شناسهٔ خبر: 60308 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تقی‌زاده در دومین کارگروه مسافری:

افزایش قیمت سوخت بدون کاهش قیمت خودرو ظلم به مردم است

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت سوخت به تنهایی را ظلم به مردم دانست و گفت: باید کاهش قیمت خودرو نیز در کنار آن دیده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دومین نشست کارگروه مسافری با حضور مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و جمعی از اعضا و نمایندگان در ساختمان این وزارتخانه حول محور مسایل و مشکلات حوزه مسافری و هم‌چنین واقعی سازی قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مهرداد تقی‌زاده در این جلسه بیان داشت: اولین مسئله‌ای که در بحث افزایش قیمت سوخت افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزایش قیمت‌ها و گرانی محصولات است. اما مردم حق دارند نسبت به افزایش قیمت‌ها  حساسیت نشان دهند، زیرا در کشورهایی که قیمت سوخت واقعی و به نسبت کشور ما بالا تر است، اما خودرو از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت سوخت به تنهایی را ظلم به مردم دانست و گفت: باید کاهش قیمت خودرو نیز در کنار آن دیده شود.

وی افزود: در سفرهای درون و برون‌شهری خود همواره موضوع افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو را از مردم  سؤال کرد‌ه‌ام که مردم نیز نسبت به این موضوع پاسخ مثبت داده‌اند.

هدف ما منفعت مردم است

در ادامه جلسه مرضیه باریکانی سرپرست دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل نیز بیان داشت: با رویه‌ای که در پیش گرفته شده است خودرو محور تر از قبل خواهیم شد زیرا علی‌رغم تمام هدف‌گذاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل همگانی، توسعه راهسازی همچنان مورد توجه قرار دارد.

با بررسی بیشتر به این موضوع می‌رسیم که ما در خصوص توسعه حمل و نقل همگانی طی سال‌های گذشته قوانین زیادی وضع نمودیم اما مشکل در اجرای قوانین در راستای توسعه حمل‌ونقل همگانی است.

وی همچنین با اشاره به کارگروه ماده ۲۲ (کارگروه نظارت بر اجرای قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت) گفت: در این حوزه با انبوهی از قوانین و مصوبات روبرو هستیم اما با نگاهی به سوابق درمی‌یابیم که مشکل ما در اجرا و اقدام است.

باریکانی با توجه به شکل‌گیری استارتاپ‌ها در حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد: این کسب و کارهای کوچک و جوان نیازمند توجه و حمایت از سمت بخش دولتی در راستای حل معضلات حمل و نقلی هستند.

سرپرست اداره کل ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل، نمایشگاه حمل‌ونقل امسال را با حضور فعال معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی متفاوت از سال‌های دیگر دانست و گفت: نمایشگاه امسال فرامُدی و محل تلاقی دستگاه‌های دولتی، خصوصی، دانشگاه و مردم است.

جزئیات اجرای طرح LEZ  در پایتخت

 سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران نیز در ادامه نشست به تشریح اجرای طرح LEZ در شهر تهران اشاره کرد و گفت: مناطق کم انتشار مناطق جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا در این مناطق ایجاد شده‌اند و خودروهایی با آلایندگی بالا و غیر استاندارد از ورود و خروج از این مناطق منع شده و برای این مناطق استاندارد‌های خاصی در نظر گرفته شده است و خودروهایی که خواهان  عبور و مرور در این مناطق هستند باید این استاندارد‌ها را رعایت کنند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۲۵ منطقه کم انتشار در ۱۱ کشور عضو اتحادیه اروپا وجود دارد که در حال اجرای این طرح هستند و این مناطق مؤثر بر افزایش کیفیت هوا و کاهش PM۱۰  و NO۲ شناخته می‌شوند.

 حسینی منش به تشریح سه فاز اجرای طرح LEZ  اشاره کرد و گفت: فاز یک از ابتدای شهریور‌ماه سال ۹۵ آغاز شد که طبق آن تمامی خودرو‌ها سواری ملزم به داشتن برگه معاینه فنی جهت تردد در محدوده زوج و فرد هستند. در ابتدای آبان ماه ۹۵ با اجرای فاز دوم قانون جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران اعمال شد و سر انجام در فاز سه از ابتدای دی‌ماه ۹۵ محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران و منع تردد  خودروهای کاربراتوری به محدوده زوج و فرد اجرایی شد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران اهداف طرح کاهش را ممنوعیت تردد و اعمال عوامل بازدارنده جهت  خروج خودروهای فرسوده، کاربراتوری و آلاینده از چرخه تردد، کنترل مکانیزه، معاینه فنی  خودروها با استفاده از دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر، همچنین تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای پاک عنوان کرد و گفت: از ابتدای طرح تا پایان مرداد‌ماه سال ۹۷  حدود ۳۶۹ هزار دستگاه خودرو «معاینه فنی برتر» دریافت کرده‌اند.

