شناسهٔ خبر: 60366 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

تقی زاده عنوان کرد:

هماهنگی عملکرد معاونت حمل‌ونقل با برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی عملکرد این معاونت با برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی، توسعه یکپارچه حمل‌ونقل، مبارزه با خودرو محوری، توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، توسعه الزامات ایمنی و توجه به مبحث لجستیک را نقاط قوت برنامه وی عنوان کرد و گفت: تمامی این موارد با پیگیری این معاونت از پیشرفت مطلوبی برخوردار است.

مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه «محمد اسلامی»  وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: در برنامه‌ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نکات شایان ذکری وجود دارد که در معاونت حمل‌ونقل به‌طور جد مورد پیگیری قرار دارد و تا این لحظه از پیشرفت قابل‌توجهی برخوردار است.

وی با اشاره به هماهنگی موجود بین برنامه مهندس اسلامی با استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل که از سوی معاونت حمل‌ونقل تدوین و هم‌اکنون در دست پیگیری و اقدام دارد، گفت: استراتژی‌های حمل‌ونقل شامل ۲۵ استراتژی و ۱۰۵ اقدام استراتژیک،  حدود ۷ ماه قبل به تصویب شورایعالی هماهنگی ترابری کشور رسید و به‌تمامی سازمان‌ها ابلاغ شد.

تقی زاده افزود: در برنامه پیشنهادی مهندس اسلامی به «افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در حمل‌ونقل کشور» اشاره شده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا توسعه حمل‌ونقل عمومی منجر به توسعه پایدار می‌شود. در حقیقت هرچه حمل‌ونقل عمومی در درون و بیرون شهرها تقویت شود، گرایش مردم به استفاده از خودرو کاهش می‌یابد که کاهش مصرف سوخت، ترافیک، آلودگی هوا و افزایش ایمنی حمل‌ونقل می‌شود.

معاون حمل‌ونقل در ادامه به « توسعه یکپارچه حمل‌ونقل» اشاره کرد و گفت: یکپارچگی حمل‌ونقل در کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان یک اصل دیده می‌شود که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به‌درستی در برنامه خود مورد توجه قرار داده است. در معاونت حمل‌ونقل در حال  تهیه سند یکپارچه سازی حمل‌ونقل هستیم  که طی چند ماه آینده آماده ارائه در شورایعالی هماهنگی ترابری خواهد بود.

تقی زاده نکته قابل‌توجه دیگر برنامه مهندس اسلامی را راهبرد مبارزه با خودرو محوری و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی عنوان کرد و گفت: طی چند سال اخیر همایش‌های شهرسازی ریل پایه و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی به‌طور مرتب برگزار شده است. زیرا در معاونت حمل‌ونقل بر این اعتقاد بوده‌ایم که TOD نقطه اتصال حمل‌ونقل  و شهرسازی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج شهر کشور بر روی پروژه توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی کار می‌کنند و قرار است یکی از این شهرها به‌عنوان نمونه برتر در  چهارمین همایش TOD معرفی شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: کمک به شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ مقیاس در منطقه و جهان و بازخوانی موافقت‌نامه‌های بین‌المللی می‌توانند در راستای ارتقا ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی باشد که در کشور ما جای کار بسیاری دارد. زیرا از قبال ترانزیت درآمد فراوانی نصیب کشور می‌شود.

تقی زاده با اشاره به تأکید مهندس اسلامی به توسعه الزامات ایمنی بیان داشت: نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در معاونت حمل‌ونقل تهیه‌شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و در نوبت برای طرح در هیئت دولت است که طی چند هفته آینده به تصویب برسد که امیدواریم با اجرای نقشه راه تعداد کشته‌ها از حدود ۱۷ هزار نفر با فراهم کردن الزامات بعد از ۱۰ سال به ۱۰ هزار نفر برسد.

وی توجه به مبحث لجستیک را نقطه قوت برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواند و یادآور شد: به همت معاونت حمل‌ونقل سند لجستیک کشور تهیه  و ۵۸ نقطه لجستیک تعریف شده است که هم‌اکنون در آستانه اجرا قرار دارد. اما باید توجه داشت که حمل‌ونقل ترکیبی در فرایند لجستیک باهدف انجام حمل‌ونقل در مسافت‌های طولانی با قطار همچنین  توزیع مویرگی در مقصد و جمع‌آوری در مبدأ با کامیون شکل می‌گیرد.

معاون حمل‌‌ونقل خاطرنشان کرد: مهندس اسلامی با حضور فعال در جلسات شورایعالی معماری و شهرسازی به نمایندگی از وزارت دفاع شرکت می‌کرد و با حساسیت وارد بحث‌ها می‌شدند و در مباحث شهرسازی ابعاد حمل‌ونقلی را مورد توجه قرار می‌دادند.

نظر شما