شناسهٔ خبر: 59601 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

تشریح اقدامات معاونت حمل‌ونقل در دو سال گذشته

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تاسیس معاونت حمل‌ونقل در وزارتخانه گفت: برنامه‌ریزی فرامدی و ایجاد هماهنگی در مدهای مختلف حمل‌ونقل از جمله وظایف معاونت حمل‌ونقل است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم دومین سالگرد تاسیس معاونت حمل و نقل در این وزارتخانه، با تشریح حیطه وظایف این معاونت گفت: تبیین نحوه ارتباط مدهای مختلف حمل‌ونقلی و تهیه نقشه‌ای برای عملکرد صحیح و فرامدی نظام حمل‌ونقل از جمله وظایف این معاونت است.

وی آزادراه تهران شمال را برای تشریح حوزه اختیارات این معاونت مثال زد و افزود: در این پروژه کار بسیار بزرگی انجام شده و پروژه ارزشمندی است. اما این پروژه آثاری خواهد داشت. به محض راه اندازی  معضل ترافیکی برای شهرهای شمالی پیش خواهد آمد. همچنین ترافیک در بزرگراه همت نیز در ایام پیک سفر افزایش پیدا خواهد کرد. 

تقی‌زاده با بیان اینکه ۳۲ کیلومتر اول این بزرگراه سال آینده به افتتاح خواهد رسید، ادامه داد: با افتتاح بخش اول این بزرگراه، ترافیک در محل اتصال این بزرگراه با جاده چالوس افزایش می‌یابد. همچنین با افتتاح کامل بزرگراه، کسب‌وکارهایی که در مسیرهای قدیمی شکل گرفته‌اند، با مشکل مواجه خواهد شد. ما در معاونت حمل و نقل به این ابعاد باید توجه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی برای نحوه توزیع ترافیک در مسیرهای منتهی به شمال کشور را در حیطه وظایف معاونت متبوع خود دانست و گفت: به عنوان مثال می‌توان با اخذ عوارض، ترافیک را در این آزادراه کنترل کرد. همچنین می‌توان با تخفیف عوارض به اتوبوس‌های توریستی، حمل‌ونقل عمومی را در این مسیر ترویج کرد.

تقی‌زاده ترویج حمل و نقل عمومی را از جمله اهداف خود دانست و افزود: معمولا ما در دریافت عوارض آزادراه‌ها به ابعاد خودروها توجه کردیم و از خودروهای کوچکتر عوارض کمتری نسبت به اتوبوس‌ها گرفتیم. در حالی که هدف‌گذاری ما عکس این است و باید با تخفیف عوارضی به اتوبوس‌ها، حمل‌ونقل عمومی را ترویج کنیم.

تاسیس معاونت حمل‌ونقل ضروری بود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در این معاونت پرداخت و گفت: امسال چون برخی کارها به اتمام رسیده می توانیم راجع به آن‌ها صحبت کنیم و با استناد به آن‌ها بگوییم که معاونت حمل و نقل چه است و چه اقداماتی در آن به انجام رسیده است. به همین دلیل دومین سالگرد تاسیس این معاونت مفصل‌تر برگزار شود. هدف از این برنامه این بوده که ایجاد باکس معاونت حمل و نقل را جشن بگیریم، و مهم نیست که چه کسی در این موقعیت قرار دارد.

وی ادامه داد: در دوران وزرای مختلف بارها از اندیشمندان حوزه حمل‌ونقل شنیده بودیم که این چه وزارت راهی است که معاونت حمل و نقل ندارد. مشخص است که تنها بحث ساخت در آن مطرح است و مباحثی مانند بهینه‌سازی حمل‌ونقل مطرح نیست. 

تقی‌زاده با تجلیل از آخوندی به خاطر تاسیس معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: صرف نظر از اینکه چه کسی معاون باشد، اصل کار اقدامی مثبت است.

حیطه اختیارات معاونت حمل‌ونقل

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح نحوه شکل‌گیری معاونت حمل‌ونقل در این وزارتخانه گفت: برای من به عنوان اولین معاونت مهم بود که چند کار را به صورت درست انجام دهم. یکی این بود که انتصاب افراد به صورت درست انجام شود تا افراد دارای سواد و تحصیلات و دانش سر کار بیایند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر این بود که حیطه معاونت حمل و نقل به شکل درستی تدوین شود. از آنجا که عنوان کلی بود امکان داشت که حوزه آن اشتباه تعریف شود. حیطه فعالیت معاونت حمل و نقل در مسائل فرابعدی و فرابخشی تعریف شد.

