شناسهٔ خبر: 59088 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان خبر داد:

طراحی ساماندهی گردشگری - فرهنگی حاشیه رودخانه هلیل رود در محدوده شهر جیرفت

گردشگری ساردوئی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان از در دست تهیه بودن طرح راهبردی گردشگری - فرهنگی حاشیه رودخانه هلیل رود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان ، ساردوئی مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان اظهار کرد: پیرو دستور جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی در سفر به جنوب کرمان مبنی بر ساماندهی و تهیه طرح راهبردی گردشگری،فرهنگی،ورزشی و اقامتی حاشیه رودخانه هلیل رود، این طرح توسط مهندسین مشاور در دست تهیه می‌باشد و تاکنون چندین جلسه هم‌اندیشی در این خصوص با مسئولین حوزه شهری و متخصصین شهر سازی برگزار شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: رودخانه هلیل رود یکی از اصلی ترین رودخانه‌های دائمی ایران مرکزی است که با احداث سدهای بالا دست در اکثر مواقع سال فاقد هرگونه آب جاری دائمی در کف آن می‌باشد. بخش عمده و اصلی شهر در قسمت شرقی این رودخانه، و دو محله کلرود و کهوروئیه در قسمت غربی آن  واقع شده است.

این منطقه تاریخی که در گذشته به عنوان جیرفت یا سبزواران مشهور بوده، در حال  حاضر به ۷شهرستان و ۱۲شهرجداگانه تقسیم و جمعیتی حدود ۱میلیون نفر را در خود جای می دهد که دارای حداقل فضاهای گردشگری و تفریحی در محدوده شهرها می‌باشد. علاوه بر این با توجه به اینکه ییلاق‌های اطراف شهرجیرفت نزدیک‌ترین منطقه خوش آب و هوا به استان هرمزگان و سیستان بلوچستان هستند؛ در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران بی شماری از این استان‌ها می باشد.

 با این وضعیت حاشیه رودخانه هلیل رود با استفاده از حق آبه‌ای که در مصوبه طرح جامع شهر جیرفت در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نیز آمده می تواند فضایی متناسب با نیازهای تمدن جیرفت و شهرهای جنوبی استان کرمان جهت پذیراشدن گردشگران ملی و منطقه‌ای در خود جای دهد.

 بر این اساس ایده اصلی برنامه راهبردی توسعه و ساماندهی حاشیه رودخانه هلیل رود، ایجاد فضاهای گردشگری که عمدتا متاثر از فرهنگ و تمدن جیرفت می باشد که در این محدوده مکان‌گزینی شده است.

این فضاها می توانند در صورت اجرا و یا داشتن مدیریت اجرایی، استفاده کنندگانی از سایر کشورها و سطوح ملی و منطقه ای را به سوی خود جذب نمایند.

وی افزود:با تصویب این طرح در ستاد وزارت راه و شهرسازی، شهرداری جیرفت باید طبق این طرح اقدامات عمرانی خود را هماهنگ و بر اساس اعتبارات داخلی یا جذب سرمایه گذاران این طرح را اجرایی نماید.

در پایان ساردوئی بیان کرد که  از هر گونه پیشنهاد و همفکری در این خصوص از سوی شهروندان استقبال می‌شود.  

نظر شما