شناسهٔ خبر: 59610 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۱۷ مهر

مطبوعات  در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (سه شنبه ۱۷ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

جهان اقتصاد

وزیر راه و شهرسازی هشدار داد

پروژه محوری چالش بزرگ حوزه حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بحث شبکه‌سازی در مفهوم حمل‌ونقل گفت: معاونت حمل‌ونقل مسئول ایجاد شبکه‌های داخلی و بین‌المللی حمل‌ونقل در کشور است.

عباس آخوندی در مراسم دومین سالگرد تاسیس معاونت حمل و نقل با اشاره به اهمیت پرداختن به مساله حمل و نقل در کشور گفت: بحث حمل و نقل، بسیار جالب و پیچیده است و متاسفانه در ایران به آن کمتر توجه داشتیم. این مساله تنها مربوط به وزارتخانه نیست، بلکه در کل ایران کمتر به مساله حمل و نقل توجه شده است.

وی ادامه داد: حمل و نقل یک شبکه و یک جریان در این شبکه است. وقتی قرار باشد در قالب یک تئوری، بحث آکادمیک حمل و نقل مطرح شود، باید گفت که حمل و نقل جریان کالا و مسافر در درون یک شبکه است و بنابراین شبکه و حرکت مفهوم حمل و نقل را شکل می‌دهد.

هفت صبح

معمای پل های شکسته

کدام پل ها در سیل شمال شکستند؟

در چه سالی ساخته شده بودند؟

در جریان سیل اخیر، پل های ساخته شده توسط مهندسان بی مدرک با قدمتی یکصد سال و شاید بیشتر هیچگونه آسیبی ندید ولی پل های با سابقه ساخت بعضا کمتر از یک دهه توسط مهندسان با مدرک که تحصیلی دهن پر کن تخریب شد! به نظرم موضوع انشاء مدارس منبعد باید بشود علم بهتر است یا مدرک! این توئیت جعفر زاده ایمن آبادی نماینده گیلان در مجلس است که سئوال های زیادی را به وجود آورد. با خواندن این توئیت ذهن ها به سمت دو پل تخریب شده در سیل اخیر رفت که تصاویر آن به صورت گسترده در میان کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست می شد. پل (کیازنیک) در املش و پل (ماشلک) در نوشهر .

 بسیاری از کاربران میگفتند این پل ها در همین سال های اخیر ساخته شده و مهندسان عمران ما درس هایشان را خوب نخوانده اند. با پیگیری های مختلف تاریخ ساخت این پل ها را از مقام های مسئول پرسیدیم که بر میگردد به حوالی سال های ۱۳۵۰. قدمتی بیش از ۴۰ سال که مهندسان تازه کار را از گزند اتهام دور میکند.

جهان صنعت

ظرفیت ساخت و ساز در کلانشهرهای کشور اشباع شد

کاهش ۱۲ درصدی تسهیلات در نیمه دوم ۹۷

در شش ماه نخست امسال تسهیلات ساخت مسکن نسبت به سال گذشته ۱۲ دزصد کاهش داشته است. براساس اعلام بانک مسکن روند کاهشی پرداخت تسهیلات ساخت و ساز ناشی از (نزول تولید مسکن) در شش ماه ابتدایی سال بوده که نشان گر آغاز دوره رکودی است. این واقعیت نشان می دهد ( ظرفیت ساخت و ساز) در کلان شهرهای کشور تقریبا اشباع شده است. کارشناسان معتقدند برای حمایت از تهران نباید در پنج سال آبنده پروانه ساخت صادر شود.

معاون شهردار تهران چند وقت پیش با تاکید بر اینکه ظرفیت ساخت و ساز در تهران  به پایان رسیده بود گفت: رویه نادرست مذکور در گذشته موجب بی هویتی تهران شده است.

