شناسهٔ خبر: 59349 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب:

سیاست‌های مسکن و محیط مسکونی در شهرهای جدید

کتاب کتاب سیاست‌های مسکن و محیط مسکونی در شهرهای جدید به گردآوری کمال اطهاری به سفارش شرکت عمران شهرهای جدید به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجموعه کتاب شهرهای جدید تحت عنوان سیاست‌های مسکن و محیط مسکونی در شهرهای جدید با گردآوری کمال اطهاری زیرنظر کارگروه تدوین کتاب شهرهای جدید به سفارش شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید به چاپ رسید.

این کتاب به طور تخصصی به تبیین جایگاه شهرهای جدید در برنامه‌های تأمین مسکن، بررسی تأثیر پروژه احداث مسکن مهر بر شهرهای جدید ایران، تحلیل تأثیر سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی بر توسعه اجتماعی شهر جدید هشتگرد و پیشنهاد راهکار نهادی، مقایسه‌ای تطابقی میان مفاهیم فضا و کالبد عمومی در شهرهای جدید و سکونتگاه‌های خودانگیخته: از پرند تا اندیشه، بررسی محیط شهری در شهر جدید پردیس: کیفیت مسیر و جستاری در تحولات نهادی در شهرهای جدید در جهان پرداخته و این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید آمده است: در دوران معاصر هدف مقدم از احداث شهرهای جدید در تمام جهان تأمین مسکن برای شهروندان بوده است. میثاق بنیاین‌گذاران شهرهای جدید نیز از ابتدا این بوده است که برای تحقق این هدف، با از پیش‌اندیشیدن طرح و چگونگی احداث شهرهای جدید می‌بایست محل یا مکان‌گزینی مسکن، کار و اوقات فراغت به خوبی ساماندهی شده باشد، عرضه مسکن توان‌پذیر برای اکثریت مردم با معماری شایسته، خدمات کافی و انواع دسترسی‌های مناسب به خصوص حمل و نقل عمومی صورت گیرد، و محیط زندگی سبز و زیبا، با سرزندگی و دربرگیرندگی اجتماعی و توسعه مبتنی مشارکت پدید آید.

به نظر می‌رسد، نهادسازی ناقص در ابتدای احداث شهرهای جدید در ایران و اجرای برنامه‌هایی چون مسکن مهر، باعث شده است به رغم برخی موفقیت‌ها توفیق لازم در تحقق اهداف مذکور حاصل نگردد.

توسعه هر شهر و از جمله شهر جدید، تجلی نحوه مدیریت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و بوم‌زیستیدر فضاست، از این رو، توسعه شهری باید در چارچوب دانش چندرشته‌ای توسعه یا مطالعات توسعه انجام پذیرد، که شامل همه مؤلفه‌های مذکور است. با توجه به این امر، انتشار کتب و نشریات تخصصی در حوزه این رشته‌های فعال و علمی، برای تولید و انتقال ذلتش و نوآوری در زمینه توسعه و احداث شهرها و شهرک‌های جدید در جهت تحقق اهداف پیش‌گفته ضروری است./

نظر شما