شناسهٔ خبر: 58717 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

راهکار رفع مشکلات پایتخت «تغییر نگرش» است نه انتقال

تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نظریه انتقال پایتخت از تهران به شهر دیگر را اشتباه دانست و گفت: افرادی که به دنبال انتقال پایتخت هستند هیچ‌ راهکاری برای جلوگیری از دچار شدن پایتخت جدید به مشکلات تهران امروز ندارند. درصورتی‌که برای رفع این مشکلات باید نگرش‌ها تغییر کند.

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده در گفتگو با مجله خبری تحلیلی صبح رادیو گفتگو با موضوع «انتقال پایتخت» اظهار داشت: بر فرض انتقال پایتخت از تهران، چه تضمینی وجود دارد که پایتخت جدید به مشکلات تهران امروز دچار نشود؟

وی علت انتقال پایتخت را مسائلی از قبیل آلودگی هوا، ترافیک و پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: بر اساس اصول مدیریتی : " اگر اقداماتی را انجام بدهیم که تا بحال انجام داده ایم ، به نتایجی خواهیم رسید که تا بحال رسیده ایم ". لذا از کسانی که دنبال انتقال پایتخت هستند درخواست می‌شوند ، اقدامات جدید و متفاوت مد نظر خود را فهرست‌وار نام ببرند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بر اساس تجارب و ارتباطات به دست آمده بر اساس همکاری‌ با دستگاه‌های حاکمیتی مختلف تصریح کرد: ایده جدیدی در رابطه با چگونگی انتقال  پایتخت و راهکارهای مدیریت و برنامه‌ریزی آن وجود ندارد.

تقی زاده بر لزوم عارضه‌یابی معضلات پایتخت فعلی تأکید کرد و گفت: نکات مثبت و منفی طی دهه‌های اخیر باید استخراج و راه‌حل‌های جایگزین شناسایی شود. البته پس از بررسی‌ها ممکن است برخی از عارضه‌ها در شرایط فعلی و برخی دیگر در زمان دیگری قابل‌رفع باشد که نیازمند ارائه راهکارهای کارشناسی است.

وی با بیان اینکه «بعد از عارضه‌یابی و بررسی آن‌ها، انتقال پایتخت نباید هدف باشد» خاطرنشان کرد: با انجام عارضه‌یابی به این نتیجه خواهیم رسید که نیازی به انتقال پایتخت نیست.  

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ادامه روند اقدامات غلط تهران و الگوی برداری سایر کلان‌شهرها تصریح کرد: همچنان شاهد ساخت‌وساز، دامن زدن به حاشیه‌نشینی و نرخ‌گذاری سوخت بر اساس یارانه‌ها هستیم.

تقی‌زاده بر تغییر نگرش‌ها و ارائه راهکارهای کاربردی تأکید کرد و گفت: زمانی فقط  تهران شهر آلوده بود اما امروزه کلان‌شهرهایی مانند تبریز، مشهد و اصفهان نیز درگیر آلودگی هوا هستند و به‌طور مسلم به تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: انتظار می‌رود راهکارهای مورد نظر کارشناسان ابتدا برای شهرهای دیگر ارائه شود و سپس در صورت دستیابی به نتایج مثبت در تهران اعمال 'گردد.

نظر شما