شناسهٔ خبر: 5937 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدیان در نشست خبری مطرح کرد:

وضعیت بازسازی و تسهیلات مسکن روستایی/ ارائه تسهیلات و تشویق روستاییان برای بازگشت/ مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در برابر زلزله

عزیزاله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن ارائه آخرین وضعیت بازسازی و تسهیلات مسکن روستایی در کشور گفت: در ۱۰ سال آینده اگر در روستاها زلزله‌ هم بیاید هیچ تلفات جانی به دلیل ضعف در مقاوم سازی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عزیزالله مهدیان ۱۷ فروردین ماه در نشست خبری با بیان این‌ که در مناطق روستایی مشکل کمبود مسکن نداریم گفت: با این حال بیشترین تخریب در مناطق روستایی به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۷۳ سقف تسهیلات ۱۵۰ هزار تومان بود افزود: در آن زمان سالی چهار میلیون خانه روستایی داشتیم که این میزان تسهیلات کافی نبود اما در برنامه چهارم توسعه سقف تسهیلات به چهار میلیون تومان رسید.

وی تعداد خانه های روستایی که شامل طرح بهسازی می‌شدند را ۲۰۰ هزار واحد دانست و گفت: طی دو برنامه چهارم و پنجم توسعه تعداد قابل قبولی خانه‌ روستایی ساخته و ۴۰ درصد واحدهای روستایی مقاوم سازی شدند.

مهدیان با پیش‌بینی این‌که تا پایان ۱۴۰۵ حدود ۷۵ درصد خانه های روستایی بازسازی شوند گفت: تا آن زمان تعداد واحدهای روستایی به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری این‌که سقف تسهیلات در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان با کارمزد پنج درصد است ادامه داد: در حال پرداخت تسهیلات سال گذشته هستیم و تلاش داریم بهسازی روستایی و پرداخت ۲۰۰ هزار سهمیه باقی‌مانده از سال قبل تا ۶ ماهه نخست امسال محقق شود.

وی درباره اقداماتی که از سال ۸۴ تاکنون توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است توضیح داد: در این مدت ۳۵۰ هزار واحد تخریب شده در حوادث بازسازی شدند و یک میلیون و ۶۴۱ هزار واحد تسهیلات دریافت کردند. همچنین ساخت یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد هم به اتمام رسیده و طبق برنامه تا پایان ۱۴۰۵ بیش از دو میلیون واحد تخریب، بازسازی یا ساخته می‌شود.

مهدیان با بیان این‌که یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در کل طی ۱۰ سال گذشته بازسازی و بهسازی شدند ادامه داد: در دو شهر آبادان و خرمشهر دو ستاد بازسازی تشکیل شد و در حال حاضر میزان کمی از بازسازی باقی مانده و دولت در تلاش است زودتر مناطق باقی مانده را بازسازی کند. در واقع می‌توان گفت تمام مناطق جنگ‌زده در کشور بازسازی شده‌اند.

طرح جامع مسکن و تاثیر آن بر بازسازی مناطق روستایی موضوع دیگری بود که مهدیان به آن پرداخت و گفت: سال‌های آینده نیز برنامه طرح جامع مسکن ادامه خواهد یافت چون این روند کاملا جا افتاده است و هدف‌های مطرح شده در این طرح با سالی ۲۰۰ هزار واحد تحقق می‌یابد.

وی در ادامه گفت: ممکن است مذاکرات و توافق هسته‌ای تاثیری در روند پرداخت‌های بانکی و منابع‌شان داشته باشد و امیدواریم این تغییر به وجود بیاید و شاهد نوسازی و بازسازی بیشتری باشیم.

مهدیان بر کیفیت بازسازی مناطق روستایی تاکید کرد و گفت: در ۱۰ سال آینده اگر در روستاها زلزله‌ بیاید هم هیچ تلفات جانی به دلیل ضعف در مقاوم سازی نخواهیم داشت.

مهدیان با بیان این‌که تمام بانک‌ها تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی مسکن روستایی را  ابلاغ کرده‌اند گفت: برخی بانک‌ها این تسهیلات را به میزان ۵۰ درصد و برخی دیگر مانند بانک تجارت این تسهیلات را ۱۰۰ درصد ابلاغ کرده‌اند. در حال حاضر دولت حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه سود به بانک‌ها بدهکار است.

وی درباره سکونت روستاییان در واحدهای تازه احداث شده توضیح داد: روستاییان معمولا به محض اینکه سفت‌کاری واحدشان به پایان برسد در خانه‌های روستایی ساکن می‌شوند. این خانه‌ها معمولا ۶۰ مترمربع زیربنا دارند و ادامه ساخت‌و‌ساز آن‌ها بعد از سکونت صورت می‌گیرد.

مهدیان با بیان این‌که زیربنای واحدها ممکن است در روستاهای مختلف، با هم متفاوت باشد گفت: در برخی روستاها مانند روستاهای ایلام زیربنای واحدهای احداث شده به ۱۰۰ متر مربع هم می‌رسد.  البته ادامه ساخت‌و‌ساز از منابع روستاییان انجام می‌شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی مسکن روستایی ۵۰ درصد مبلغ مورد نیاز برای ساخت و ساز یک خانه روستایی را پوشش می‌دهد. دولت نیز در تلاش است با ارائه تسهیلات روستاییان را تشویق کند تا از شهرها به روستاها بازگردند. ضمن این‌که بر اساس آخرین سرشماری هم اکنون پنج میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار روستایی داریم و در تلاشیم هر خانوار یک خانه روستایی داشته باشد. /

نظر شما