شناسهٔ خبر: 58854 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

شاه‌راه ریلی ایران و اروپا در چند قدمی افتتاح و بهره‌برداری

ایستگاه ارومیه طرح احداث راه‌آهن مراغه-ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر در حالی به مرحله بهره‌داری کامل از خط نزدیک می‌شود که زیرسازی بخش باقیمانده حدفاصل مهاباد تا ارومیه حدود ۹۸ درصد و روسازی و ساختمان‌ها بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طرح احداث راه‌آهن مراغه-ارومیه یکی از مهمترین طرح‌های اجرایی در شمال-غرب کشور است که به دلیل هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان می‌تواند شاه‌راه ارتباط ریلی ایران به اروپا شود.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به آخرین وضعیت طرح راه‌آهن مراغه-ارومیه اظهار داشت: این خط‌ ‌آهن به طول ۱۸۲ کیلومتر در ۸ قطعه تعریف شده است که شاهد افتتاح و بهره‌برداری از حدفاصل مراغه تا مهاباد در سال‌های گذشته بوده‌ایم.

وی افزود: زیرسازی حدفاصل مهاباد تا ارومیه نیز حدود ۹۸ درصد و بخش روسازی و ساختمان نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.

 گفتنی است چندی پیش مسئولان شرکت راه‌آهن به‌عنوان بهره‌برداران خطوط ریلی کشور نیز به همراه خطیبی از راه‌آهن مراغه-ارومیه بازدید داشتند و در این بازدید ایستگاه‌های مهاباد، نقده و ارومیه، همچنین تأسیسات زیربنایی جانبی آن‌ها برای آمادگی ارائه خدمات حمل‌و‌نقل بار و جابجایی مسافر مورد بررسی قرار گرفت.

مازیار یزدانی معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌‌آهن در حاشیه این بازدید از افتتاح قریب‌الوقوع خط آهن مراغه- ارومیه خبر داد و با اشاره به مراحل پایانی پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه گفت: اتمام هر چه سریع‌تر پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه و بهره‌مندی مردم شریف استان آذربایجان غربی از خدمات حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های کاری شرکت راه‌آهن است.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور؛ ایستگاه راه‌آهن نقده، ایستگاه مسافری درجه دو است که به لحاظ رعایت اصول زیبایی‌شناسی در معماری یکی از ایستگاه‌های قابل‌توجه محسوب می‌شود. مساحت ساختمان مسافری آن ۱۹۲۰ مترمربع، مساحت کل زیربنا ۱۰ هزار و ۷۸۲ مترمربع و از چهار خط ایستگاهی تشکیل شده است.

همچنین‌ ایستگاه تشکیلاتی درجه یک ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن مراغه- ارومیه  با زیربنای حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع با استفاده از آخرین فنّاوری‌های ایستگاه سازی در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار احداث شده است. ساختمان اصلی ایستگاه ۵ هزار و ۳۷۰ مترمربع مساحت دارد و دارای ۹ خط ایستگاهی است.

خیر اله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر درب تا درب بودن و سهولت استفاده شهروندان از شبکه ریلی کشور بر احداث ایستگاه ارومیه در داخل شهر تأکید کرد و گفت: پس از افتتاح ایستگاه فعلی، یک ایستگاه صرفاً مسافری در داخل محدوده شهری و جنب پایانه مسافری برون‌شهری در داخل شهر ارومیه احداث خواهد شد.

وی در همین رابطه بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه- ارومیه را موجب اتصال مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور دانست و افزود:‌ این امر علاوه بر افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا  و مسافر داخلی و بین‌المللی موجب کاهش سوانح رانندگی، توسعه مناطق غربی کشور و بهره‌مندی صنایع کشاورزی، دام‌پروری و صنعتی شهرهای مسیر  از امکانات راه‌آهن در این منطقه می‌شود.

گفتنی است، میزان ترافیک مسافری برای سال اول بهره‌برداری ۰.۸ میلیون نفر برآورد شده است و این رقم برای سال بیستم بهره‌برداری یک‌میلیون نفر پیش‌بینی‌شده و میزان ترافیک باری مسیر نیز در سال اول بهره‌برداری ۰.۶ میلیون تن و در سال بیستم ۱.۵ میلیون تن برآورد شده است.

نظر شما