شناسهٔ خبر: 58608 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مسعود مالکی وضعیت حاشیه‌نشینی سیستان و بلوچستان را تشریح کرد:

طوفان‌های ۱۲۰ روزه علت مهاجرت به حاشیه شهرها است/ سکونت اکثریت جمعیت حاشیه‌نشین استان در چابهار

مسعود مالکی مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: موضوع ریزگردها در شمال استان سیستان و بلوچستان مساله‌ای جدی است و علت آن خشک شدن دریاچه هامون و در نتیجه بادهای ۱۲۰ روزه و طوفان‌های شن و ماسه است که سبب مهاجرت مردم به حاشیه شهرها شده است. در حال حاضر تلاش‌های وزارتخانه و استانداری بر جلوگیری از این پدیده قرار گرفته است.

مسعود مالکی، مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان درباره مهم‌ترین پروژه‌های در حال بهره‌برداری در استان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای حدود ۲۷ پروژره در هفته دولت سال گذشته قرارداد منعقد کردیم که حدود ۶ پروژه از آنها آماده بهره‌برداری است. از جمله دبیرستان ۲۱ کلاسی که در یکی از محلات هدف آماده افتتاح است و تا اول مهر بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: همچینن بلوار ۳۰ متری بین محله شیرآباد و قاسم آباد با اعتباری حدود ۵۵۰ میلیون تومان احداث شده است. افتتاح این بلوار انگیزه بسیار خوبی در جهت ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن محله ایجاد کرده است؛ تا جایی که ساکنان و حاشیه‌نشینان نیز به مراحل ساخت این پروژه کمک کرده‌اند.

وی با اشاره به آخرین مراحل تصمیم‌گیری‌ها در جلسات ستاد بازآفرینی استان توضیح داد: یکی از کارهای بسیار مهم در حوزه بازآفرینی تنظیم سند اقدام مشترک بازآفرینی است که تعامل همه دستگاه‌ها را می‌طلبید و باید در وهله نخست براساس بازه‌های زمانی مختلف اولویت‌بندی می‌شد. براساس این سند حدود ۴۰ پروژه در شمال و حدود ۲۰ پروژه در جنوب استان داریم. 

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: در این استان حدود ۵ هزار و ۹۰۰  هکتار اراضی تحت اشغال حاشیه‌نشینی و شامل  ۵ شهر پایلوت زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و کنارک خلاصه است و حدود ۴۴۱ هزار نفر جمعیت حاشیه دارند که حدود ۴۱ درصد جمعیت این ۵ شهر را در برمی‌گیرد که بیشترین آن‌ها چاربهار با ۵۰ درصد و کمترین آن‌ها در ایرانشهر با ۲۳ درصد است.

این مدیر استانی اضافه کرد: با توجه به اهتمام مقام عالی وزارت، اقدامات خوبی در حوزه بازآفرینی شهری انجام شده است و امیدوارم به زودی سند مشترک رونمایی شود و براساس آن بتوانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

مالکی تصریح کرد: تا به حال با تاسیس دفاتر تسهیل‌گری سعی شده که وضعیت این منطقه بیستر رصد شود. ۳ دفتر در چابهار تاسیس کردیم که تحصیلکردگان رشته‌های مختلف و مرتبط با مسایل اجتماعی و بازآفرینی به میان مردم می‌روند و مشکلات مردم را انتقال می دهند که براساس این مشکلات پروژه تعریف شده است.

وی همچنین افزود: در چابهار حدود یک ماه گذشته با حضور معاونان محترم وزیر و مشاور ایشان، مدرسه‌ای کلنگ زدیم. در این شهر همچنین حدود ۲۵ طرح را در مرحله اجرایی داریم.

مالکی با اشاره به دلایل مهاجرت مردم به حاشیه‌ شهرها در استان اضافه کرد: موضوع ریزگردها و طوفان‌های شن و ماسه در شمال استان وجود دارد و اگر یک روز این طوفان‌ها نباشند ، ۱۰ روز هستند و از مسایلی که سبب مهاجرت مردم به حاشیه شده همین ریزگردها است، چون زندگی مردم در برخی روستاها فلج شده و طاقت‌فرسا است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به خشکسالی‌های متمادی و خشک شدن دریاچه هامون توضیح داد: در حدود ۱۵ سال اخیر در استان با خشکسالی مواجه هستیم که در حال حاضر با افتتاح دفاتر تسهیل‌گری با همکاری وزارت راه و استانداری و طرح‌های هادی در تلاشیم تا از مهاجرت مردم به حاشیه شهرها بکاهیم.

وی اضافه کرد: از مشکلات اصلی استان خشک شدن دریاچه هامون است و مسایلی مانند درختکاری که راهکاری برای آن می‌تواند باشد، مربوط به جهاد کشاورزی است. آب دریاچه هامون که از افغانستان تامین می‌شده، در حال حاضر قطع شده است و خشک شدن کف دریاچه سبب طوفان‌های فصلی و بادهای ۱۲۰ روزه است که علت حرکت گرد و غبار به سمت نقاط مختلف استان می‌شود./     

نظر شما