شناسهٔ خبر: 5888 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

واژگونی‌ و سرعت؛ مهم‌ترین بلای سفرهای نوروزی

تصادف جاده‌ای رئیس پلیس راهور ناجا، واژگونی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز را مهم‌ترین علت تصادفات در نوروز امسال اعلام کرد.

سردار‌ اسكندر مومني با بيان اينكه از روز چهارشنبه ۱۲ فروردين تمامي نيروهاي پليس راهور براي تسهيل بازگشت مسافران نورزي در آماده‌باش كامل بودند، گفت:آمارهاي نهايي تلفات و تصادفات به‌زودي مشخص مي‌شود اما با وجود افزايش ۳درصدي سفرها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته تصادفات و تلفات كاهش قابل توجهي داشته است. خوشبختانه در نوروز امسال تصادف دسته جمعي نداشتيم.

سردار مومني با اشاره به كاهش ۱۱درصدي كشته‌هاي سر صحنه تصادفات نوروز امسال تصريح كرد: براساس آخرين آمارها تصادفات نيز در اين مدت ۱۲درصد كاهش داشته است.

وي با اشاره به اينكه طرح نوروزي تا پايان روز ۱۵ فروردين ادامه دارد، تأكيد كرد: همچنان ۵۰هزار نيروي پليس تا آخرين روز بازگشت مسافران نوروزي در جاده‌هاي كشور مستقر هستند. پليس برابر اعلام قبلي با رانندگان متخلف حمل‌ونقل عمومي بار و مسافر به‌طور جدي برخورد مي‌كند. اين دسته از رانندگان درصورت داشتن يك تصادف خسارتي و مقصر بودن در آن، دفترچه رانندگي آنها ابطال مي‌شود.

رئيس پليس راهور ناجا به استان‌هاي پرتصادف در نوروز امسال اشاره كرد و گفت: استان‌هاي تهران، اصفهان، خراسان‌رضوي، فارس و كرمان پرتصادف‌ترين استان‌ها در نوروز بودند. واژگوني ناشي از خستگي و خواب‌آلودگي و سرعت و سبقت غيرمجاز مهم‌ترين علت بروز حوادث نوروزي و مهم‌ترين نوع تصادفات نوروزي نيز واژگوني بوده است. بيشترين تصادفات در هفته اول نوروز
رخ داد و در هفته دوم شاهد كاهش تصادفات بوديم. وي با اعلام اينكه مثلث پليس، رسانه و مردم در نوروز امسال شكل گرفت و موجب كاهش تصادفات شد، افزود: توجه مردم به پيام‌هاي پليس موجب شد پرحجم‌ترين عمليات ترافيكي سال با موفقيت انجام شود.

رئيس پليس راهور ناجا به رانندگان يادآوري كرد فرصت كم را با سرعت زياد جبران نكنند و گفت: خوشبختانه مردم زمان بازگشت سفرهاي خود را توزيع كردند و مديريت بازگشت بين روزهاي ۱۲تا۱۴ فروردين اتفاق افتاده است. اين توصيه هميشگي ما به مسافران است كه در بازگشت از سفر عجله و شتاب براي رسيدن به مقصد نداشته باشند. از سوي ديگر با توجه به اينكه سفر طولاني آنها را خسته كرده حتما براي بازگشت خود 2تا 3برابر زمان عادي وقت درنظر بگيرند. در نوروز امسال ۹۲درصد رانندگان قوانين و مقررات رانندگي را رعايت كرده‌اند. ۸درصد رانندگان قوانين را رعايت نمي‌كنند كه پليس قطعا با آنها به‌صورت قاطع برخورد مي‌كند. پيش از نوروز گواهينامه بيش از 2هزار راننده پرخطر و در طول تعطيلات نوروز گواهينامه چندهزار راننده پرخطر ضبط و حدود ۴هزار خودروي رانندگان متخلف نيز تا ۷۲ ساعت توقيف شد.

نجات ۴۴۰۰ مسافر

سرپرست معاونت عمليات سازمان امداد و نجات نيز اعلام كرد: از ابتداي اجراي طرح امداد و نجات نوروزي تا ساعت ۹ صبح روز گذشته، امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر ۴ هزار و ۴۰۰ تن را نجات دادند.

حسين درويشي با اعلام گزارش عمليات و خدمات امداد و نجات از آغاز اجراي طرح ملي امداد و نجات نوروزي تا ساعت ۹ صبح چهاردهم فروردين ماه، گفت: در اين مدت از ميان ۵ هزار و ۴۰۰ مورد عمليات و خدمات، ۳ هزار مورد عمليات و ۲هزار و ۴۰۰ مورد خدمات بوده است. امدادگران و نجاتگران جمعيت هلال‌احمر به ۱۱۰ هزار تن از مسافران نوروزي امدادرساني كردند و ۷۵ هزار تن نيز به‌صورت اضطراري اسكان داده شدند؛همچنين ۴ هزار و ۴۰۰ تن نيز از نخستين روز اجراي طرح امداد ونجات نوروزي تا‌كنون نجات داده شده‌اند.

وي افزود: ۳۵هزار تن از مسافران نوروزي از خدمات درمان سرپايي بهره‌مند شدند و ۲ هزار و ۸۰۰مصدوم نيز توسط امدادگران و نجاتگران جمعيت هلال احمر به مراكز درماني انتقال داده شده‌اند و همچنين ۴۷۵خودرو نيز رها‌سازي‌ شده است.

خدمات جوانان هلال احمر به 5.6ميليون مسافر

رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال احمر اعلام كرد: از ابتداي اجراي طرح ملي ايمني و سلامت مسافران نوروزي ۶ ميليون و ۴۶۴ هزار و ۳۵۶ تن از مسافران از خدمات متنوع سازمان جوانان بهره‌مند شدند. دكتر وحيد قبادي دانا با اعلام اينكه از ابتداي اجراي طرح ملي ايمني و سلامت مسافران نوروزي تا ۱۲ فروردين‌ماه در مجموع 6ميليون و ۴۶۴ هزار و ۳۵۶ تن از مسافران از خدمات متنوع سازمان جوانان جمعيت هلال احمر ازجمله راهنمايي مسافران، استفاده از خيمه‌هاي نماز، فضاي دوستدار كودك و خدمات ايستگاه سلامت بهره‌مند شدند، گفت: در اين مدت ۳۹۴ هزار و ۹۸۰ تن از مسافران نوروزي از فضاي دوستدار كودك استفاده كردند و اقامه نماز توسط ۳۵۸ هزار و ۷۱۵ تن از مسافران نيز در خيمه‌هاي نماز انجام شد. قبادي دانا با اشاره به تعداد اقلام توزيع شده در اين مدت شامل نقشه، بروشور و ساير محصولات فرهنگي مرتبط با مقوله سفر افزود: از ابتداي اجراي طرح تا ۱۲فروردين‌ماه ۲ ميليون و ۳۴۵ هزار و ۱۷۸ نقشه، ۳ ميليون و ۲۸۵ هزار و ۸۱۸ بروشور و يك ميليون و ۸۱۲ هزار و ۹۱۰ عدد از ساير محصولات ميان مسافران نوروزي توزيع شده است.

نظر شما