شناسهٔ خبر: 59901 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بیت اللهی مطرح کرد:

جلوگیری از بی نظمی در ساخت و ساز با تعیین حریم گسل‌ها

علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت:تعیین حریم قانونی گسل ها از بی نظمی در ساخت و سازها که موجب احداث ساختمان های مهم روی خط گسل شده است، جلوگیری می کند و مکان های امن در حریم شهرها مشخص می شود

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، علی بیت اللهی در حاشیه سومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله افزود: در سال‌های گذشته انواع بی مبالاتی‌ها و کاستی‌ها به ویژه در ساخت و ساز صورت گرفته که باعث شده زلزله‌های کوچک نیز تلفات زیاد داشته باشد.

وی اضافه کرد: با تصویب طرح تعیین حریم قانونی گسل‌ها می توانیم حداقل از ادامه احداث مراکز مهم روی گسل ها جلوگیری و غفلت ۵۰ساله را به مرور زمان جبران کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شهر تهران ۲هزار و ۵۰۰ساختمان بسیار مهم روی خط گسل ساخته شده است که با تدابیری می شود از حوادث خطرناک تر در زمان وقوع زلزله جلوگیری نمود.

بیت اللهی افزود: فشار گاز در لوله‌های گاز خانگی ۲۵/۰پی اس آی است که این میزان در پمپ‌های گاز به ۲هزار و ۵۰۰پی اس آی افزایش می‌یابد که اگر حرکت گسلی چنین مخزنی را جابه جا نماید و حادثه‌ای رخ دهد، خسارت‌های آن از زلزله بیشتر است.

وی اضافه کرد: با نصب تجهیزاتی روی خطوط لوله گاز که این تجهیزات در ایران نیز وجود دارد، می توان جریان گاز را هنگام زلزله قطع نمود.

وی خاطرنشان کرد: دلیل ترس مردم از زلزله، ارتعاشات زمینی نیست، بلکه از فروریختن آجرهای ساختمان و حوادث پس از آن است که می توان با ساخت و ساز ایمن، جلوگیری از ساخت انبار سموم شیمیایی و لوله های خطر روی گسل، خطرها را کاهش داد.

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: تدوین این طرح برای شهر قم که همه ساله پذیرای جمعیت زیادی از مسافران و زائران است، می‌تواند دستاورد خوبی باشد.

وی خاطرنشان کرد: با طرح این قانون ساخت و ساز در شعاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری حریم گسل‌های شهر قم از جمله گسل شمال قم و قمرود جلوگیری می‌شود.

در سومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله که با حضور مسئولان استانی برگزار شد، تهیه طرح حریم گسل‌های شهر قم با مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی این استان مصوب شد تا پس از تصویب در شورای مدیریت بحران، فنی و زیربنایی و برنامه ریزی اجرایی شود.

نظر شما