شناسهٔ خبر: 59835 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دبیر کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین اعلام کرد

آغاز سفرهای جاده‌ای اربعین ۹۷ از اول آبان/ مدیریت آنلاین ناوگان برای زمان بازگشت زائران

نشست دبیر کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین از اجرای طرح سفرهای جاده‌ای اربعین حسینی (ع) از اول لغایت ۱۳ آبان خبر داد و گفت: ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در اربعین امسال در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع تمهیدات حوزه حمل و نقل و سوخت برای مراسم اربعین حسینی سال ۹۷ اظهار داشت: سال گذشته ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر در طرح اربعین حسینی (ع) جابه‌جا شدند که ۵۰ درصد آن‌ها با استفاده از خودروی شخصی اقدام به سفر نمودند.

وی افزود: بیشترین تردد در سال گذشته به ترتیب از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه صورت گرفت که براساس اقدامات انجام شده در سال گذشته در پایانه مرزی مهران ۹۶ گیت، شلمچه ۴۸ گیت، چذابه ۲۸ گیت و در مرز خسروی ۲۹ گیت تعبیه شده بود اما با توجه به آمادگی تمام پایانه‌های مرزی امسال تا این لحظه فقط از سه مرز مهران، شلمچه و چذابه تردد انجام خواهد شد.

دبیر کمیته حمل‌و‌نقل و سوخت ستاد اربعین در ادامه بیان داشت: در مجموع ۴ مرز، حدود ۴۰۰ هکتار برای تأمین پارکینگ ۱۶۰ هزار خودرو در نظر گرفته شده است که به ترتیب ۷۰ هکتار در مرز شلمچه، ۱۰۰ هکتار در مرز چذابه، ۴۰ هکتار در مرز خسروی و ۱۹۰ هکتار در مرز مهران در نظر گرفته شده است که ظرفیت پارک در پارکینگ پایانه مرزی مهران به ۱۰۰۰ دستگاه می‌رسد.

نفیسی یادآور شد: اربعین امسال از تاریخ اول آبان آغاز می‌شود و تا ۱۳ آبان ادامه دارد و در این ایام  بالغ بر ۱۵ هزار وسیله نقلیه عمومی اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نحوه جابه‌جایی زائران در ایام اربعین حسینی اظهار داشت: پس از انتقال مسافران به پایانه مرزی آن‌ها با استفاده از اتوبوس‌های درون‌شهری به نقطه صفر مرزی منتقل می‌شوند.

نفیسی در خصوص تعداد اتوبوس‌های درون‌شهری فعال برای جابه‌جایی زائران گفت: تعداد ۱۲۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در مرز خسروی، ۱۵۰ دستگاه در مرز مهران و ۲۱۵ دستگاه در مرز شلمچه و چذابه پیش‌بینی شده است.

دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین درخصوص نحوه خدمات‌رسانی سایر شقوق هوایی و ریلی نیز در ایام اربعین بیان کرد: حوزه حمل و نقل هوایی در سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ زائر را جابه‌جا کرد و امسال برای پروازهای تهران - بغداد - نجف، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای پروازهای مشهد – بغداد - نجف، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به صورت رفت و برگشت در نظر گرفته شده است، همچنین راه‌اهن نیز در سال گذشته موفق به جابه‌جایی ۲۲۰ هزار نفر شد و امسال با توجه به تمهیدات خوبی که برای جابه جایی زوار پیش‌بینی کرده است یک رام ریل‌باس ویژه برای فعالیت ۲۴ ساعته در مسیر خرمشهر – شلمچه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مدیریت تأمین سوخت برای مراسم اربعین امسال گفت: همچون سال گذشته شرکت نفت ۱۳ جایگاه سیار در نقاط مختلف پیش‌بینی کرده است که شامل ۶ جایگاه در ایلام، ۲ جایگاه در کرمانشاه، ۲ جایگاه در اهواز، ۲ جایگاه در آبادان و ۱ جایگاه در مهران (که خود معادل ۸ جایگاه می‌باشد) در نظر گرفته است.

نفیسی با بیان اینکه در اربعین سال گذشته ۷۳ هزار زائر اتباع خارجی از ایران به عراق منتقل شده‌اند گفت: بیشترین تعداد اتباع خارجی از کشور پاکستان بود که براساس تصمیمات اتخاذ شده امسال از مرز شلمچه و در کریدور خاصی تردد خواهند کرد.

وی افزود: کمیته ایمنی نیز در زیرمجموعه ستاد اربعین فعال شده و با بررسی مشکلات و نقاط ضعف و قدرت امسال تصمیم گرفته شد تا نظارت بر مدیران فنی با هماهنگی صنف بیش از پیش شود، همچنین مراکز معاینه فنی به صورت ۲۴ ساعته دایر باشند و مردم بتوانند انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه جامع ۱۴۱ شامل تلفن ۱۴۱، سایت، اپلیکشین ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ با ما در میان بگذارند.

نفیسی با اشاره به قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین تصریح کرد: هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای جابه‌جایی زائران در اربعین امسال در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر چگونگی مدیریت بازگشت زائران به منظور جلوگیری از ایجاد بازار سیاه گفت: برای مسیر رفت، مسافران نسبت به منطقه از مرزهای مختلف خارج می‌شوند، ‌اما زمان برگشت بیشتر مردم از مرز مهران استقبال می‌کنند. با  توجه به  تجربه سال قبل  و اینکه دو روز بعد از اربعین بیشترین حجم بازگشت در  مهران ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: در حال رصد کردن مسیرها و ناوگان به صورت آنلاین به خصوص در پارکینگ برکت هستیم. همچنین با سیستم سپهتن حرکت اتوبوسی‌ها را چک میکنیم تا درصورتی که تعداد اتوبوس‌ها نسبت به تقاضا در مرزی کم شدند اتوبوس‌ها به این مسیر منتقل می شوند.

نظر شما