شناسهٔ خبر: 58598 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی تشریح کرد:

دستاوردهای توسعه‌ای فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی در ۵ سال گذشته

مصطفی صفایی مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی به تشریح دستآوردهای ۵ ساله این اداره کل در حوزه پروژه های عمرانی و افزایش مسافر فرودگاه‌های استان پرداخت.

مصطفی صفایی،مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره دستآوردهای ۵ساله فرودگاههای استان آذربایجان شرقی گفت:یکی از دستاوردهای مهم فرودگاه تبریز در ۵ سال گذشته،افزایش تعداد پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به میزان ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن بوده است.

وی با اشاره به انجام  ۵۲هزار و ۱۳۲ پرواز داخلی در فرودگاه تبریز در این مدتگفت: این رقم در بازه زمانی سالهای ۸۷ تا ۹۱ تعداد ۴۱ هزار ۳۰۷ پرواز بوده است، همچنین تعداد پروازهای خارجی فرودگاه تبریز نیز در ۵ سال اخیر نسبت به دوره پیش از آن ، از رقم ۹ هزار و ۹۸۰ پرواز به ۱۰ هزار و ۱۷۰ پرواز رسیده که حاکی از رشد یک درصدی پروازها دارد.

صفایی در همین زمینه افزود : در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تعداد ۶ میلیون و ۶۲۸ هزار ۷۵۲ مسافر داخلی و ۱ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۷۵ مسافر خارجی از طریق فرودگاه تبریز جابجا شده‌اند که که این آمار نسبت به ۵ سال پیش از آن به ترتیب ۴۰ و ۷ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین با اشاره به آغاز مجدد پروازهای هفتگی فرودگاه سهند در سال ۹۶ گفت: با آغاز این پروازها که دو نوبت در هفته مسافران را از جنوب استان به تهران و بالعکس جابجا می‌کند، ظرفیت نقل و انتقال ۸۰ مسافر در هر پرواز ایجاد شده است.

سرمایه گذاری ۵۴ میلیارد تومانی در فرودگاه تبریز

مدیر کل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات عمرانی در حوزه توسعه فرودگاه تبریز گفت:در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ، مجموعه پروژه های عمرانی انجام شده در فرودگاه تبریز مبلغ۵۴۱ میلیارد ریالبوده است.

وی ادامه داد: تعمیر و بهسازی سقف ترمینال ۴ فرودگاه تبریز، خرید و نصب تیغه برف روب جدید،رنگ‌آمیزی آنتن NDB، منبع آب فنی و دکل‌های روشنایی محوطه فرودگاه مطابق استانداردهای ICAS ۱۱۴، پوشش کانال کنار باند ۱۲ راست و ۳۰ چپ با باکس‌های بتنی پیش ساخته، تهیه و نصب دستگاه‌های دیزل ژنراتور‌های Non-breaker، احداث ساختمان دیزل ژنراتور، تسطیح، بتن ریزی و رنگ‌آمیزی اطراف بادنماها، نصب و اجرای کابل گذاری علایم روشنایی باندهای ۱۲ چپ و ۳۰ راست و بالعکس، نصب و اجرای کابل‌گذاری چراغ‌های لبه تاکسی‌وی در تقاطع‌های باند، امحاء علامت ضربدر (بسته بودن باند ۳۰ راست و ۱۲ چپ)، بهسازی و تعویض لوله‌ها و شیرفلکه‌های اصلی پمپ‌خانه و موترخانه‌های مرکزی، بازسازی ورودی ساختمان آتش‌نشانی و ایمنی، نصب و راه‌اندازی سامانه تلفن گویای اختصاصی اطلاعات پروازی، احداث سردرب ورودی و توسعه ساختمان سالن تشریفات دولتی (پاویون)، نصب و اجرای پروژه سیستم ارتینگ و surge protection ساختمان برج مراقبت پرواز، آسفالت جاده دسترسی به رمپ، ساماندهی و آسفالت محوطه بارانداز ترمینال حجاج، نصب سایه‌بان بارانداز تسمه نقاله ترمینال حجاج، بهسازی تابلوهای توزیع برق، کابل‌گذاری پروژه تصفیه‌خانه، تعمیر و بازسازی تاسیسات و ابنیه داخلی مامورسراها، ایزوگام پشت‌بام ساختمان اداری آموزش فنون هوایی و رنگ‌آمیزی اتاق‌ها، ایزوگام پشت‌بام مسجد‌الزهرا و تعویض پنجره‌های آهنی به PVC، خرید، نصب و راه‌اندازی مبدل حرارتی موتورخانه مرکزی، اجرای کابل‌گذاری و کابل برگردانی و جابجایی موتور ژنراتورها در ساختمان نیروگاه جدید، خرید و نصب تجهیزات برقی ساختمان نیروگاه جدید، جابجایی خط اصلی گاز و رفع موانع پروژه ساخت آشیانه آتا‌ایر، بهسازی اتاق‌های خدماتی، اداری و سالن کنفرانس، بهسازی اتاق‌های خدماتی ترمینال ۴، تکمیل تاسیسات و ابنیه داخلی نگهبانی و آزمایشگاه تصفیه‌خانه، احداث پروژه تصفیه‌خانه، احداث و بازسازی ساختمان نگهبانی و محوطه جلوی درب ورودی سطوح پروازی (درب آهنی)، بازسازی سرویس‌های بهداشتی ترمینال ۳، خرید. نصب و راه‌اندازی سیستم وب کیوسک مسافر از جمله اقدامات انجام شده در این دو سال به شمار می‌رود.

صفایی افزود: همچنین می‌توان به پروژه‌های خرید، نصب و راه‌اندازی تعداد ۸ عدد کانتر چک گذرنامه، تعویض سنگ کف‌های سالن ورودی پروازهای داخلی، خرید، نصب و راه‌اندازی ۴ دستگاه پاسپورت‌خوان و دو دستگاه سرور جدید گذرنامه، تعویض سنگ کف‌های سالن ترانزیت پروازهای داخلی، کابل‌کشی و بهسازی ساختمان سایت RGAG، سرویس کامل و تعویض پکینگ‌ها و اسیدشویی برج‌های خنک‌کننده، تعویض و بهسازی شبکه توزیع آب شرب، عملیات اجرایی آسفالت لایه توپکا (لایه رویه) و بیندر (لایه زیرین) جاده دسترسی میدان حجاج و همچنین میدان جلوی ترمینال ۴، احداث دوباب نمازخانه جدید در ترمینال حجاج، خرید دو دستگاه خودروی نیسان پیکاپ برای واحد نقلیه، جابجایی پارتیشن‌ها و اتاق‌های ساختمان تکنیکال بلاک، نصب سامانه خودکار هواشناسی (RVR)، تعویض سرامیک کف ساختمان اداری و موتورخانه ترمینال ۳،  سرویس کلی سه دستگاه چیلر جذبی به ظرفیت ۲۳۳ تن، ، راه‌اندازی پایانه کارگو (بار هوایی)، بهسازی ساختمان سایت رادار دستجرد، بازسازی سرویس‌های بهداشتی ساختمان آتش‌نشانی و ایمنی، بازسازی کف پلاک‌های محوطه ساختمان اداری، بازسازی روکش چرمی صندلی‌های ترمینال ۴، اجرای منهول‌های بتنی مربوط به استریپ‌های باند ۱۲ چپ و ۳۰ راست، بازسازی و تعمیر پمپ شفت غلاف چاه عمیق جنگل‌بانی، اجرای بهسازی کلید‌های برق پست اصلی توزیع برق، خرید و نصب فن کوئل‌های ترمینال و ساختمان اداری، تعمیر پمپ‌های جنگل‌بانی، خرید و نصب ترازو وکانترهای گذرنامه ترمینال ۴ و ترمینال حجاج، اجرای کنده‌کاری کانال و کابل‌کشی و نصب سیستم روشنایی اولین باند بتنی کشور، عملیات خط‌کشی باند بتنی ، بهسازی اتاق‌های حراست، احداث نخستین آشیانه تعمیراتی هواپیما در شمالغرب کشور با سرمایه‌گذاری شرکت هواپیمایی آتا‌ایر اشاره کرد.

