شناسهٔ خبر: 59485 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشايری اعلام كرد:

مشارکت مردمی یکی از کلیدی ترین محورهای بازآفرینی شهری است/ ضرورت اعمال تغيير در الگوهای طراحی شهری

هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مشارکت مردمی یکی از کلیدی ترین محورهای بازآفرینی شهری است، گفت: مشارکت مردمی تاب آوری شهری را بهبود می دهد، علاوه بر این در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می تواند اثربخش باشد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي شركت بازآفريني شهري ايران هوشنگ عشایری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز جهانی اسکان بشر را گرامیداشت و گفت: این روزها موضوع بازآفرینی شهری زبانزد جامعه متخصصان و حتی عموم مردم است.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری دو هدف عمده را پیگیری می کند، ادامه داد: اولین هدف، ارتقا کیفیت زندگی شهروندان ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری و دومین هدف آن ارتقا زیست پذیری شهری در محلاتی است که این افراد در آن زندگی می کنند. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تحقق پذیری این دو هدف ممکن نیست مگر با فعالیت کلیدی که در دل برنامه ملی بازآفرینی شهری تحت عنوان توان افزایی اقتصادی، اجتماعی و نهادی ساکنان محله تعریف شده است.

وی ادامه داد: وقتی به موضوع توان افزایی اشاره می کنیم، یعنی به نقش مشارکت مردم توجه داریم به بیانی دیگر، مشارکت یعنی هویت بخشی به موضوعی که ساکنین آن محله برای محلات هدف خود می خواهند ایجاد کنند، است.

عشایری گفت: وقتی در پیام سال جاری اسکان بشر موضوعی تحت عنوان بهبود مدیریت پسماند جامد شهری تعریف می شود، طبیعی است که طراحی شهری در برنامه بازآفرینی شهری پایدار شهری با تغییر رویکرد همراه شود. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: متاسفانه در منظر شهری هرگز به مفهوم واقعی استفاده از ظرفیت های مفهومی پسماند، نه به معنای تولید زباله بلکه به معنای آنچه که حتی به صورت طبیعی در شهرها منجر به تولید پسماند می شود، توجه نمی شود.

وی ادامه داد: در طراحی های شهری باید به مقوله منظر مولد و خودبسنده نگاه ویژه ای داشته باشیم و مسئولان حوزه شهرداری و طراحان باید دقت لازم را داشته باشند که رویکرد منظر مولد را به عنوان یکی از رویکردهای طراحی شهری لحاظ کرده و از آن به صورت یاریگر جریان های مختلف شهری استفاده کنند.

عشایری با اشاره به اهدافی که می توان در دو موضوع مولد و خود بسنده کردن در نظر گرفت گفت: هر کدام از این حوزه ها ۵ هدف را پیگیری می کند.

وی گفت: وقتی به اهدافی که ناشی از رفتار خودبسندگی است برای یک تعریف منظر شهری اشاره می کنیم، الگوهای طراحی منظر شهری تغییر پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه اگر این مسائل مورد توجه قرار گیرد کمک زیادی به تحقق برنامه بازآفرینی شهری می شود، تصریح کرد: یکی از اثرات خوب این مساله این است که الگوهای طراحی شهری تغییر پیدا کند و این انتظاری است که از جامعه متخصص می رود تا به آن توجه کنند.

وی در ادامه با تاکید بر استفاده بهینه از منابع اکولوژیک گفت: اگر به سمت تغییر الگوی طراحی شهری برویم، می توانیم به نحو مطلوبی از این منابع استفاده کنیم. 

عشایری ادامه داد: مشارکت مردمی یکی از کلیدی ترین محورهای اصلی برنامه ریزی بازآفرینی شهری است به طوری که نقش جدی در ارتقا کیفیت فضاهای عمومی شهری ایفا می کند.

وی ادامه داد: مشارکت مردمی تاب آوری شهری را بهبود می بخشد. در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم می تواند اثرگذار باشد. در واقع افراد ساکن محله تحت عنوان مولد، آثار مشارکت خود را خواهند دید. این مشارکت بسته به فرهنگ های مختلف محلی می تواند متفاوت باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: بنابراین انتظار می رود، برنامه ملی بازآفرینی شهری که یکی از برنامه های کلیدی در توسعه و خدمات شهری است در مفهوم طراحی شهری به منظر مولد و خود بسنده مورد تاکید قرار گیرد.

وی اظهارکرد: امیدوارم در یک اقدام مشترک و با همکاری ارگان های مربوطه و شهرداری و حفظ مشارکت عمومی مردم در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان ساکن در محلات هدف و ارتقا زیست پذیری آنها بتوانیم به اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار که دولت خود را موظف به اجرای آن می داند، نائل شویم.

عشایری در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم، جامعه هدفمان را که جامعه مستحق توجه است، به نقش اصلی و هویتی خود در داشتن زندگی بهتر موفق شوند. سوق دهیم./

نظر شما