مقایسه قدرت خرید  خودرو در دو کشور ایران و آلمان

در ادامه دومین کارگروه مسافری گزارش مقایسه قدرت خرید خودرو در دو کشور ایران و آلمان از سوی کارشناس دفتر ارزیابی‌های اقتصادی مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل ارائه شد که مورد توجه حضار قرار گرفت. در پایان این گزارش عنوان شد: گران بودن خودرو در ایران نسبت به میزان درآمد سبب ایجاد نگاه سرمایه‌ای به آن شده است. همین موضوع  موجب ایجاد رویکرد خودرومحوری در توسعه شهرها شده است. همین موضوع  موجب سخت شدن دسترسی مردم به خودروی ایمن، بروز مشکلات در چرخه نوسازی ناوگان و ایجاد رویکرد خودرومحوری در توسعه شهرها شده است.

در این پژوهش مشخص شد یک کارگر ایرانی نیاز به کل ۲۸ ماه درآمد ماهیانه خود برای خرید "ارزان‌ترین خودرو بازار" دارد در حالی که این عدد برای یک کارگر آلمانی برابر ۵ ماه است. همچنین یک کارگر ایرانی نیاز به ۱۰۱ ماه درآمد ماهیانه خود برای خرید خودرو "ایمن و استاندارد" دارد در حالی که این عدد برای یک کارگر آلمانی برابر ۵ ماه است و اما در مورد خانوار این پژوهش نشان داد یک خانوار ایرانی نیاز به کل ۳۲ ماه درآمد خود برای خرید یک خودرو ایمن و استاندارد دارد در حالیکه این عدد برای یک خانواده آلمانی برابر با ۰.۳۵ ماه است.

سپس شهاب الدین کرمانشاهی عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران و مشاور بازنگری آیین نامه‌ طراحی راه‌های شهری ایران به تشریح طرح ساماندهي حمل ونقل منطقه شهري تهران ـ كرج پرداخت و گفت: در معاونت حمل‌ونقل سعی بر تهیه برنامه با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی شده که تحت آن فرصت لازم برای شکل گیری DRT به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت برای حل مشکل ترافیکی تهران کرج ایجاد شده است.

وی افزود: در منطقه تهران و کرج حدود ۳.۵ میلیون سفر روزانه در حال انجام است و افزایش جمعیت برآورد شده حدود ۳.۲ میلیون نفر است که نزدیک ۶۰ درصد در مناطقی ساکن خواهند شد که بیش از ۳۰ درصد آن‌ها برای کار خارج از محل سکونت خود هستند.

این متخصص حوره حمل و نقل تصریح کرد: در توسعه حمل‌ونقل همگانی منطقه شهری تهران و کرج تمرکز بر روی مسير اولويت داده شده است. به طور مثال در آزادراه تهران-کرج برای اتوبوس به عنوان راهکار کوتاه‌مدت، مناسب و قابل بررسی است.

ارائه نتایج بررسی اجرای DRT تهران-کرج تا دو ماه آینده

کرمانشاهی از ارائه نتیجه بررسی مسائل مهندسی این طرح از سوی اداره کل راه و شهرسازی تهران و معاونت حمل و نقل با همفکری شهرداری تهران و کرج و سازمان راهداری ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما دستیابی به مدلی مناسب برای ایجاد خطوط اتوبوس سریع بدون مسیر مجزا برای عبور تمامی اتوبوس‌های فعال در این کریدور است.

در پایان جلسه نیز مسعود کاظمی شهردار لاهیجان به تشریح «طرح ۸ محل ۸ بهشت» اشاره کرد و گفت: بر اساس الگوی بازآفرینی شهری و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، توسعه پیاده راهسازی در لاهیجان با هدف اتصال ۸ محله و ۳۲ آثار ملی ثبت‌شده به یکدیگر اجرا شده است.   

وی خاطرنشان کرد: لاهیجان نمونه کوچک از شهری است که پیاده راه‌سازی مورد استقبال مردم قرار دارد.