شناسهٔ خبر: 58483 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان خبر داد:

واگذاری مسئوليت دبيری كميسيون‌های ايمنی راه‌های استان‌ها به مديران کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای

ایرج دست نشان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد:مسئوليت دبيری كميسيون‌های ايمنی راه‌های استان‌ها از ادارات کل راه و شهرسازی به مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها واگذارشده است

به گزارش پایکاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت : مسئوليت دبيری كميسيون‌های ايمنی راه‌های استان‌ها از ادارات کل راه و شهرسازی به مدیران کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان‌ها واگذارشده است و بدین ترتیب فصل جدیدی از فعالیت‌های مرتبط با مقوله ایمنی حمل‌ونقل در ادارات كل استان‌ها آغاز می‌شود.

ایرج دست نشان افزود: كميسيون ايمنیراه‌هایكشور، به موجب تصويب‌نامه شماره ۲۰۲۶۵۳/ت۴۲۱۴۴هـ مورخ ۱۳۸۹/۱۳/۹هيأت وزيران تشكيل شده است تدوين سياست‌های لازم در جهت ارتقای سطح ايمنی راه‌های كشور ، ايجاد هماهنگی ميان نهادهای ذيربط با ايمنی راهها، جهت‌دهی فرهنگ و آموزشهای عمومی جامعه در خصوص ايمنی راه‌ها، تدوين ضوابط و معيارهای فنی ايمنی راه‌ها ، پيشنهاد استانداردهای ايمنی وسايل نقليه، امدادی و قوانين و مقررات رانندگی، مهندسی ايمنی راه ، پيشنهاد بكارگيری فناوري‌های نوين در حوزه ايمنی راه ، ارائه راهكارهای بهبود وضعيت صدور و تجديد انواع گواهينامه ، تحليل تصادفات جاده‌ای، ايجاد سامانه آمار و اطلاعات جامع مديريت ايمنی راه‌های كشور ، درکنار نظارت و ارزيابی شاخصهای عملكردی ايمنی حمل‌ و نقل و نظارت بر اجرایمصوبات مرتبط با بهبود ايمنیحمل‌ونقل بخشی ازوظایف این کمیسیون است .

 وی ادامه داد: این مسئولیت و دامنه وظایف مرتبط با آن را در حوزه ایمنی بسیار حائز اهمیت است  اگرچه پارامترهای پیچیده‌ای در ایجاد تصادفات در شبكه راه‌های كشور دخیل هستند و پس از وقوع تصادفات نیز پیامدهای اقتصادی، تأثیرات اجتماعی و پیامدهای سلامت و بهداشت جامعه را تهدید می‌كند. این امر توجه ویژه مسئولان و دست‌اندركاران حوزه ایمنی حمل‌ و نقل جاده‌ای را بیش‌ از پیش ضروری می‌سازد و در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها، داشتن تفكر سیستمی در زمینه مدیریت ایمنی، فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم و ایمن، خودروهای ایمن‌تر، رفتار ایمن‌تر كاربران، امداد و نجات و انجام مراقبت‌های بعد از تصادفات از جمله مهم‌ترین مواردی است كه باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد كه خود سرفصل‌های بسیاری را داراست و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق اجرایی است.

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان زنجان با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور گفت : کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب کرده است که برای کاهش تلفات حوادث جاده‌ای، همه کامیون‌ها و کشنده‌ها باید گارد ایمنی جلو، انتها و حاشیه‌ای داشته باشند تا هنگام وقوع تصادف خودروهای سواری به زیر این خودروها نروند که این امر در مورد خودروهای جدیدی که شماره گذاری شده ، رعایت می شود؛ اما مشکل، تریلرهای قدیمی و شماره‌گذاری شده از قبل هستند.

دست نشان در خصوص علل بروز حوادث منجر به تلفات در جاده‌ها یادآور شد: اطلاعات ما نشان می‌دهد ۹۰ درصد تصادفات بر اثر سه عامل خستگی راننده، عجله و شتاب برای جبران تاخیر و همچنین پرت شدن حواس راننده بدلیل مسایل حاشیه ای درون و برون خودرو بوقوع می پیوندد. حواس پرتی و نداشتن تمرکز راننده که بسیار مغفول مانده، عاملی مهم است که در ۶۳ درصد تصادفات دخیل است اما معمولا به آن توجه چندانی نمی شود.

وی همچنین با اشاره به مصوبه وزارت راه و شهرسازی برای تفویض اختیارات خود در سطح استان‌ها به ادارات کل راهداری در موضوع مدیریت بهبود ایمنی راه‌ها بیان داشت: این امر یک گام بلند در موضوع ارتقای ایمنی راه‌هاست چراکه با توجه به خصوصیات جاده ها و راه‌ها و اقلیم هر استان، نمی توان از مرکز یک نسخه واحد برای ارتقای ایمنی راه‌ها تجویز کرد.

نظر شما