شناسهٔ خبر: 60063 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در هشتمین کارگروه لجستیک کشور مطرح شد:

ایستادگی تمام قد آخوندی در برابر اعمال سلیقه در آمایش مراکز لجستیک/ معرفی نقاط منتخب برای ایجاد مراکز لجستیک کشور/ تشریح مدیریت لجستیک در بنادر

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در هشتمین کارگروه لجستیک ، تعیین پهنه‌ها و مراکز لجستیکی کشور را بر پایه کار دقیق کارشناسی و مدل های ریاضی دانست و گفت: علی رقم تمام فشارها و تلاش های صورت گرفته جهت اعمال سلیقه‌ها، وزیر راه و شهرسازی در برابر تمام فشار‌ها ایستادگی و از معاونت حمل‌ونقل در مسیر کار کارشناسی حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتیمن نشست کارگروه لجستیک با حضور اعضا دستگاه های مختلف دولتی و و نمایندگان بخش خصوصی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سند آمایش مراکز لجستیک کشور فقط بر روی کاغذ نیست، بلکه عملیات اجرایی نیز در برخی پهنه‌ها آغازشده و هم‌اکنون از سوی دستگاه های مسئول تعیین شده شامل سازمان های حاکمیتی مدهای مختلف حمل و نقل، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و مناطق آزاد در حال پیگیری می باشد.

وی با بیان اینکه «تهیه این سند بر پایه کار دقیق کارشناسی و بهره گیری از مدل های ریاضی بوده و در تهیه و تدوین آن در برابر تمام فشارها و تلاش برای اعمال سلیقه‌ها مقاومت شده است» تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی نیز در برابر تمام اعمال نفوذها ایستادگی کرد تا حتی یک مرکز لجستیک نیز بر مبنایی غیر از توجیهات کارشناسی مکانیابی نشود.

تقی زاده ایستادگی و حمایت وزیر راه و شهرسازی از اقدامات کارشناسی را ستودنی خواند و گفت: رویه ایشان و بنده همین بوده که هیچ‌گاه کار کارشناسی را فدای روابط و پیشنهاد‌ها نکرده‌ایم تا چنین رویه‌ای در کشور جای خود را باز کند.

در ادامه جلسه مهدی صفری مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل به تشریح نتایج سند آمایش مراکز لجستیک در کشور پرداخت و گفت: پس از تدوین سند استراتژی های بخش حمل و نقل و آغاز مطالعات طرح جامع حمل و نقل، تدوین سند آمایش مراکز لجستیک سومین اقدام استراتژیک جهت افزایش بهره‌وری و کارایی بخش لجستیک و حمل و نقل در کشور است که در مدت زمان کوتاه سپری شده از تشکیل معاونت حمل و نقل، در دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل انجام گردیده است.

وی انواع مراکز لجستیک را شامل بنادر دریایی، شهر لجستیک، دهکده لجستیک، پارک های لجستیک عمومی و تخصصی، پایانه‌های بار، مراکز لجستیک مرزی و انبارها و مراکز توزیع محلی معرفی کرد و یادآور شد: با پیاده‌سازی مفاد سند آمایش مراکز لجستیک شاهد کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های مستقیم و جانبی بخش حمل و نقل در کشور خواهیم بود.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل با اشاره به مکان‌یابی انجام‌شده در قبال مراکز لجستیک بیان داشت: بهره‌برداری از مراکز لجستیک موجب بهبود لجستیک، مزیت بخشی به ترانزیت و افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی بار در کشور می‌شود.

به گفته‌ صفری مقدم شهرهای لجستیک تعیین شده در سند آمایش مراکز لجستیک عبارتند از : منطقه تهران و پهنه های بندری چابهار، بندرعباس و بندر امام خمینی. همچنین دهکده‌های لجستیک شامل پهنه های اصفهان، یزد، مشهد، تبریز، بندر امیرآباد، سیرجان، شیراز، قم، زاهدان، قزوین، کرمانشاه، اندیمشک، بوشهر و جاسک هستند. 

به گفته مدیرکل طرح جامع و مدل های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پهنه های شمتیغ، آستارا، سرخس، پرویز خان، اینچه‌برون، بازرگان، میرجاوه شلمچه، میلک و جلفا نیز بعنوان مراکز لجستیک مرزی تعیین شده اند.

وی افزود: پارک های لجستیک عمومی در پهنه های اهواز، همدان، رشت، کرمان، سمنان، اراک، مبارکه، تربت حیدریه، مراغه، مرودشت و اردکان و پارک لجستیک با کاربری تخصصی کشاورزی در پهنه های اقلید، جهرم، جیرفت، چناران، تربت‌حیدریه، میناب، تاکستان، ارومیه، ساری، اردبیل، پیشوا، همدان، اصفهان، چابهار، دزفول، مراغه، زنجان و گرگان مکانیابی شده است. 

