شناسهٔ خبر: 58560 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگو با مدیر آشیانه ایرباس هما مطرح شد

کاهش زمان و هزینه تعمیر و نگهداری هواپیما با ورود ایرباس A۳۳۰-۲۰۰

احمد رضا محمدیان مدیر آشیانه ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» می‌گوید: با ورود ایرباس پیشرفته A۳۳۰-۲۰۰ به ناوگان این هواپیمایی، زمان و هزینه تعمیر و نگهداری هواپیما کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کار در فرودگاه، کار سختی است. از آلودگی هوا گرفته تا سرو و صدا، همه دشمن کارکنان فرودگاه به شمار می‌روند. تنها عشق به پرواز و علاقه به خدمت‌رسانی می‌تواند فردی را راضی کند که در این محیط پر خطر و پر استرس، به کار مشغول شوند، و مهندسان تعمیر و نگهداری هواپیما از جمله این عاشقان هستند. زنان و مردانی که همه توان و مهارت و دانش خود را به کار می‌گیرند، تا مسافران در ایمن ترین حالت ممکن پرواز کنند و فرود آیند.

اما تکنولوژی نوین به کمک همه می‌آید و کار را برای همه راحت‌تر می‌کند. متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما نیز از این قائده مستثنی نیستند. ورود هواپیماهای نو به کشور، زحمت را برای همه کم کرده، و ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ یکی از این هواپیماها است. با احمدرضا محمدیان، مدیر آشیانه ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به گفت و گو نشسته‌ایم تا درباره تاثیر ورود این هواپیما به ناوگان ایران‌ایر بر عملکرد مهندسان تعمیر و نگهداری هواپیما بیشتر بدانیم.

محمدیان ابتدا به معرفی این هواپیما می‌پردازد و می‌گوید: «ایرباس A۳۳۰ از مدرن ترین هواپیماهای روز دنیاست و در حال حاضر جزو جوان‌ترین هواپیماهای ایران‌ایر نیز هست. هواپیمای A۳۳۰ در دو سری ۲۰۰ و ۳۰۰ ساخته شده است، و ایرباس‌های ایران‌ایر از سری ۲۰۰ هستند. این سری دوربرد است و می‌تواند پروازهای ۱۲ تا ۱۳ ساعته را بدون توقف انجام دهد.»

به گفته او ایرباس A۳۳۰ سری ۲۰۰ حتی می‌تواند از ایران تا کانادا پرواز مستقیم داشته باشد.

ایرباس ۳۳۰ تنها ایرباس پهن پیکری نیست که در ایران به خدمت مشغول است. جدای از ایرباس‌های قدیمی که A۳۰۰، ایرباس A۳۴۰ در دو سری ۳۰۰ و ۶۰۰ نیز در ایرلاین‌های ایرانی مشغول به عملیات است و به نسبت سایر هواپیماها، جدید به شمار می‌رود. اما در مقایسه این دو هواپیما، ایرباس A۳۳۰ دست برتر را دارد. محمدیان در این باره می‌گوید: «ایرباس A۳۳۰ بر خلاف خواهر خود یعنی ایرباس A۳۴۰ دو موتور دارد. بنابراین از نظر هزینه‌های عملیاتی و تعمیراتی ارزان‌تر است. ایرلاین‌ها  ایرباس ۳۳۰ را به ۳۴۰ ترجیح می‌دهند.»

به گفته این متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما، ایرباس ۳۳۰ محبوب ترین هواپیمای پهن‌پیکر در جهان است.

اما چه  باعث شده ایرباس A۳۳۰ اینچنین در ایرلاین‌های جهان محبوب باشد؟ مدیر آشیانه ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در توضیح ویژگی‌های این هواپیما می‌گوید: «ایرباس ۳۳۰ از موتورهای پر قدرت ترنت ۷۰۰ که ساخت کارخانه رولس رویز است، بهره می‌برد. هر کدام از این موتورها ۷۲ هزار پوند تراست ایجاد می‌کند که قدرت بالایی به حساب می‌آید.»

وی ادامه می‌دهد: «طول این هواپیما حدود ۶۱ متر است. طول بالها نیز ۶۰.۳ است. این طول بال دامنه پروازی مناسب و عملکرد عملیاتی مطلوبی ایجاد می‌کند و کمتر تحت تاثیر توربولانس قرار می‌گیرد.

تسریع در فرایند تعمیر و نگهداری

اما ورود این هواپیما، چگونه کار پرسنل فنی ایران‌ایر را تسهیل کرده است؟ محمدیان برای توضیح این اتفاق، روند انجام چک A  این هواپیما را مثال می‌زند و می‌گوید: « نو بودن این هواپیما باعث می‌شود که چک و شستشوی آن جمعا ۳ روز زمان ببرد، در واقع دو روز صرف چک و یک روز صرف شستشو می‌شود. در واقع به خاطر نو بودن و مدرن بودن، کار چک این هواپیما کمتر است.»

در واقع به خاطر نو بودن و استفاده از فناوری نوین، زمانبری چک‌ها کمتر است، بنابراین هواپیما برای مدت کوتاه‌تری زمینگیر می‌ماند. این به معنای درآمدزایی بیشتر است و تاخیرها نیز به شدت کاهش می‌یابد.  در عملیات هوانوردی، دسترسی سریع‌تر به سطوح پروازی بسیار مهم است، اهمیت سریع بودن چک ایرباس ۳۳۰ وقتی بیشتر نمایان می‌شود که بدانیم به عنوان مثال چک A ایرباس A۳۰۰-۶۰۰ حداقل ۶ یا ۷ روز زمان  می‌خواهد.

البته تفاوت این هواپیما با هواپیماهای پیشین ایران ایر، تفاوت‌هایی را نیز در فرایند تعمیر و نگهداری به وجود آورده است، به طور مثال، آنطور که محمدیان می‌گوید، جنس رنگ این هواپیما با هواپیماهای قدیمی‌تر فرق می‌کند و بسیاری از قطعات آن از کامپوزیت است. بنابراین شرایط شستشوی آن نیز با هواپیماهای قدیمی‌تر فرق می‌کند.

مدیر آشیانه ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران معتقد است که فناوری جدید بسیار هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه عملیاتی را پایین می‌آورد، تعمیر و نگهداریکار کمتری می‌برد و دسترسی‌ها بسیار راحت‌تر است.

او می‌گوید: « پرسنل فنی ایران‌ایر، با توجه به دوره‌هایی که گذرانده شده، توان کامل تعمیرات ایرباس ۳۳۰ را دارند.  پیش از انقلاب خارجی‌ها در همین آشیانه کار چک هواپیما را انجام می دادند، اما اکنون این چک‌ها صد در صد با توان داخلی انجام می‌شود.»

محمدیان به بحث تامین قطعات این هواپیما نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: «تامین قطعات این هواپیما به مرور انجام می‌شود. درست است مشکلاتی ایجاد شده، اما کماکان مراوده با شرکت ایرباس وجود دارد و قطعات تامین می‌شود.»

از آنجایی که این هواپیما نو است، تا بحال تنها مورد چک‌های مقدماتی قرار گرفته است. به عنوان مثال جولیت براوو به تازگی پنجمین چک A خود را گذرانده است  و بعد از ۱۰ چک A، باید مورد چک C قرار بگیرد. اما بگفته محمدیان، توان انجام تمام مراحل چک در کشور وجود دارد.

نظر شما