شناسهٔ خبر: 59352 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در دیدار سفیر هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد:

اعلام شروط سازمان بنادر به دولت هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار/ هند به دنبال تسریع در سرمایه‌گذاری و حضور در بندر چابهار است

جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ابراز امیداری کرد هر چه سریعتر مراسم رسمی واگذاری کوتاه مدت بخشی از فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت IPGL هند انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در دیدار با سفیر هند با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های که بخش خصوصی این کشور قرار است در بندر شهیدبهشتی چابهار انجام دهد، افزود: ضمن استقبال از فعالیت موقت شرکت هندی در بندر شهید بهشتی از مقامات هندی می‌خواهیم که شرکت یاد شده را برای انتقال تجهیزات مورد نیاز قرارداد ۱۰ ساله تشویق کنند تا با سرعت بیشتری فعالیت آنها ادامه پیدا کند،  چرا که این امر برای ایران اهمیت زیادی دارد.

راستاد در ادامه گفت: توقع داریم که شرکت IPGL هند مدیریت و انجام امور مربوط به خودش را بر اساس مفاد قرارداد موقت با فوریت پیش ببرد. نکته مهم دیگر تسریع در روند امور مالی و کانال اعتباری ۱۵۰ میلیون دلار است، که باید در اسرع وقت انجام گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: تاریخ شروع و فعال شدن قرارداد اصلی منوط به دریافت ۱۵۰ میلیون دلار بود که در الحاقیه جدید این شرط را حذف کردیم و قرار شد هر زمان که تجهیزات از طرف شرکت هندی به ایران رسید مابقی ترمینال را در  اختیار طرف هندی قرار دهیم. طبق قرارداد موقت مساحت ذکر شده برای انجام عملیات بندری ۱۰ هکتار و در قرارداد اصلی حدود ۷۰ هکتار تعیین شده است.

وی تاکید کرد: به محض اینکه تجهیزات خریداری شده توسط شرکت هندی به ترمینال برسد قرارداد اصلی می‌تواند وارد فاز عملیاتی شود. موارد عنوان شده در سفری که روزهای آینده به هند خواهیم داشت را با دولت این کشور در میان خواهیم گذاشت تا روند همکاری‌های دو کشور سرعت بیشتری بگیرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اذعان داشت: انتظار داریم زمانیکه شرکت IPGL هند فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز کند، مابقی مسایل و مشکلات با تعامل حل شود. نکته مهم آن است که شرکت IPGL هند بازاریابی خود را در هند و بمبئی داشته باشد تا امکان ترانزیت حجم بیشتر کالاها از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه فرآهم شود.

نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان اول آبان در چابهار

سوراب کومار؛ سفیر جمهوری هندوستان در جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار گفت: در قرارداد با شرکت IPGL هند به تمام موارد اشاره کردید و دولت هند نیز به دنبال تسریع در سرمایه گذاری و حضور در بندر شهید بهشتی چابهار است.

وی با بیان اینکه ۲۳ و ۲۴ اکتبر( ۱ و ۲ آبان ماه) نشست سه‌گانه بین هند، ایران و افغانستان در چابهار برگزار می شود تا بتوان همکاری‌های طرفین را توسعه داد، گفت: در حال حاضر منتظر پاسخ کشور افغانستان برای حضور در این نشست هستیم. در این نشست هیاتی از کشتیرانی  و وزارتخانه‌های هند هم حضور خواهند داشت.

سفیر جمهوری هندوستان در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دولت هند خواهان آن است که قرارداد موقت، اصلی  و مسایل بانکی با سرعت پیش برود تا همکاری‌ها بین ایران و هند در این خصوص گسترش پیدا کند. همه ما باید تلاش کنیم چالش‌های موجود به خصوص در مباحث بانکی را برطرف کنیم و قرارداد برای فعالیت در بندر شهید بهشتی چابهار وارد فاز عملیاتی شود.

گفتنی است، در موضوع بندر چابهار، بر اساس مطالعاتی که مشاور در گذشته انجام داده و این مطالعات تصویب شد، مبنای سرمایه‌گذاری قرارداد ۴ فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است. با عملیاتی شدن این ۴ فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد. قرار است راهبری یک فاز از ۴ فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی(IPGL) انجام شود. این شرکت در بنادر هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد. طرح سرمایه‌گذاری هندی‌ها در زمینه تامین تجهیزات در قالب قرارداد ۱۰ ساله معادل ۸۵ میلیون دلار است.

علاوه بر این اگزیم بانک هند کانال اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه و تجهیز بندر چابهار در نظر گرفته است. بنابراین، می‌توان از این خط اعتباری برای تجهیزات ریلی، ترمینال‌ها و فازهای بعدی توسعه ای بندر چابهار استفاده کرد. قرارداد با اپراتور شرکت هندی در دو قالب موقت و اصلی است. قرارداد موقت ۱۸ ماهه (یک سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار است. قرارداد اصلی هم ۱۰ ساله است.

نظر شما