شناسهٔ خبر: 60175 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرد؛

ارائه تضامین لازم برای سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی/ سرمایه‌گذاری در ایستگاه‌های تی‌او‌دی و لجستیک‌پارک‌ها توجیه‌پذیر است

جلسه مدیرعامل راه‌آهن گفت: ‌به منظور تسهیل حضور سرمایه گذاران در بخش ریلی، تضامین کافی برای امنیت سرمایه گذاری را به آنها خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در نشست خبری با خبرنگاران حوزه بورس اظهار داشت:  بر اساس برنامه های راه‌آهن با همت بخش خصوصی، اختصاص ۲۱۰ قطار فوق العاده برای ایام اربعین برنامه‌ریزی شده است و از تعداد ۵۰۰ قطار به ۷۲۶ قطار در این ایام رسیده ایم.

وی افزود: نیمی از این قطارها در مسیر تهران- کرمانشاه  و  نیمی دیگر از تهران عازم خرمشهر خواهند بود و چند قطار ریل باس نیز به صورت ۲۴ ساعته از خرمشهر تا شلمچه زائران ایرانی را به صورت رایگان جابجا خواهد کرد.

 مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه « آنچه سبب توسعه پایدار کشور می شود، اقتصاد پایدار کشور است» گفت: دردناک است اگر بدانیم راه‌آهن باید ۳۰ درصد جابجایی ها را انجام دهد اما تنها ۱۲ درصد این کار را انجام می دهد که اگر فقط به موضوع صرفه جویی سوخت بیندیشیم این موضوع قابل درک خواهد بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: در سال ۹۶ تقریبا ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق راه‌آهن جابجا شد که اگر این رقم به ۹۰ میلیارد تن برسد و اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را ۵۷ سنت در نظر بگیریم میزان صرفه‌جویی از محل مصرف سوخت به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد که قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در انتقال هر تن بار از جاده به روی ریل ۳۵ سی سی سوخت صرفه جویی می شود و آمارها نشان می‌دهد سال گذشته در مصرف سوخت معادل ۱.۲ میلیارد دلار در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی کشور صرفه‌جویی شده است.

 محمدزاده تاکید کرد: ‌توسعه حمل‌و‌نقل ریلی رخ نمی‌دهد مگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به همین منظور باید تلاش کنیم حضور سرمایه گذاران در این بخش تسهیل شود.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه «میزان صرفه‌جویی سوخت در قطارهای حومه‌ای در اطراف کلانشهرهای بزرگ به ازای هر نفر کیلومتر معادل ۸۰ سی سی و در مسافت های بلند معادل ۲۰ سی‌سی سوخت است» گفت: بررسی ها نشان می دهد هر سال در اطراف تهران ۱۰۰ میلیارد نفر مسافر جابجا می شوند و این نشان می دهد که ظرفیت بزرگی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در زمینه صرفه جویی‌های سوخت وجود دارد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد برای شرکت‌های ریلی محاسبه می‌شود و این در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: براساس آمار حمل هر یک میلیارد تن کیلومتر بار توسط ریل در سال معادل ۲۰ میلیون دلار برای ما صرفه جویی سوخت دارد و اکنون ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی کشور به حداقل ۲۰ میلیون تن رسیده است.

محمدزاده تاکید کرد: از تمام توان راه‌آهن برای جذب سرمایه گذاران و حضور آنها استفاده می کنیم تا بتوانیم به توسعه حمل و نقل ریلی دست یابیم، ابراز داشت: توسعه ایستگاه‌ها از طریق تی او دی در بسته‌های تشویقی دیده شده است، در بحث پارک‌های لجستیک نیز همینطور، تمام تلاش این است که سرمایه گذاری توجیه پذیر و اقتصادی باشد.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم استفاده ماده ۱۲ قانون دائمی مجلس است و امیدواریم بتوانیم صرفه جویی ناشی از سرمایه گذاری را از قبل به صورت تضمین در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم تا بتواند  با کمک آن در بازار سرمایه نسبت به تامین پروژه اقدام کند.در مجموع میزان صرفه‌جویی ناشی  از سوخت در راه‌آهن سالانه به ازای هر یک  میلیارد تن کیلومتر حد اقل ۲۰ میلیون دلار است که در تلاش هستیم این مبالغ در راستای جلب نظر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ریل مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به بازار بسیار جدی ایران در حمل‌و‌نقل بین‌المللی، ‌حد اقل عدد که امروز امکان عبور وجود دارد. ۲۰ میلیون تن است و فقط کافیست امکان عبور این بار در بخش ریلی فراهم کنیم. به ویژه در کریدر شمال-جنوب، توجه به حمل‌ونقل بین المللی سبب توسعه جدی  اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم ظرفیت‌های خالی در حوزه حمل و نقل ریلی داشته باشیم، گفت: اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، معدنی و تجاری یکی از مهمترین اولویت های راه‌آهن است تا ما بتوانیم به حمل ۳۰ درصدی بار در کشور دست پیدا کنیم.

محمدزاده افزود: اولویت ما در حوزه ریلی کشور، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است و تامین ناوگان ریلی توسط کارخانجات داخلی یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف شرکت راه‌آهن است.

مدیرعال راه‌آهن بیان داشت: در نظر داریم تا تامین مالی برای تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد که ظرفیت‌های قانونی وجود دارد. خوشبختانه ظرفیت تبصره ۱۸ در بودجه ۹۷ وجود دارد که ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه اجازه برداشت دارد. همچنین مدل‌های کمک‌های فنی-اعتباری، یا استفاده مشارکتی از بازار سرمایه نیز فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن از اوراق سکوک استفاده کرد و زمینه تامین مالی فراهم شد، یا دمل صندوق پروژه برای خطوط پر بار کشور می‌توان استفاده کرد.

نظر شما