شناسهٔ خبر: 58808 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديرکل ارتباطات و ناوبری هوايی شرکت فرودگاه ها خبر داد:

تجربه موفق نصب رادار توسط متخصصان داخلی/ تحقق صرفه جويی ارزی ۷۸۰ هزار يورويی با نصب رادار فرودگاه بندرعباس

رادار فرودگاه مديرکل ارتباطات و ناوبری هوايي شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايي ايران از تحقق صرفه جويی ارزی به ميزان ۷۸۰ هزار يورو با استفاده از توان و دانش بومی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، محمد حبيب الهي درباره پروژه نصب رادار فرودگاه بندرعباس اظهار داشت: این رادار سال ۸۴ به همراه رادارهای پروژه آریا خریداری شد، در عين حال با شروع تحريم ها، کشور فرانسه از ارسال آن به ایران خودداری کرد. بعد از تصویب برجام این رادار به کشور ما ارسال شد ولي با توجه به اتمام دوره قرارداد کشور فرانسه از نصب آن خودداری کرد و در آن شرایط دشوار متخصصان داخلی با توکل به خدا و ایمان به دانش خود نصب این رادار را به عهده گرفتند و مسئولان را از دغدغه نصب رها کردند.

مديركل ارتباطات و ناوبري هوايي شركت فرودگاه ها با اشاره به اينكه پوشش رادار ثانویه ۲۵۰ و پوشش رادار اولیه آن ۸۰ ناتیکال مایل است، افزود: این سیستم راداری شامل رادار اولیه و رادار ثانویه مجهز به مد S است كه با قيمت حدود ۷.۷ ميليون يورو از شرکت تالس فرانسه خريداري شده است. هزینه نصب رادار ۷۸۰ هزار یورو بوده که به همین اندازه صرفه جویی ارزی شده است.

وي درباره عمليات اجرايي نصب اين رادار گفت: پروژه نصب از دی ماه ۹۶ کلید خورد. با توجه به اینکه دکل و ریدام این رادار باید در داخل ایران تهیه و نصب می شد، با یک شرکت داخلی قرارداد منعقد كرديم و ساخت دکل و بررسی نقشه های دکل انجام شد و در نهایت دکل را در مدت سه هفته نصب كرديم. نصب تجهیزات و آنتن و متعلقات نيز در ۳۰ روز کاری به طور متناوب انجام شد. دلیل تناوب این بود که اداره مهندسی تجهیزات راداری بايد ۱۶ رادار و حدود هفت اتوماسیون راداری را در کشور پشتیبانی و نگهداری کند و این امر مستلزم داشتن نیروی متخصص به اندازه کافی است که به دليل كمبود نيرو مجبور بودیم برای عملياتي ماندن سرویس های دیگر برنامه ریزی متناوب داشته باشیم.

حبيب الهي افزود:از مزاياي نصب اين رادار مي توان به ترمیم پوشش راداری و پشتیبانی رادارهای جنوب کشور، استفاده بهینه از فضای کشور، تسهیل در طرح اپروچ فرودگاه بندرعباس و افزایش ضریب ایمنی در عملیات پروازی اشاره كرد.

گفتنی است؛ این رادار امروز ۳۱ شهریور و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس توسط رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح رسمی می شود.

نظر شما