دنیای اقتصاد

۴ دسته فروشنده در بازار مسکن

عرضه در بازار معاملات مسکن شهر تهران و با تغییر فصل و البته چرخش قیمت دلار، آرایش جدید به خود گرفت. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد فروشنده‌ها در این بازار ۴ دسته شده‌اند که در قالب «فروش به قصد تبدیل دارایی»، «تظاهر به فروش»،‌ «فروشنده اما به قیمت بالا» و همچنین «بدبین به شرایط» قابل‌شناسایی و تقسیم‌بندی هستند. طی ۱۰ روز اول پاییز، براساس برآورد اولیه، حجم معاملات ملک،‌ حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش پیدا کرد. متقاضیان به آینده قیمت مسکن خوش‌بین هستند.

اولین تصویر پاییزی از معاملات مسکن حاکی از وقوع دست‌کم پنج اتفاق است که سبب شده شرایط برای متقاضیان خرید مسکن سخت‌تر از گذشته شود. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد فروشنده‌ها در بازار فعلی به چهار گروه قابل تقسیم هستند که چهار رفتار متفاوت را در اولین ماه پاییزی در پیش گرفته‌اند. در این میان رفتار سه گروه از آنها خلاف جهت رونق ارزیابی می‌شود و خریداران را با بحران روبه‌رو کرده است. واسطه‌های ملکی معتقدند نااطمینانی در ماه‌های اخیر به آینده بازارهای موازی به‌ویژه بازار ارز مهم‌ترین آفت بازار مسکن است که پیامد آن شوک جدی به معاملات و ریزش بیش از حد انتظار خرید و فروش ملک دست‌کم تا هفته قبل (روزهای قبل از چرخش قیمت در بازار ارز) بوده است. آمارهای اولیه در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران حاکی از ریزش حدود ۳۰ درصدی معاملات آپارتمان مسکونی در ۱۰ روز اول مهر ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

صمت

بیش از ۲۲۰ گود در پایتخت رها شده است

تهران در گرداب گودهای خطرناک

۸۴ گود پر خطر، ۴۵ گود میان خطر و ۹۲ گود کم خطر امار ارائه شده از سوی رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران که نشان می دهد ۲۲۰ گود خطرناک در پایتخت به حال خود رها شده اند. براساس امار اعلام شده از سوی سازمان نظام مهندسی، تلفات انسانی ناشی از گود برداری غیر اصولی در شهر تهران در سال ۹۱ بیش از ۶۰ نفر بود اما این رقم در سال های اخیر به ۳ تا ۴ هزار نفر رسیده است.

این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم با مداخله وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی، صدور پروانه ساخت برای ساختمان های بلند مرتبه که نیاز به گود برداری های عمیق دارند متوقف شده است و براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان نظام مهندسی، در این مدت شاهد کاهش ۶۲ درصدی گودبرداری در شهر تهران هستیم که موجب کاهش حوادث ناگوار ناشی از گود برداری شده است.

ابرار اقتصادی

۷۴ میلیون تن کالا در دریاهای ایران تخلیه و بارگیری شد

آخرین آمار‌های ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی حاکی از آن است که در شش ماهه نخست امسال بیش از ۷۴ میلیون تن کالا در دریا‌های ایران تخلیه یا بارگیری شده است.

این آمار‌ها که از عملکرد بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی (ه)، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر ارائه شده نشان می‌دهد که تخلیه و بارگیری کالا‌های اقتصادی در سال جاری به عدد ۷۴ میلیون تن رسیده که کاهش ۱۰ درصدی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ و تا زمان فعلی آمار جابه‌جایی کالا‌ها در بنادر بیش از ۸۲ میلیون تن بوده است.

عصر اقتصاد

ساخت ۳ هزار واحد مسکونی در سرپل ذهاب توسط بنیاد اصفهان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: اصفهان حدود ۳ هزار واحد مسکونی را در سرپل ذهاب آماده می‌کند که بیش از ۵ ماه درگیر آواربرداری و گودبرداری بودیم، پیش‌بینی ما تکمیل واحدها تا مهرماه ۹۸ است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: اصفهان حدود ۳ هزار واحد مسکونی را در سرپل ذهاب آماده می‌کند که بیش از ۵ ماه درگیر آواربرداری و گودبرداری بودیم، پیش‌بینی ما تکمیل واحدها تا مهرماه ۹۸ است.

غلام‌حسین خانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی از سال ۸۲ هر ۵ سال یکبار توسط این نهاد انجام شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما