شناسهٔ خبر: 58872 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط گروه معماری خوب ارایه شد؛

تغییر ذائقه ایرانی درباره مفهوم و کالبد معماری/ جزئیات پیشنهادات تیم معماری خوب به شورای اعتلای معماری

جلسه نماینده گروه معماری خوب با اعلام جزئیات پیشنهادات تیم فوق از تلاش برای تغییر ذائقه ایرانی درباره مفهوم و کالبد معماری خبر داد و در چهارمین نشست شورای اعتلای معماری گزارشی از فعالیت این تیم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوید گنجی یکی از اعضای تیم معماری خوب که به دعوت شورای اعتلای معماری در جلسه چهارم شورا حضور یافت به ارایه بخشی از اقدامات این گروه در سطح کشور پرداخت.

گنجی گفت: طرح معماری خوب که توسط تیم معماری خوب ارایه شده است یک پلت فرم (اجرا) ارتقا و آگاهی عمومی است که حدود ۲ سال پیش با تمرکز بر چالش‌های معماری تشکیل شد.

به گفته این معمار جوان، این چالش‌ها شاملِ آگاهی‌عمومی در زمینه معماری، کمبود دیدگاه‌هایی که منجر به شکل‌گیری معماری اجتماعی و همچنین نبود توان‌بخشی جامعه معماری برای ایجاد ارتباط متقابل بین معماران و مردم است، می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از فرصت چند ۱۰ هزار دانشجوی معماری به جای تهدید، فرصتی در اختیار مسئولان ارشد قرار می‌دهد، گفت: در تیم معماری خوب معتقدیم که استفاده از توان دانشجویان معماری برای بهر‌مندی از مسئولیت  اجتماعی آنها فرصت مغتنمی است که در اختیار مسئولان ارشد قرار دارد.

به گفته نماینده تیم معماری خوب، معماری خوب روی سه رکن تدوین شده است که شاملِ معماری و مردم، معماری و خصوصیات فرهنگی و در نهایت معماری، نگرش جهانی و آینده‌محوری است.

این معمار ادامه داد: تلاش داریم تا از طریق معماری خوب با ۶ برنامه اصلی که تدوین کرده‌ایم در مراحل مختلف به نتایج و اهداف مناسبی دست یابیم. در مرحله اول به پژوهش می‌پردازیم. مرحله بعدی وارد فازهای شهری و فازهای عملیاتی می‌شویم.

وی یادآور شد: در فازهای شهری و عملیاتی، تجارب جهانی نشان می‌دهند که کمتر به معماری پرداخته شده است. سعی کردیم با استفاده از تجارب اندکی که وجود دارد تجارب را در ایران، بومی کنیم. بدین منظور، بحث‌های مختلفی را تدوین و تلاش کردیم تا با استفاده از نظرات اندیشمندان، کار را جلو ببریم که در ۱۰ شهر ایران این اندیشه و این روش را به کار گرفتیم.

نماینده تیم معماری خوب تصریح کرد: در تلاش هستیم تا شبکه انسانی ایجاد کنیم که مبتنی بر مسئولیت‌اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای که تدوین شده است از شبکه‌های آنلاین غافل نشده است، گفت: در بخش اول، پلت فرم آنلاین ایجاد و تلاش کردیم تا از طریق این ابزارها، جامعه معمار را ارتقا بدهیم. از طریق این ابزارها، مردم می‌توانند وارد ارتباط شوند. در این شبکه اجتماعی، به تولید محتوا نیز می پردازیم و در نهایت در صدد هستیم تا بتوانیم طرح های خود را انجام دهیم.

گنجی اجرای این روش را در قالب ۶ پلان اصلی برشمرد و گفت: پژوهش و ایجاد گفتمان بین مردم و معماران، برنامه مشارکت شهروندی با انجام ورک‌شاپ‌هایی که موجب افزایش آگاهی شهروندان در زمینه معماری بشود، برنامه جوانان معمار که مختص آگاهی بخشی به جوانان ۱۶ تا ۲۳ ساله است، مشاوره و تسهیل گری، برنامه توانبخشی معماران و کارآفرینی اجتماعی به عنوان مکمل های این زنجیره که به توان افزایی جامعه معمار برای ارتقای کسب و کارشان کمک می‌کند و هم محرکی برای مردم است تا آنها را نسبت به مساله معماری کنجکاو کند، پلان‌های اصلی است که در حال انجام آنها هستیم.

این معمار جوان با تاکید بر اینکه معماری خوب امری نسبی است و منظور از معماری خوب از دیدگاه تیم معماری خوب، ایجاد دیدگاهی مشترک در این زمینه بین معماران و مردم است، به بیان بخشی از فعالیت‌هایی که توسط تیم معماری خوب انجام شده است، پرداخت.