پس از ارائه این مقام مسئول به ابهامات و پرسش‌های حاضران در این جلسه پاسخ داده شد.

در ادامه جلسه یک گزارش از مطالعات انجام‌شده در حوزه ناوگان مورد نیاز جاده‌ای از سوی غضنفری مدیر گروه لجستیک دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل ارائه شد که مورد توجه حضار در جلسه قرار گرفت.

سر انجام خسرو سرایی مدیرکل لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی به ارائه گزارشی از نقش بنادر در فرایند لجستیک پرداخت و گفت: در حال حاضر رویکرد مدیریت زنجیره تأمین در حال تبدیل شدن به یک رابطه بسیار عالی در تجزیه‌وتحلیل رقابت‌پذیری بندری است. با یکپارچگی کاربران نهایی از طریق تأمین‌کنندگان اصلی فرایند کسب‌وکار کلیدی که محصولات، خدمات و اطلاعات را ارائه می‌دهند سر و کار دارد و این یکپارچگی ارزش را برای مشتری و سایر سهامداران افزایش می‌دهد.

وی افزود: مدل لجستیک کلاس جهانی «یکپارچگی» را در طول زنجیره تأمین از طریق همکاری، به اشتراک‌گذاری اطلاعات، هماهنگ‌سازی سیستم‌های IT، استانداردسازی رویه‌ها، مهندسی مجدد فراینده‌ها تعریف می‌کنند.

سرایی در ادامه با اشاره به شاخص‌های لجستیک و جایگاه ایران بیان داشت: ایران از نظر شاخص LPI از رتبه ۹۶ در سال ۲۰۱۶ با کسب امتیاز ۲.۸۵ به رتبه ۶۴ 

در سال ۲۰۱۸ رسیده است. در شاخص گمرک امتیازات ۱۲.۴۴ درصد، زیرساخت حمل‌‌ونقل ۳.۷۴ درصد، حمل‌ونقل بین‌المللی ۳.۳۷ درصد، کیفیت خدمات لجستیک ۶.۳۷ درصد، شناسایی و ردیابی فرایند حمل‌ ۱۳.۵۲ درصد و تواتر حمل برنامه‌ ریزی شده ۱۹.۵۷ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به ارتقا ۳۲ پله‌ای ایران در شاخص لجستیک اظهار داشت: در تمامی شش شاخص زیر شاخص LPI شامل امتیاز گمرکی، تحویل به‌موقع، شناسایی و ردیابی، کیفیت لجستیک، توسعه زیرساخت و حمل‌ونقل بین‌المللی ایران عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته است.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی به عوامل امتیازدهی مراکز لجستیک اشاره کرد و گفت: این عوامل شامل پوشش جغرافیایی، مدهای حمل‌ونقل و کریدورها، خدمات لجستیکی شاخص سوم، خدمات لجستیکی ارزش افزوده، خدمات عمومی و تجاری، گمرک و شکل افق/عمودی و شبکه می‌شوند که در سه سطح امتیازبندی می‌شوند.

مدیرکل لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهداف مدیریت زنجیره تأمین گفت: اهداف مدیریت زنجیره تأمین دستیابی به سوددهی بیشتر، بهبود کارایی و اثر بخشی، افزایش انعطاف‌پذیری، خدمات بهتر به مشتری، بهبود جایگاه رقابتی شرکت و شرکا و ارتقای رقابت‌پذیری کل زنجیره تأمین است.

سرایی در ادامه به معرفی نسل‌های مختلف بنادر اشاره کرد و گفت: نسل اول بنادر به قبل از ۱۹۶۰ باز می‌گردند که به‌عنوان نقطه تغییر مد حمل‌ونقل و تنها فعالیت‌های آن‌ها تخلیه و بارگیری بوده است، سپس نسل دوم حدفاصل سال‌های ۲۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ بوده‌اند که بنادر به‌عنوان مراکز حمل‌ونقل و خدمات صنعتی و تجاری فعالیت می‌کرده‌اند؛ اما بعد از تبدیل رویش بنادر نسل سوم حدفاصل سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی فعالیت بنادر رنگ و بوی دیگر گرفت و از ویژگی بارز آن‌ها کانتینری شدن، اجرای حمل‌ونقل چندوجهی و ارائه خدمات با ارزش افزوده‌ است.

وی افزود: نسل چهارم بنادر از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد و لجستیک محور شده بود به‌طوری‌که ارتباط فیزیکی از طریق اوپراتورهای مشترک یا از طریق امور اداری برقرار می‌شود و تعریف آنکتاد از بنادر نسل چهارم محدود به تکامل آمایش سرزمین بندر است و تغییرات عملیاتی و اجتماعی که در توسعه بندر در قران ۲۱ رخ داده است را در نظر نمی‌گیرد.

مدیرکل لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان یادآور شد: لجستیک حلقه مفقوده یک تجارت بهینه است و باعث کاهش ۲۵ درصدی هزینه‌ها می‌شود.

نظر شما