وی با اشاره به احداث پارکینگ طبقاتی فرودگاه تبریز نیز گفت:این پروژه یکی از پروژه های مهم فرودگاهی در سطح کشور است کهبا زیربنایی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع ، در ۳ طبقه و ۴ سطح احداث شده و ظرفیت پارک ۵۰۰ خودرو را دارد. این پارکینگ همچنین مجهز به رستورانی به مساحت ۸۰۰ متر مربع و ۱۵ باب مغازه است و با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومانی بخش خصوصی به صورت ‌BOT احداث شده است.

توسعه اپرون و ترمینال شماره ۳ فرودگاه تبریز

صفایی مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی در ادامه به پروژه‌های مهم فرودگاه تبریز در سال جاری اشاره کرد و گفت: دو پروژه عمرانی در فرودگاه تبریز تعریف شده و نخستین پروژه،  توسعه اپرون فرودگاه تبریز است.

وی ادامه داد: در این پروژه اپرون بتنی به مساحت ۴۰۰ در ۱۱۰ متر به اپرون موجود افزوده شده  و دو تاکسی‌وی ارتباطی با روکش آسفالت نیز ایجاد می‌شود.

صفایی با بیان اینکه با انجام این پروژه تعداد استندهای فرودگاه از ۶ به ۱۲ می‌رسد، گفت: اعتبار این پروژه ۲۵ میلیارد تومان است که از فروردین‌ماه آغاز شده و تاکنون در حدود ۱۷ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: افزایش ۹۰۰ متر فضا در ترمینال داخلی پروژه عمرانی دیگر فرودگاه تبریز است که از فروردین ماه سالجاری آغاز شده و اعتبار ۵ میلیارد تومانی نیز برای آن در نظر گرفته شده است و تا کنون این اعتبار با توجه به پیشرفت کار تامین شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی از تهیه سند تک برگی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این اداره کل در ۵ سال گذشته یاد کرد و گفت: در سال جاری  کلیه اراضی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به مساحت شش ميليون و ۱۴۹هزار و ۲۶۱ مترمربع(حدود ۶۱۵ هكتار) که دارای سند قدیمی به نام سازمان هواپیمايی کشوری بود به دو فقره سند تک برگ به نام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تبدیل شد.

مديركل فرودگاه هاي آذربايجان شرقي افزود: مستندسازی این سند بدون صرف هرگونه هزینه انجام شده است.

توسعه فرودگاه سهند

این مدیر ارشد حمل و نقل هوایی استان همچنین در ارتباط با فرودگاه سهند نیز گفت: فرودگاه سهند از فرودگاههاي اقماري اداره كل فرودگاههاي استان آذربايجانشرقي ميباشد و اين فرودگاه در سال ۱۳۷۲درزميني به مساحت ۵۰ هكتار مابين مراغه بناب دركنارجاده ترانزيتاحداث شده و با جابجايي  مسافرين توانسته‌است سهم موثري در توسعه منطقه ايجاد كند. در حال حاضر فرودگاهمجهز به دستگاه ناوبري از نوعNDB-DME  (فاصله‌سنج و جهت‌گيري)بوده واين دستگاهها در تمامي طول ‌روز عملياتي مي باشد .

باند این فرودگاه به طول ۳کیلو متر  و عرض ۳۰ متر در سال ۱۳۹۲ مورد بهسازی قرار گرفت تا امکان پذیرش هواپیماهای ۱۰۰ نفره همچون فوکر ۱۰۰ در آن فراهم شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد زیر ساختها و امکانات ناوبری در این فرودگاه نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته صفایی تهیه و اجرای سرامیک کف ترمینال، خرید دو دستگاه موتور ژنراتور،تعویض پنجرهای فرسوده برج مراقبت پرواز، منهول گذاری سیستم برق ومخابرات جاده دسترسی به برج مراقبت پرواز، خاکبرداری وخاکریزی وآسفالت جاده دسترسی به برج،ساماندهی و لوله گذاری آب کشاورزان جاده دسترسی به برج برای جلو گیری به محوطه فرودگاه،نصب ورق آهنی جلو دیوار محوطه فرودگاه به متراژ ۴۲۰متر مربع،خرید و نصب میز کنفرانس،تعویض درب ایرساید و درب آهن پلیس فرودگاه از جمله سایر اقدامات انجام شده در این فرودگاه اقماری آذربایجان شرقی است.

نظر شما