به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعیدمحمد زاده مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در دومین جلسه ستاد ارتقا ایمنی و مدیریت بحران،گفت: اطلاعرسانی مستند، حقوقی و آگاهسازی مسافر درحوزه مسافری اولویت اصلی است و در این مسیر، مسافران باید نسبت به وظایف خود و مراقبت از خطرات، آگاهی داشته باشند.
او ادامه داد: از همین رو باید با استفاده از مجموعه امکانات راهآهن این اطلاعات با کیفت مناسب و روانشناسانه و به شکل صوتی و تصویری به مسافران ارائه شود.
وی با بیان اینکه این گزارش دهی باید به شکل یک مزیت برای شرکتهای خصوصی راهآهن محسوب شود، افزود: باید نظر مسافران را با این اطلاعرسانیها به خود جلب کنیم و اطلاعاتی را بدهیم که تکراری نباشد؛ بنابراین باید برای رسیدن به این هدف باید وقت بگذاریم و هزینه کنیم.
معاون وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه، تکیه بر آموزش نظری بیفایده است و فرآیند نظارتها باید مستند، مستمر و عملیاتی باشد، افزود: هزینهای که برای خسارتهای تکراری می دهیم را باید صرف آموزش کنیم.
وی در مورد گزارش برخی از حوادث سال گذشته، گفت: باید نظارت مستمر، مستند و دقیق بر عملکرد لوکوموتیورانان وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: اقدامات آموزشی تعریف شود و مجموعهای نظارت، ارزیابی و آزمودن عملکردهای آموزشی را به عهده بگیرد.
محمدزاده تکیه بر آموزش تئوری را بیفایده دانست و با تشریح سند نیمرخ روانی در موضوعات آموزشی یادآور شد: باید چنین پروندهای را برای کارکنان راهآهن داشته باشیم و در کوتاهترین زمان کانون ارزیابی لکوموتیورانان تشکیل شود.
مدیرعامل راهآهن با تاکید بر این نکته که راه پیشرفت، عبرت گرفتن از اشتباههای گذشته است، اضافه کرد: نظام ارزیابی باید بهگونهای باشد که از یادگیری و اجرای مطالب آموزش دادهشده اطمینان داشته باشیم.
استمرار آموزش ضمن خدمت
حسین عاشوری قائممقام راهآهن نیز در این جلسه با تأکید بر استمرار آموزش ضمن خدمت، گفت: همه واحدها در طول سال باید برای برآورده شدن نیازهای آموزشی خود، با واحد آموزش هماهنگی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه باید از ساز و کارتشویقی در امر آموزش استفاده کرد، افزود: اگر مدیران در این زمینه مشکلی دارند آن را منعکس و راهحلهای پیشنهادی خود را در جلسه شورای عالی آموزش ارائه دهند.
قائممقام راهآهن همچنین بر ضرورت نظارت بر اجرای آموزشها، تاکید و گفت: با وجود برخی از محدودیتها در تخصیص اعتبارات، آموزش در راهآهن محدود به این اعتبارات نیست.
وی اضافه کرد: باید میزان نظارت بر مقررات بررسی شود و دلایل عدم رعایت مقررات در برخی از مواقع، نیز آسیبشناسی و راهکارهای آن ارائه شود.
گفتنی است در این جلسه مصوبات جلسه گذشته درمورد سیاستها و برنامههای ارتقا ایمنی راهآهن پیگیری شد. همچنین علل و تحلیل سوانح ۶ ماهه گذشته حوزه سیر و حرکت و راهکارهای مختلف برای کاهش آن ارائه شد.
نظر شما