شناسهٔ خبر: 58517 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

تقی‌زاده در سومین نشست شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان تهران مطرح کرد:

تأکید بر بررسی مباحث فرامدی و فرابخشی در شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان‌ها/ قابلیت ارائه تصمیمات شوراهای استانی در شوراهای عالی/ ابراز رضایت از عملکرد فرودگاه مهرآباد

بازدید معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بر بحث و تبادل نظر بر سر مسائل فرا مدی در بخش حمل‌ونقل و فرا بخشی در حوزه حمل و نقل ، مسکن و شهرسازی در شوراهای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان‌ها تاکید کرد و گفت: پرداختن به مسائل این‌چنین به ارتقا بهره‌وری در حوزه‌های راه و شهرسازی،‌ همچنین بهبود سطح کیفی شورا کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سومین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان تهران به ریاست مهرداد تقی زاده معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی با حضور اعضا شامل چند تن مدیران کل و معاونان حوزه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، مسکن و شهرسازی و ‌بانک‌ مسکن استان تهران و .... به میزبانی فرودگاه مهرآباد برگزار شد.

وی با توجه به اینکه «متولی یکپارچگی حمل‌ونقل درون و برون‌شهری وزارت راه و شهرسازی است» افزود: در بخش فرا مدی، یکپارچگی حمل‌ونقل و ارتباط حمل‌ونقل درون و برون‌شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا می‌طلبد در این جلسات حسب مورد از معاونت‌های مختلف شهرداری تهران مانند حمل‌و‌نقل و ترافیک، شهرسازی و فنی-عمرانی دعوت شود تا هر دو بخش از آخرین پروژه‌ها و اقدامات یکدیگر مطلع گردند و در صورت نیاز اصلاحات و هماهنگی لازم را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه حمل‌ونقل حومه‌ای را یکی از ارکان مباحث فرا مدی معرفی کرد و گفت: در این بخش علاوه مباحث فرا مدی با فرا بخشی باهم متصل می‌شوند. به‌طور مثال توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای یا در سطح کلان حمل‌ونقل حومه‌ای در اطراف کلان‌شهرها به‌طور مستقیم بر قیمت زمین و مسکن و الگوی کار و زندگی تأثیرگذار است.

تقی زاده در خصوص مسائل فرا بخشی و مطالعات انجام‌شده در ارتباط با مبحث «مدیریت رویداد» در معاونت حمل‌ونقل  اظهار داشت: در تعطیلات خاص شاهد ایجاد ترافیک سنگین در برخی محورهای شریانی هستیم که در این رابطه مطالعات و بررسی‌ها به‌منظور ارائه راهکارهای مناسب در دست انجام است تا در زمان مناسب از آن‌ها استفاده شود.

وی همچنین به بحث مشتری مداری در حوزه مسائل فرا بخشی اشاره کرد و گفت: اصول مشتری مداری با تمامی شقوق حمل‌ونقل سر و کار دارد و در بسیاری از موارد مانند نحوه ارائه خدمات در ترمینال، پایانه و ایستگاه و .... یکسان است. مثلا یکی از مسائل مهم در خصوص مشتری مداری چگونگی دسترسی یک مسافر به مراکز توزیع سفر و انطباق آن با حمل‌ونقل درون‌شهری به‌ویژه مترو است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه‌آهن و فرودگاه های استان باید نسبت به اتصال  و تقویت حمل‌ونقل درون‌شهری به پایانه‌ها و ایستگاه‌ها و فرودگاه ها از شهرداری مطالبه گر باشند.

تقی‌زاده انتقال پایانه‌های مسافربری اتوبوس های برون شهری از داخل به خارج از شهرها را یک اقدام اشتباه خواند و گفت: این نظریه در دنیای امروز مردود است و برعکس آن رخ می‌دهد . از طرفی شهرداری‌ها به همراه پلیس راهنمایی و رانندگی از نظر زیرساخت و مدیریت ترافیک تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا اتوبوس مسافربری در کوتاه‌ترین مسیر و زمان ممکن به پایانه واقع در مرکز شهر دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به ارتباط حمل‌ونقل و شهرسازی خاطرنشان کرد: تصویب راهنمای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی با همکاری معاونت حمل‌ونقل و معاونت شهرسازی وزارتخانه گامی مثبت در این زمینه است. از طرف دیگر بر روی ایجاد ارتباط بین حمل‌ونقل  و هواشناسی همچنین حوزه مسکن و بانک مسکن و .... نیز موضوعات فرابخشی زیادی می توان تعریف کرد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی به تصویب سند آمایش مراکز لجستیک کشور اشاره کرد و گفت: این سند طی ماه جاری در جلسه ستاد مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید که بر اساس آن ۵۸ مرکز لجستیک شناسایی شد و در روزهای اخیر از سوی وزیر راه و شهرسازی به دستگاه‌های  متولی مراکز ابلاغ شد.

تقی زاده در ادامه با اشاره به تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل از سوی معاونت حمل‌ونقل  و ابلاغ آن از سوی وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: این استراتژی‌ها به حمل‌ونقل درون و برون‌شهری همچنین صنعت حمل‌ونقل مربوط می‌شود که تحت آن ۱۰۴ اقدام استراتژیک تعریف شده است. همچنین بخشی از استراتژی‌ها قابلیت پیگیری از سوی ادارات کل استان‌ها را دارند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: کارگروه‌های لجستیک و مسافری،‌ شورا‌های عالی هماهنگی ترابری، فنی امور زیربنایی و مبادی مجاز ورودی و خروجی کشور، پتانسیل مطرح کردن نتیجه‌گیری‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان‌ را دارند.

گفتنی است؛ معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی پس از اتمام جلسه به اتفاق مدیرکل فرودگاه مهرآباد و چند تن از مدیران کل حوزه‌های حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی استان تهران ابتدا از CIP فرودگاه واقع در ترمینال ۱، سپس از سالن‌های عمومی ترمینال یک و دو،‌ دستگاه‌های self check-in، غرف تجاری، پروژه احداث نیم طبقه تجاری ترمینال دو به مساحت ۱۳۵۰ متر مربع و نیروگاه مرکزی فرودگاه مهرآباد بازدید کرد.

شایان ذکر است، تقی زاده در این بازدید با مسافران حاضر در فرودگاه مهرآباد نیز به گفتگو پرداخت و نظرات آنان را نسبت به نحوه ارائه خدمات و امکانات فرودگاه جویا شد و سر انجام از اقدامات به عمل آماده و روند پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا در فرودگاه مهرآباد ابراز رضایت کرد.

نظر شما