شناسهٔ خبر: 60448 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بندر و دریانوردی استان مطرح کرد:

احیای ناوگان ریلی بندر خرمشهر/ نخستین محموله صادراتی از طریق ریل پس از چند سال وارد بندر خرمشهر شد

محموله مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از ورود نخستین محموله صادراتی از طریق ریل پس از گذشت سه سال به بزرگترین بندر آزاد تجاری ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، محمد محسنی گفت: این محموله شامل ۵۱۰ تن خرده سنگ و گچ و ۹۰۰ تن میله گرد استکه توسط ۲۶ دستگاه واگن وارد بندر خرمشهر شد.

وی افزود: محموله گچ و  خرده سنگ که به ترتیب از مبدأ سمنان و الیگودرز به بندر خرمشهر وارد شده توسط شناور به مقصد کویت و محموله میله‌گرد نیز که از اندیمشک به این بندر منتقل شده به کشور عراق صادر می شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد:همه زیر ساخت‌های لازم برای فعالیت ناوگان ریلی و حمل بار در بندر خرمشهر فراهم شده است و در صورت وجود تقاضای حمل بار از طریق ریل،این بندر آمادگی جابجایی انواع کالا به نقاط مختلف را دارد.

محسنی اظهار داشت: شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی که از طریق اهواز به بندر خرمشهر متصل است، امکان برقراری ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی، عراق و ترکیه را نیز میسر می سازد.

 وی با بیان اینکه بندر خرمشهر قدیمی ترین بندر متصل به شبکه ریلی کشور است،یادآور شد: پایانه جدید ریلی بندر خرمشهر در سال ۹۳ با اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیارد ریال، مجهز به ۲/۲ کیلومتر خط آهن، ۷ هکتار محوطه بارانداز، سیستم باسکول دینامیکی با قابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد به منظور بهره وری مناسب از سیستم حمل و نقل چند وجهی این بندر به بهره برداری رسید.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر صرفه جویی در زمان،ارزان و به صرفه بودن،کاهش تصادفات جاده ای، کاهش آلودگی زیست محیطی و حفظ تنوع و انعطاف در چرخه تأمین لجستیک داخلی را از جمله مزایای حمل ریلی دانست.

به گفته محسنی ریل پایه کردن بنادر با توجه به سیاست های برنامه ابلاغیه ششم توسعه و رویکرد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سهم ریلی بنادر، از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک اصل مهم مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور طی جلسه‌ای در ۴ مهر ماه سال جاری مشکلات حمل و نقل ریلی و راهکارهای فعال سازی دوباره آن در بندر خرمشهر با حضور مسئولان راه آهن، گمرک، سازمان بنادر، بندر خرمشهر،جمعی از شرکت‌های بهره بردار و صاحبان کالا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ابراز امیدواری کرد:راه اندازی دوباره ناوگان ریلی بندر خرمشهر، توسعه اقتصادی و رونق اشتغال در این منطقه را فراهم سازد.

نظر شما