شناسهٔ خبر: 59469 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۱۴ مهر

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده ایم به اخبار حوزه حمل و نقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌ای امروز (شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

جهان اقتصاد:

آخوندی سازمان نظام‌مهندسی را از ورود به عملیات پولی منع کرد

تعارض منافع در آیین‌نامه جدید نظام کنترل ساختمان اصلاح شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان نظام‌مهندسی در حالی به عملیات پولی بین بهره‌بردار خدمات مهندسی و ارائه‌دهندگان این خدمت واردشده بود که باید به‌عنوان سازمانی حرفه‌ای در پی اعتلای فناوری مهندسی در کشور باشد.

«عباس آخوندی» در حاشیه هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران و در گفت‌وگو با خبرنگاران از سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌های ایران یادکرد و افزود: این سازمان به‌طور مستقیم بازندگی مردم سروکار دارد و حوزه فعالیت آن از ساخت‌وساز خانه تا ساختمان‌های عمومی گسترده است.

آخوندی افزود: تأثیر عملکرد سازمان نظام‌مهندسی بر زندگی مردم در حوزه‌های مختلف ازجمله محیط‌زیست، شهرسازی،ترافیک، نقشه‌برداری، پایداری مداوم مقابل زلزله، سیل و حوادث طبیعی بسیار روشن است؛ تمام آنچه روی زمین‌ساخته می‌شود، محصول کار مهندسانی است که به شکلی با این سازمان درگیر هستند؛ معماری، شهرسازی و آنچه به ما هویت می‌دهد، در این سازمان شکل می‌گیرد.

هفت صبح:

سقوط دل‌نشین بلیت هواپیما

گزارشی از قیمت‌های جدید بلیت خطوط هوایی در پروازهای داخلی که حاوی اعداد و ارقام دل‌نشینی و دلگرم‌کننده است.

سقوط هواپیما خبر بدی است اما خوشحالم که خبر سقوط بلیت هواپیما را به شما می‌دهم. بعد از سقوط ارزش دلار در هفته‌های گذشته انتظار پایین آمدن قیمت‌هایی راداریم که بلافاصله با گرانی دلار بالا رفتند.

آن‌هایی که تأثیرپذیری بیشتری از افزایش قیمت دلار را در کمتر از یک هفته نشان دادند و سریع نرخ‌ها را تغییر دادند حالا باید نشان دهند که افزایش قیمت‌های اعمال‌شده واقعاً به خاطر بالا رفتن دلار بوده، یا دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود بودند؟

عصر اقتصاد:

در راستای ساماندهی بازار لاستیک

طرح ‍"افق" در راهروهای وزارت صنعت و راه گم شد

چندی پیش خبری از تدوین طرحی به موسوم به " طرح افق" آمده بود که در صورت راه‌اندازی صددرصدی می‌تواند بر عملکرد صنوف نظارت و کنترل داشته و بازار را به سمت شفافیت سوق دهد. با راه‌اندازی این سامانه، لاستیک وارداتی با ارز دولتی، از لحظه ورود به کشور تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی( کامیون دار) قابل رصد خواهد بود.

صنعت لاستیک و تایر ایران یکی از صنایع وابسته و هم به صنعت خودرو است و توانسته با ظرفیت‌هایی که دارد، سهم مصرف از بازار داخل را افزایش دهد.  طرح افق در بستر سامانه جامع تجارت ایران، قصد استانداردسازی فاکتور و نظارت بر قیمت را دارد.

آفتاب یزد:

بازار ملک پس از تحولات اخیر ارزی

گرگ‌ومیش مسکن در برزخ دلار

اوایل امسال بود که رشد ۲۷۵ درصدی نرخ ارز، شوک بزرگی را به بخش مسکن وارد کرد و درواقع ۷۴ درصد قیمت آن را رشد داشت که درنتیجه بنا به اذعان کارشناسان، با این  رشد قیمت، خرید مسکن تقریباً خارج از توان خانوارها ارزیابی‌شده. به‌طوری‌که وام‌های مسکن و برگه‌های اوراق آن‌هم کمک چندان زیادی به کسانی که مشتاق صاحب‌خانه شدن هستند، نمی‌کند. از هفته گذشته تاکنون قیمت دلار تا حد زیادی کاهش‌یافته است و بنا به گفته رسانه‌ها مردم در حال فروش دلارهای خانگی به بانک‌ها و صرافی‌ها هستند.

حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که اگر بخش زیادی از مردم دلارهای خانگی خود را به ریال تبدیل کنندْ نقدینگی حاصل از این موضوع را به کدام سمت سرازیر می‌کنند؟

مردم‌سالاری:

رئیس اتحادیه کامیون شهرری در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین" پاسخ داد:

چرا توزیع لاستیک هم مانع از اعتصاب کامیون داران نشد؟

رئیس اتحادیه کامیون شهرری شیوه توزیع لاستیک بین کامیون‌داران را یکی از دلایل تداوم اعتصاب آنها ذکر کرد.

مهدی کریمیان در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین" ضمن انتقاد از نوع برخورد با کامیون داران ابراز داشت حدوداً نیمی از کامیون داران برون‌شهری سراسر ایران در اعتصاب هستند و این اعتصاب در حال بیشتر شدن است. به گفته کریمیان تا زمانی که مشکلات این صنف حل‌وفصل نشود، راننده‌ها دست از اعتصاب برنمی‌دارند. 

مهدی کریمیان گفت: اعتصاب بدتر شده است. در این میان اداره راه دچار یک اشتباه شد. آن‌ها اقدام به توزیع لاستیک کردند. اما در توزیع لاستیک درست عمل نکردند و درنهایت این موضوع منجر به قطع توزیع مجدد لاستیک شد. آن‌ها با تصمیماتی که در این خصوص گرفتند منجر به‌نوعی دودستگی در بین رانندگان شدند. مسئولان در توزیع لاستیک بین رانندگان برون‌شهری و درون‌شهری دودستگی ایجاد کردند. با تصمیم آن‌ها اوضاع بدتر شد؛ چراکه سهمیه‌های مربوطه را جدا نمودند. اوضاع طوری شده بود که سایر راننده‌ها به ما مراجعه می‌کردند و اعتراض می‌کردند که چرا سهمیه لاستیک آن‌ها را نمی‌دهیم. درصورتی‌که که ما هیچ لاستیکی دریافت نکرده بودیم.

جهان صنعت:

معاون وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با مشکل کامیون داران:

تعیین نرخ لاستیک با وزارت صنعت است

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: آمادگی داریم هر جا که کمبود ناوگان باری احساس شود، کامیون‌های مِلکی سازمان راهداری را برای خدمت‌رسانی به مردم فعال کنیم‌.

تعیین نرخ لاستیک‌ با وزارت صنعت است!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالهاشم حسن نیا بابیان اینکه روند فعالیت رانندگان کامیون تقریباً به حالت عادی برگشته است، افزود: تا ساعت ۱۶ دهم مهرماه حدود ۶۰ هزار فقره بارنامه صادر شد که نسبت به هفته گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است‌.

وی با تشکر از همکاری رانندگان خودروهای سنگین باری جاده‌ای با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دیگر دستگاه‌های مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: روز گذشته کارشناسان و بازرسان سازمان راهداری در سراسر کشور از شرکت‌های حمل‌ونقلی بازدید و به تخلفات آن‌ها رسیدگی کردند‌.

در ادامه برخی دیگر روزنامه ها نیز خبرهای مرتبط با حوزه زیربنائی را در دیگر وزارتخانه ها و ارگان ها پیگیری کرده اند که تاثیرات آن در این حوزه قابل شناسایی است به طور مثال روزنامه"صمت" به قول از مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی می نویسد که باید قدرت خرید بخش مسکن با توجه به افزایش نرخ ها با در نظر گرفتن مبالغی به این منظور مسکن ارزان را در اختیار قشر آسیب پذیر قرار دهیم.

همچنین روزنامه "همشهری" در صفحه اقتصادی خود از قفل مسکن و کلید تولید صحبت به میان می آورد و در خواست می کند تا با تعدیل قیمت تمام شده و کمک به تولید، بازار مسکن را از یک سرنوشت ناخوشایند نجات دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما