شناسهٔ خبر: 58576 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس

داوود عباس زاده مشاور مدیرعامل و فرمانده مرکز مقاومت بسیج راه‌آهن در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس به تشریح برنامه‌های این مجموعه برای گرامیداشت این ایام پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سرهنگ پاسدار داوود عباس زاده، مشاور مدیرعامل و فرمانده مرکز مقاومت بسیج راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) در آستانه هفته دفاع مقدس با اشاره به نقش پررنگ راه‌آهن در هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: سی و یکم شهریور هرسال آغاز هفته دفاع مقدس و سالروز روزی است که رژیم بعثی به ایران تجاوز کرد.

وی ادامه داد: دفاع مقدس الهام گرفته از عاشوراست چراکه بهترین مصداق برای همدلی رزمندگان در شب‌های عملیات است. جایی که مثل شهدای کربلا که می‌دانستند فردا به شهادت خواهند رسید و بسیار خوشحال بودند، رزمندگان میهن عزیزمان نیز با آغوش باز به استقبال شهادت می‌رفتند و به‌جای ناراحتی و بغل گرفتن زانوی غم از یکدیگر شفاعت می‌خواستند.

عباس‌زاده افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج نیروهای بیگانه و به دنبال آن تحریم‌ اقتصادی و عدم تأمین قطعات، کارکنان زحمتکش راه‌آهن با تشکیل جهاد خودکفایی، تلاش همه‌جانبه خود را برای برطرف ساختن مشکلات به وجود آمده با خوداتکایی آغاز کرده و گام‌های مؤثری را در این راه برداشتند. بااین‌حال تحمل جنگ و هشت سال دفاع مقدس وظیفه‌ای سنگین‌تر و حساس‌تر را بر دوش راه‌آهن گذاشت.

مشاور مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به نقش شریانی و مهم این مجموعه در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس، راه‌آهن به‌عنوان یک شریان ارتباطی و پشتیبانی و تدارک جبهه‌ها، نقش بسیار مهمی را ایفا کرد. در تمام مدت جنگ تحمیلی بخش مهمی از امکانات راه‌آهن در اختیار نیروهای رزمنده قرار داشت. در این مدت علاوه بر حمل قریب ۴ میلیون تن تجهیزات، امکانات و مایحتاج جبهه‌های جنگ، انتقال نزدیک به ۸ میلیون نفر از نیروهای رزمنده ارتش، سپاه و بسیج به مناطق عملیاتی بر عهده راه‌آهن بود و به‌خوبی اجرا شد.

وی افزود: در مدت دوران دفاع مقدس بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر از کارکنان متعهد راه‌آهن داوطلبانه و مستقیم در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند که ۲۴۸ شهید، ۵ مفقودالاثر، ۲۰۹ آزاده و ۱۲۰۰ نفر جانباز شاهد میزان حضور فعال کارکنان و ایثار کارکنان این شرکت است.

عباس‌زاده ادامه داد: طی مدت دفاع مقدس در پشتیبانی عملیات نظامی راه‌آهن نقش ویژه‌ای داشت. ارسال ۲.۴۰۰ میلیون اصله تراورس برای ساخت سنگرهای دفاعی رزمندگان اسلام، واگذاری سوله‌ها و هانکاردهای موردنیاز بابت ساخت پل‌های متحرک، واگذاری ماشین‌آلات راه‌سازی شامل لودر، بولدوزر، کامیون و گریدر، جابه‌جایی مجروحان جنگ تحمیلی با ۵ دستگاه وان بیمارستانی مجهز به یک‌صد تختخواب و تجهیزات اتاق عمل، واگذاری ماشین‌آلات سبک شامل وانت، سواری، لندور، جاده‌سازی در مناطق جنگی بیش از ۳۵ کیلومتر توسط نیروهای راه‌آهن و احداث ۲۲ پناهگاه در مدارس مناطق آموزش‌وپرورش تهران ازجمله اقدامات راه‌آهن در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر خدمات راه‌آهن در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: بازسازی خط آهن اهواز – خرمشهر در سال ۱۳۶۱ به طول ۱۲۰ کیلومتر طی ۱۰۰ روز پس از آزادسازی خرمشهر به‌صورت جهادی، جابه‌جایی نفرات و حمل‌ونقل تجهیزات نظامی پس از بازسازی خط راه‌آهن برای ساخت شهر خرمشهر ازجمله دیگر اقدامات جهادی راه‌آهن بوده است.

وی افزود: بازسازی پل‌ها، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و تأسیسات راه‌آهن در مسیرهای مدام در معرض حملات دشمن از دیگر اقدامات راه‌آهن طی این دوران است که نمونه بارز بازسازی‌ها پل "تنگه زنگ" و "قطور" است که بارها موردحمله هوایی دشمن قرار گرفت اما در مدت‌زمان خیلی کوتاه بازسازی و قطار از روی آن‌ها عبور کرد.

مشاور مدیرعامل راه‌آهن در امور ایثارگران و جانبازان با اشاره به اینکه شهدا، ایثارگران و جانبازان ذخیره‌های معنوی کشورمان هستند، گفت: اگر صحبت از شهید می‌شود و برای آن یادواره برگزار می‌کنیم اصلاً نگاهمان توقف در آن دوران نیست چون برای بالندگی می‌خواهیم از نام شهدا بهره بریم چراکه آن‌ها تابلوی راهنما و فانوس روشن ما هستند.

وی افزود: ایران ۳۸ سال پیش داعش را تحت عنوان دموکرات و کومله تجربه کرد و به همین خاطر این کشور را از نام داعش نترسانید. آن موقع کارکنان دولت در قامت رزمندگانی برای حفظ نظام اسلامی بودند و داروندار خودشان را اهدا کردند اما شاید الآن حاضر نباشند ۱۰ دقیقه وقت بگذارند. آن‌ها جان دادند و ما نمی‌گوییم کارمندان حالا جان بدهند اما ۱۰ دقیقه وقت گذاشته و مردم را با عملکرد اشتباهشان دین زده نکنند. اگر در معیشتشان نمی‌توانیم اثرگذار باشیم حداقل با عملکردمان به اعتقادات آن‌ها آسیب نزنیم.

عباس‌زاده در پایان با اشاره به برنامه‌های مرکز مقاومت بسیج راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته دفاع مقدس به تشریح این برنامه‌ها پرداخت و گفت: برنامه‌های مرکز مقاومت بسیج راه‌آهن از شنبه ۳۱ شهریور با نمایشگاهی از نقش راه‌آهن در دوران دفاع مقدس در پارک لاله و ایستگاه راه‌آهن تهران شروع خواهد شد. همایش پیاده‌روی کارکنان ساختمان مرکزی، برگزاری صبحگاه مشترک با سخنرانی مدیرعامل راه‌آهن، برپایی جشنواره‌های ورزشی، دیدار با خانواده معظم شهدا با حضور معاونان و مدیران، همایش بزرگ کارکنان و بسیجیان در سالن همایش‌های راه‌آهن، غبارروبی و تجدید میثاق با شهدا و امام شهدا در گلزار بهشت‌زهرا (س)، حضور در نماز جمعه، نشست‌های صمیمانه بسیجیان راه‌آهن با مدیران ادارات کل، برپایی کانون‌های اندیشه‌ورز با موضوعات مختلف، مراسم رونمایی از یادمان دفاع مقدس در ایستگاه راه‌آهن زنجان و نمایش فیلم با حضور خانواده ایثارگران ازجمله برنامه‌‌های تدارک دیده‌شده در این هفته است.

نظر شما