گنجی گفت: تدوین نشست معماری خوب که مخاطبان آن معماران هستند و تدوین ۹ نشست دراین باره از مرحله طرح یک معماری تا انتهای آن؛ بهره برداری، ایجاد گپ و گفت‌های معماری که به صورت پایلوت در کافه‌ها در حال انجام است، گفتگو با معماران با هدف تدقیق مساله معماری خوب، روش شکل‌گیری و ایجاد رابطه متقابل بین معماران و مردم بخشی از کارها است.

وی در بیان دیگر اقداماتی که توسط تیم معماری خوب انجام شده است، اعلام کرد: مشاوران املاک، امروزه نقش اساسی در جامعه معماری و شکل‌گیری ذائقه عمومی ایفا می‌کنند. ما در گروه معماری خوب، تلاش داریم تا مساله را مورد بررسی قرار دهیم و بتوانیم اتفاقی مثبت را در این زمینه ایجاد کنیم. بدین منظور، ایجاد و ارایه نشان معماری خوب؛ نشانی که بر اساس دیدگاه و امتیازات مخاطب و امتیاز آرشتیکتها در تایید نشان معماری خوب می توانیم اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم که این طرح از اواسط مهرماه اجرایی می‌شود و پایلوت ما برای اجرا، کافه‌ها هستند.

به گفته این معمار، تیم معماری خوب در تلاش است تا برنامه هایی را تهیه و تدارک ببیند که بتوانند منتج به استفاده از مسئولیت اجتماعی معماران برای حل معضلات شهر و متعاقبا کسب درآمد بشود.

گنجی افزود: ما معتقدیم که بحث آموزش در حال حاضر در موضوع طراحی به پیش رفته است و اساسا کارآفرینی و موضوعاتی همچون کارآفرینی در نظر گرفته نشده است. همین مسائل نیز سبب شده است تا کسب و کار معماران تقریبا به طور کامل از بین برود و فکری برای پویایی آن نشود که در همین زمینه نیز پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت آموزش داریم.

این معمار ادامه داد: برنامه بعدی مشاوره و تسهیل‌گری است. ما از دو سال پیش و در تمامی فرم‌های همکاری که داریم به جمع‌آوری دیتا‌بیس پرداخته و می‌پردازیم که چطور، معماری خوب می‌تواند به ارایه مشاوره بین مردم بپردازد و همچنین، مشاورانی را به صورت رایگان از طریق معماری خوب در اختیار مردم قرار دهد که در سه گروهِ دولت- مسئولان شهری، معماران صاحب‌نام و تیم معماران گروه معماری خوب به مردم محلات و شهرهای مختلف ارایه گزارش می‌شود.

گنجی از دیگر برنامه‌های تیم معماری خوب را افزایش آگاهی عمومی برشمرد و گفت: برنامه افزایش آگاهی عمومی برنامه‌ای کلان است که برای آگاهی عمومی در نظر گرفته‌ایم. در این زمینه، دو برنامه را با همکاری وزارت راه و شهرسازی داریم پیش می‌بریم که یکی از آنها نمایشگاه دائمی معماری خوب و دیگری کمپین آموزش معماری برای مردم است.

به گفته این معمار، نمایشگاه دائمی معماری خوب طوری تدوین شده است که دارای چهاربخش موزه معماری، نمایشگاه معمار معاصر، فضای مطالعات و پژوهش و فضای رویدادها بوده و هدفش تعامل با فضای معماری است.

وی به عنوان نماینده گروه معماری خوب پیشنهاد کرد: از نظر تیم معماری خوب به نظر می رسد که شورای اعتلای معماری نیاز دارد تا ساز و کارهایی را تدوین کند که این ساز و کارها منجر به ایجاد تشکل‌هایی همچون معماری خوب بشود تا بتواند مساله معماری را برای مردم تدقیق کند. برای تحقق آن، شاید لازم باشد تا اتحادیه‌ای شکل بگیرد.

گنجی ادامه داد: در همه جای دنیا، کارگروه‌هایی وجود دارد که ذائقه مردم را نسبت به معماری و شهر به صورت مداوم می‌سنجند. شاید شورای اعتلای معماری نیاز به کارگروهی داشته باشد که مدام به سنجش دائمی ذائقه عمومی در زمینه معماری بپردازد و راه‌حل هایی را مطابق با همان در نظر بگیرد.

وی افزود: البته فضاهای گفتمان که می‌تواند مردم را جذب کند و وارد فضای شهر شود در کشور کم داریم که شاید وزارت راه و شهرسازی در این زمینه نیز بتواند فعالیت‌هایی داشته باشد که در نهایت بتواند طرح مساله ارتقای سلیقه معماری برای جامعه معماری در سطح جامعه داشته باشد.

نظر شما