شناسهٔ خبر: 60385 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در جلسه کمیته ساماندهی مناطق ساحلی گلستان مطرح شد:

تعیین تکلیف احداث دو بندر تجاری و مسافری در استان گلستان/ دریاخواری و ساخت و ساز غیرمجاز از معضلات استان گلستان است/اعلام چالش‌های سواحل دریای‌خزر

حمید خلیلی مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از ظرفیت سواحل استان گلستان برای توسعه گردشگری دریایی می توان استفاده مطلوبی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمید خلیلی در یازدهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان گلستان، افزود: از ظرفیت‌های سواحل استان گلستان باید در زمینه توسعه گردشگری و افزایش اشتغالزایی استفاده ویژه کرد.

وی با اشاره به اینکه ۵ میلیارد تومان اعتبار جهت لایروبی کانال‌های چاپاقلی و خوزینی تخصیص داده شده است، افزود: با لایروبی این دو کانال آب دریای‌خزر به خلیج گرگان می رسد.

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند مستمر و پویاست که براساس آن تصمیم های لازم جهت بهره‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می‌گردد.

وی افزود: ۸۹۰ کیلومتر از سواحل در شمال کشور و ۴۹۰۰ کیلومتر در جنوب کشور واقع است و از مجموع کل سواحل کشور حدود ۸۴۰ کیلومتر آن پیرامون جزایر توزیع شده است و استان های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان در زمره ۷ استان ساحلی کشورمان محسوب می شوند.

خلیلی احداث سازه های ساحلی، دریایی، نبود دسترسی همگانی به دریا، آلودگی آب های دریا(آلاینده های خانگی، صنعتی و کشاورزی)، تهدید زیستگاه های گونه های کمیاب و نادر، نابسامانی های ناشی از تداخل وظایف و ماموریت های دستگاه های مرتبط، نبود رژیم حقوقی مشخص را ا از جمله چالش های سواحل دریای خزر دانست.

اله یار اسعدی؛ مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان، نیز در این نشست گفت: دریاخواری و ساخت و ساز غیرمجاز  یکی از معضلات و دغدغه مهم استان گلستان است.

همچنین میرمحمد غراوی؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با تاکید اینکه امیدواریم احداث دو بندر تجاری و مسافری استان گلستان هرچه زودتر تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: منابع طبیعی ظرف یک ماه حریم طبیعی سواحل استان را به این کمیته ارسال کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی گفت: امیدواریم موانعی که در سواحل برای ایجاد اشتغالزایی و گردشگری وجود دارد با همکاری مسئولین استانی و کشوری بر طرف شود.

نظر شما