شناسهٔ خبر: 58813 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرينی شهری و مسكن اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان بیان کرد:

اختصاص ۲۳میلیارد تومان به عنوان تخفیف عوارض ساخت در محلات هدف به شهرداری‌ها/ جلوگیری از مهاجرت و ترك محله با اقدام بازآفرینی شهری

بافت فرسوده معاون بازآفرينی شهری و مسكن اداره كل راه وشهرسازی بیان کرد: دولت برنامه‌ای برای جابجایی مردم ساكن در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری ندارد بلكه هدف جلوگیری از ترك محله ها توسط افراد بومی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه وشهرسازی استان اصفهان، ایمان طاهر معاون بازآفرینی شهری و مسكن اداره كل راه وشهرسازی درباره میزان اعتبارات تخصیصی به بافت‌های ناركارآمد شهری گفت: درسال گذشته ۱۳/۵میلیارد تومان به بافت‌های ناكارآمد شهری اختصاص یافته كه ۶میلیارد تومان جهت اجرای آسفالت، یك میلیارد جهت ساخت و احداث خانه سلامت، یك میلیارد جهت احداث سالن ورزشی، ۲میلیارد برای روشنایی معابر بافت‌ها ، ۱۹۰میلیون تومان جهت مطالعه و اسكان مجدد ، ۸۰۰میلیون تومان برای مطالعه و ساماندهی سكونتگاه‌های غیر رسمی و ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بهسازی و كف‌سازی محلات اعتبار تخصیص یافته است.

وی در توضیح اسكان مجدد گفت: برخی شهرها دارای مناطقی هستند كه بر روی گسل واقع شده و یا از نظر شرایط زندگی شرایط مساعدی ندارند و قرارداد مطالعه جهت شناسایی مراكز خطر و اولویت قرار دادن این مناطق جهت اسكان مجدد آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

اختصاص ۲۳ میلیارد تومان به عنوان تخفیف عوارض ساخت در محلات هدف

در سال گذشته ۲۳میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه ملی بابت تخفیف عوارض پروانه‌های ساختمانی جهت بهسازی و ساخت بافت‌های ناكارآمد شهری به شهرداری‌ها پرداخت شده كه به ازای این میزان پرداختی ۲۹۰میلیارد تومان تعهد برای شهرداری‌ها ایجاد شده تا در این بافتها خدمات رسانی نمایند.

درسالجاری نیز ۶۷میلیارد تومان به وزارتخانه اعلام نیاز شده كه در این راستا در محلات و مناطق مختلف توسط شهرداری ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف عوارض داده می شود.

احیاء و بهسازی محله همت آباد به عنوان یك الگو در كشور

محله همت آباد اصفهان با توجه به مشاركت مردمی و به عنوان یك الگو در كشور توسط ریاست جمهور در سال گذشته و از طریق ویدئو كنفرانس كلنگ زنی شد كه مقرر است تا طبق برنامه ۱۷۰واحد مسكونی در این محله بهسازی و تجمیع شد و در این خصوص ۳۰میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسكن جهت خرید یك محله از همت آباد كه شهرداری تملك نموده طرح ارائه شده و قراردادها تنظیم و در مرحله ابلاغ به پیمانكار است و تا یكماه دیگر شروع می گردد.

دولت برنامه‌ای برای جابجایی مردم ساكن در محلات ندارد

واحدهایی به عنوان پشتیبان نوسازی بافت‌های فرسوده در یك محله به عنوان سهم دولت احداث می‌شود كه این واحدها با واحدهای فرسوده تهاتر می‌شود تا با احداث و یا بهسازی واحدهای مورد نظر جهت اسكان موقت در اختیار ساكنین قرار گیرد و سپس با آماده شدن واحدهای مورد نظر مجددا محلات بعدی نوسازی و اجرا گردند و هدف در این برنامه جلوگیری از جابجایی و مهاجرت مردم از محلات خود است كه در این راستا تسهیلات ودیعه مسكن نیز ارائه می گردد.

افزایش تسهیلات بانكی و كاهش درصد سود بانكی كلید پیشرفت اقدام بازآفرینی 

معاون بازآفرینی شهری و مسكن اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: تسهیلات ارائه شده در حال حاضر در كلان شهرها ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت ۳۰ میلیون تومان با ۱۸ درصد سود ارائه می شود كه دغدغه وزارت راه و شهرسازی و رییس جمهور كاهش سود بانكی و پرداخت ۸ درصد مابه التفاوت سود توسط دولت و افزایش تسهیلات به میزان ۸۰ میلیون تومان است كه امیدواریم با پیگیری این موارد و صد البته با برنامه اقدام مشترك، بازآفرینی با سرعت بیشتری در استان پیش رود.

لازم به ذكر است در سال گذشته حدود ۱۰۰۰نفر متقاضی جهت دریافت تسهیلات به میزان ۵۲ میلیارد تومان به بانكهای عامل معرفی شده اند كه در سال جاری درصدد هستیم تا این اختیار را به شهرستان‌ها تفویض نماییم.

تملك كارخانه اتحاد شهرضا و سیلوهای اصفهان پس از تملك ریسباف

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری، بحث تملك كارخانه ریسباف اصفهان بود كه در سال گذشته انجام شد و خوشبختانه به مقدار كامل جهت ایجاد فضای مناسب شهری تملك گردیده و در همین راستا كارخانه ریسندگی و بافندگی اتحاد شهرضا و محل سیلوهای شهر اصفهان طبق برنامه ریزی‌های انجام شده به منظور حفظ  و ایجاد فضاهای مناسب شهری تملك خواهند شد.

نظر شما