینده نزدیک شاهد عقد قرارداد خواهیم بود. هر مدیری نیز كه بعد از من مسئولیت فرودگاه را بر عهده بگیرد باید بر اساس طرح جامع به اجرای پروژهها بپردازد تا به اهداف سند چشمانداز برسیم.

وی با اشاره به احداث ترمینال دوم فرودگاه افزود: ترمینال جدید برای پوشش دادن ۹۰۰ هزار مسافر در سال طراحی شده و كاربری داخلی دارد كه به امید خدا در ابتدای نیمه دوم سال آینده به اتمام خواهد رسید و از ترمینال موجود نیز برای پروازهای خارجی استفاده خواهد شد. همچنین توسعه فضای سبز فرودگاه را با همكاری سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری میكنیم.

این مدیر فرودگاهی سپس به مساله مطالبات این فرودگاه از شرکت‌های هواپیمایی پرداخت و گفت: فرودگاه آبادان از نظر وصول مطالبات خود از شرکتهای هواپیمایی در وضعیت خوبی قرار دارد، البته یكی دوتا از شركتها كم لطف هستند و باید همكاری بیشتری داشته باشند زیرا فرودگاهی كه قادر به وصول مطالبات نباشد، با كاهش بودجه مواجه شده و طبیعتاً در ارائه خدمات آن، تأثیر منفی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته برای صدور سند مالکیت اراضی فرودگاه آبادان تلاشهای زیادی شده است و اکنون نقشه کاداستر آن در سامانه اداره ثبت قرار گرفته است که با رفع چند اختلاف کوچک در نقشه آن،  به مرحله صدور سند خواهد رسید.

 

نظر شما