شناسهٔ خبر: 58514 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سخنگوی هیات رئیسه مجلس مطرح کرد؛

انتقاد از نبود مدیریت جامع شهری در پایتخت/ ضرورت تعیین متولی اصلی برای رفع معضلات حوزه شهری

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، با بیان‌اینکه تعدد دستگاه‌های مسئول و پاسخگو نبودن آنها در حوزه شهری موجب تداوم معضل آلودگی هوای تهران شده است رفع این مشکل را در گروی ایجاد مدیریت جامع شهری دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز نعمتی در مورد انتقاد اعضای شورای شهر تهران پیرامون خرید ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت توسط شهرداری در شرایطی که آلایندگی آن ۴ تا ۸ برابر بیشتر از خودروها برآورد شده است، گفت: متاسفانه تهران از نظر آلودگی هوا در وضعیت نامطلوبی قرار داشته و تقریبا نیمی از سال را به دلیل آلودگی شدید هوا در وضعیت اضطرار قرار دارد که رفع آن نیز در گروی ایجاد مدیریت واحد شهری است که متولی مشخصی داشته باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اصلی‌ترین چالش تهران نبود مدیریت جامع شهری است، ادامه داد: امروز بالاخره از میان شهرداری تهران، وزارت کشور یا استاندار یکی از آنها باید به عنوان متولی اصلی، رفع معضلات حوزه شهری تهران را عهده‌دار شود و سایر دستگاه‌ها نیز به آن کمک کنند.

پیچیدگی حوزه شهری پاسخگویی در مورد آلودگی هوای تهران را به فراموشی سپرده است

نعمتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به دلیل پیچیدگی که در حوزه شهری تهران وجود دارد پاسخگویی در مورد معضل آلودگی هوای این شهر به فراموشی سپرده شده است که این پیچیدگی نیز به نوع مدیریت شهری و وجود دستگاه‌های متعدد برای تصمیم‌گیری در این زمینه برمی‌گردد، ضمن اینکه برخی از این دستگاه‌ها به جای اینکه مشکل‌گشا باشند در عمل مشکل‌آفرین هستند.

وی با اشاره به دستگاه‌های متعددی که سهمی در مدیریت شهری تهران دارند، اظهار کرد: به غیر از راهنمایی و رانندگی و شهرداری که در این زمینه نقش دارند، سازمان ملی استاندارد نیز به عنوان مسئول استانداردسازی انواع خودروها، موتورها و سوخت یا در زمینه میزان آلایندگی خودروهای قدیمی و موتورسیکلت‌ها نیاز به یک نظامی دارد که بتواند در این مورد پاسخگو باشد.

نعمتی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در مورد آلودگی هوا مطرح شده، این است که چرا باید این حجم از خودروها ازطریق خودروسازان وارد شهر شوند یا در شرایطی که بر نقش موتورسیکلت‌های بنزینی در آلودگی هوا تاکید می‌شود، کما اینکه میزان آلایندگی آنها چندین برابر بیشتر از خودروها است، چرا باید شهرداری اقدام به خرید ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت کند یا چرا نباید به سمت تجهیز وسایل نقلیه عمومی و برقی کردن آنها و موتورسیکلت‌ها پیش برود.

وی به خبرگزاری خانه ملت، گفت: هم‌اکنون وحدت رویه در مدیریت شهری راهکاری موثر برای رفع معضلات شهر تهران از جمله آلودگی هوا است که برغم اینکه بارها بر ضرورت توجه به این مهم تاکید شده، اما همچنان جای آن در پایتخت خالی است و حتی در مجلس نیز چند بار برای بررسی این موضوع اقدام شد که متاسفانه در نهایت رای نیاورد.

دستگاه‌های خدمات‌رسان باید زیرمجموعه شهرداری‌ها قرار بگیرند

نعمتی یادآورشد: آنچه مسلم است قطعا باید دستگاه‌های خدمات‌رسان به نوعی زیرمجموعه شهرداری‌ها قرار بگیرند و مهمتر اینکه باید این اختیار به شوراها داده شود که نظام پارلمانی محلی را در این زمینه فعال کنند و تا این اتفاق نیفتد، تغییری در جهت رفع مشکلات کنونی شهر تهران ایجاد نمی‌شود، کما اینکه تا امروز همه برای حل مشکل آلودگی هوا مسئول بوده‌اند، اما هیچ دستگاهی در این مورد پاسخگو نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به اینکه رفع معضلات کنونی تهران با وجود منابع مالی محدودی که در شرایط اقتصادی فعلی وجود دارد، امکانپذیر است، بیان کرد: قطعا در این شرایط هم امکان این ظرفیت‌سازی وجود دارد که با ایجاد یک مدیریت متراکم و متمرکز این اقدام صورت بگیرد.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در شرایط کنونی تمام دستگاه‌ها انرژی صرف کرده و هزینه می‌کنند، اما خروجی این سرمایه‌گذاری‌ها به همان دلیل چندگانگی مدیریتی در حوزه شهری مشخص نیست و این موضوعی است که اهمیت ایجاد مدیریت جامع شهری را بیشتر نشان می‌دهد.

نظر شما