شناسهٔ خبر: 58700 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نمونه‌ای از مركز لجستيك موفق؛

آشنايی با شهر لجستيك الاينس تگزاس

مركز لجستيك شهر لجستیك تگزاس كه در فورت‌وورث ایالت تگزاس آمریكا واقع شده است در واقع یك مجموعه بزرگ متشكل از فعالیت‌های متنوع و محل همگرایی شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل شامل جاده، ریل و حمل‌ونقل هوایی است.

شروع كار این مجموعه از سال ۱۹۸۹ بود كه به عنوان یك فرودگاه تجاری و باری و با هدف كاهش ترافیك فرودگاه دالاس[۳] شكل گرفت. اما به سرعت مشخص شد كه این هدف بسیار محدود بوده و مركز لجستیك تگزاس پتانسیل ارائه خدمات گسترده‌تری را داراست و از آن زمان با توسعه روزافزون، به سطح یك شهر لجستیك ارتقا یافت. این پروژه به عنوان یك نمونه موفق همكاری بخش‌های دولتی و خصوصی در آمریكای شمالی به شمار می‌رود.

توسعه این مركز لجستیك از یك مجموعه فرودگاهی به یك شهر لجستیك با احداث یك بزرگراه ایالتی و سرمایه‌گذاری شركت راه‌آهن خصوصی بی‌ان‌اس‌اف[۴] با ایجاد یك محوطه بارگیری خودرو و سپس یك پایانه چندوجهی ۳۰۰ هكتاری آغاز شد. این سرمایه‌گذاری باعث تبدیل‌شدن حمل ریلی به شیوه غالب مركز لجستیك شد و در همان سال‌های ابتدایی به جابجایی ۷۰۰،۰۰۰ واحد كانتینری در سال رسید. حمل‌ونقل هوایی نیز در این مركز در حدود ۱۲۰هزار تن كالا را در سال جابجا نموده است. اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم الاینس به ترتیب ۲۸هزار و ۴۰هزار شغل و حجم مالی تولیدات و خدمات آن بیش از ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

تصویری از شهر لجستیك الاینس تگزاس

نخستین شركت‌هایی كه در سال‌های ابتدایی در مركز لجستیك الاینس مستقر شدند عموما شركت‌های حمل‌ونقل و شركت‌های پخش بودند. اما در سال ۱۹۹۴ نوكیا به عنوان اولین مجموعه صنعتی وارد مجموعه شد و به تبع آن،‌ صنایع جانبی آن نیز در این مركز لجستیك مستقر شدند. با رشد صنایع در مركز لجستیك الاینس شركت‌های خدمات لجستیك نیز برای پاسخگویی به نیاز صنایع به شركت‌های حاضر در مجموعه پیوستند. در حال حاضر بیش از ۱۷۰ شركت در شهر لجستیك الاینس تگزاس فعال هستند.

وسعت شهر لجستیك الاینس تگزاس ۶۹ كیلومتر مربع (۴۷۶ هكتار) است و از این مقدار، ۳۹ كیلومتر مربع آن به فعالیت‌های لجستیكی و توسعه فعالیت‌های صنعتی اختصاص یافته است. ظرف مدت ۱۰ سال از آغاز به كار مركز، ۸ كیلومتر مربع آن احداث شد و فعالیت‌های لجستیك و صنعتی در آن به جریان افتاد. از ۳۱ كیلومتر مربع باقیمانده مناطقی برای ایجاد ۶۲۰۰ واحد مسكونی، منطقه تجاری، زمین‌های گلف، مدرسه، بیمارستان و پارك و فضای سبز اختصاص یافت. شهر لجستیك تگزاس را در زمینه هماهنگی بین كاربری‌های مختلف زمین در مراكز لجستیك می‌توان یك مورد نادر دانست. شکل ‏۱‑۵نشان‌دهنده نقشه شهر لجستیك الاینس است.

خدماتی كه این مركز لجستیك را از یك مركز لجستیك معمولی به یك شهر لجستیك و یكی از دروازه‌های تجاری ایالات متحده ارتقا داده است در واقع خدمات پشتیبانی موجود در این مركز است. این قبیل خدمات شامل گروه مدیریتی است كه فعالیت‌های مربوط به مدیریت مجموعه، سرمایه‌گذاری، امور شاغلانو توسعه را به عهده دارد. علاوه بر این،‌ دفاتر گمرك ایالات متحده، فعالیت‌های تجارت بین‌الملل،‌ خدمات بیمه،‌ آتش‌نشانی، پلیس، مدرسه، بیمارستان و اماكن تفریحی نیز در این مركز بزرگ لجستیك خدمات ارائه می‌كنند. مورد مهم دیگر در این مجموعه وجود منطقه ویژه تجارت خارجی است كه با ارائه مشوق‌های مالیاتی فعالیت‌های تجاری را تسهیل نموده است. سایر خدمات مانند خدمات لجستیك، حمل‌ونقل چندوجهی، انبارهای بزرگ، خدمات توزیع كالا، خرده‌فروشی و تسهیلات ویژه نگهداری كالا نیز از جمله خدمات موجود در شهر لجستیك تگزاس است.

نقشه شهر لجستيك الاينس تگزاس

مشاركت بخش‌های خصوصی و دولتی در ایجاد این مجموعه لجستیكی با سهم ۹۵ درصدی بخش خصوصی و فعالیت‌های تسهیل‌كننده بخش دولتی صورت پذیرفته است. بخش دولتی همكار در ایجاد مركز لجستیك شامل سازمان هواپیمایی فدرال و شهرداری فورث‌وورث هستند. یك همكاری دولتی-خصوصی در زمینه ایجاد یك بزرگراه جدید متصل به شهر لجستیك نیز شكل گرفته است. تامین مالی با استفاده از مالیات، منبع سرمایه‌گذاری دولتی در شهر لجستیك بوده است. ساخت مركز شهر الاینس به عنوان منطقه تجاری نیز با استفاده از همكاری بخش خصوصی و دولتی تامین مالی شده است.

ارزیابی‌های اقتصادی نشان می‌دهد تاثیر مستقیم شهر لجستیك الاینس تگزاس ایجاد درآمد دو میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ بوده و تاثیر غیرمستقیم آن در تسهیل تجارت در منطقه تگزاس بیش از ۳۸ میلیارد دلار بوده است. منطقه آزاد این مجموعه با عبور كالاهایی به ارزش بیش از ۴/۵ میلیارد دلار به عنوان بزرگ‌ترین منطقه آزاد عمومی در ایالات متحده شناخته می‌شود. نكته قابل توجه دیگر در عملكرد این شهر لجستیك، سهم قابل توجه این مركز در درآمدهای مالیاتی شهر فورت‌وورث و تارنت‌كانتی هریك به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار در سال بوده است و همین نكته،‌ كیفیت همكاری بخش خصوصی و دولتی را بهبود بخشیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما