شناسهٔ خبر: 60270 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد مطرح کرد؛

واگذاری اپراتوری بندر چابهار طی ۲ هفته آینده به هند/استفاده از ظرفیت ایران، هند و افغانستان برای صادرات کالا به اقیانوس هند

راستاد در جمع مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که به واسطه توافقنامه چابهار از ظرفیت ایران، هند و افغانستان برای صادرات کالا به هند استفاده خواهد شد از واگذاری اپراتوری بندر چابهار طی دو هفته آتی به هند خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز اول آبانماه در حاشیه نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان (موافقنامه چابهار) در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: موافقتنامه تزانزیتی حمل و نقل دریایی ایران، هند و افغانستان در سال ۹۵ با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند به  امضا رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این موافقتنامه در سال ۹۶ در مجلس تصویب و در سال جاری از سوی هیات دولت ابلاغ شد. همچنین بر اساس ماده ۹ این موافقتنامه بایدش ورای هماهنگی تشکیل می‌شد که امروز اول آبان ماه شاهد تشکیل اولین شورای هماهنگی در این خصوص هستیم و دومین نشست نیز طی ۲ ماه‌ آینده برگزار می‌شود.

راستاد با تاکید بر این مطلب که نقش سه کشور ایران، هند و افغانستان در موافقتنامه چابهار بسیار حائز اهمیت است، افزود: موافقت‌نامه به بهبود روابط تجاری سه کشور کمک کرده و کشتیرانی سه کشور نیز از طریق بندر چابهار انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین گفت: شرکت IPGL برای تجهیزات و اپراتوری بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده است ضمن آنکه با آغاز به کار این موافقتنامه تلاش شده است تا از ظرفیت سه کشور برای صادرات کالا به اقیانوس هند استفاده شود.

وی اعلام کرد: طی دو هفته آینده شاهد امضای قرارداد رسمی بهره‌برداری از بندر چابهار از سوی شرکت IPGL هند خواهیم بود.

راستاد تصریح کرد: ما در ایران به دنبال جذب سهم بیشتری از بار هند به مقصد چابهار هستیم تا مزیت رقابت بندر چابهار و کریدور شمال به جنوب با امضای موافقت نامه ارتقا یابد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکلات بانکی دو کشور ایران و هند برای بهره برداری از قرارداد چابهار چه تمهیداتی را در نظر گرفته است؟، گفت: کشور هند ضمانت نامه بانکی حُسن اجرای تعهدات بانکی را به ایران ارایه کرده است.