تقی‌زاده افزود: مسائلی که در هیچ یک از مدهای حمل و نقلی به آن پرداخته نمی شود، در حیطه معاونت حمل و نقل است. مسائلی مانند یکپارچه سازی مدهای حمل و نقل، یکپارچه‌سازی حمل و نقل برون شهری و درون شهری، یکپارچه سازی بین حمل و نقل و شهرسازی و مباحثی چون TOD، لجستیک، ترانزیت در اختیارات و وظایف این معاونت تعریف می‌شود.

وی از مدیریت اعتصابات اخیر کامیون‌داران به عنوان مثالی از فعالیت‌های معاونت حمل‌ونقل یاد کرد و گفت: اعتصابات اخیر توسط این معاونت مدیریت شد، چرا که مسائلی مانند مد جاده‌ای، ارتباط آن با مد دریایی، رسوب کالا و کمک ریلی و برنامه‌‌ریزی‌های وزارت جهاد و سایر وزارتخانه‌ها درباره کالاهای ضروری که باید سریع بین مردم توزیع شوند، با اعتصابات مرتبط بود و هماهنگی میان این بخش‌ها از وظایف معاونت حمل‌ونقل به شمار می‌رفت.

تشریح اقدامات معاونت حمل‌ونقل

معاونت حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تشریح اقدامات انجام شده در این معاونت در دو سال گذشته گفت: اقدامات انجام شده در این معاونت را می‌توان به دو بخش فعالیت‌های فکری و فعالیت‌های اجرایی فرامدی تقسیم کرد.

تقی‌زاده ادامه داد :تدوین استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل شامل حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری وصنعت حمل‌ونقل و شهرسازی، بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل کشور، تدوین و تصویب سند لجستیک کشور و پیش‌بینی ۵۸ مرکز لجستیک در کشور، تدوین و تصویب راهنامه TOD، راه‌اندازی کارگروه ماده ۲۲ در ارتباط با ستاد سوخت، تدوین نقشه راه ایمنی راه‌های کشور با تایید وزارتخانه‌های مرتبط و تصویب در کمیسیون‌های هیات دولت، تهیه نقشه راه ارتباط حمل‌ونقلی با کشورهای مختلف، اجرای برنامه جامع تغییر نگرش ترافیکی و حمل‌ونقلی،تعریف و توسعه مدل‌های سرمایه‌گذاری، اجرا و نگه‌داری مانند مدلی که سازمان بنادر در بندر چابهار اجرا کرد و تهیه برنامه کلان تشکل‌های حمل‌ونقلی درکشور مجموعه اقدامات فکری انجام شده در معاونت حمل‌ونقل است.

وی همچنین از استخراج شاخص‌های کلان بهره‌وری، تهیه نقشه راه مدیریت بحران در سیل، فرونشست و برف، سند ارتقای مفهوم کریدور از کریدور ترانزیتی به کریدور توسعه‌ای و تهیه و تدوین سند یکپارچه‌سازی به عنوان اقدامات فکری آتی یاد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس به اقدامات اجرایی معاونت متبوع خود در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: پیاده‌سازی استراتژی‌های بخش حمل و نقل با ۱۰۴ اقدام استراتژیک برای تمام مدهای حمل‌ونقل، ایجاد سیستم مدیریت کریدوری، پیاده سازی نقشه راه ایمنی، شناسایی و برنامه‌ریزی برای رفع ۷۷ معضل ترانزیت کشور، راه‌اندازی شورای ترانزیت با حضور وزیر و تمام روسا و فعالین مدهای مختلف حمل‌ونقل، تدوین برنامه و مدیریت اجرایی حمل کالای اساسی، نظارت عالی بر اجرای طرح‌های TOD در ۵ شهر بزرگ کشور، پیگیری ریل‌پایه شدن بنادر، مدیریت رویداد و شناسایی راهکارهای شکل‌گیری شرکت‌های توانمند لجستیک از جمله این اقدامات است.

لازم به ذکر است که در این مراسم وزیر راه و شهرسازی، مدیران و کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و نمایندگانی از ستاد سوخت ،سازمان هواپیمایی کشور و مدهای مختلف حمل‌ونقلی حضور داشتند.

نظر شما