شناسهٔ خبر: 60473 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام و المسلمین روحانی؛

وظیفه سنگین وزیر راه و شهرسازی حل مشکل مسکن در کشور است/دولت در زمینه مسکن بدهکار مردم است و باید مسأله مسکن را حل کنیم/حمایت از توسعه‌گران با ارایه زمین رایگان و حمایت از بانک‌ها/تاکید بر اجرای برنامه‌های بنیادین در زمینه راه، راه آهن، کشتیرانی و بنادر

روحانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به وظیفه سنگین وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکل مسکن در کشور، با تاکید بر اینکه دولت در زمینه مسکن بدهکار مردم است و باید مساله مسکن را حل کند، گفت: امروز کامیون‌دارها مشکلاتی دارند که باید آن مشکلات حل شود؛ قطعه، لاستیک و بیمه خودرو و دیگر مشکلات آنان باید حل شود. در زمینه راه و راه‌آهن و کشتیرانی و بنادر اقدامات زیادی برای انجام داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دفاع از ۴ وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از جلسه فوق العاده مجلس برای تکمیل کابینه، اظهارداشت:ایام اربعین سالار شهیدان، حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی، برای ما ایام بسیار با افتخاری است.

رئیس جمهور گفت: در شرایطی که دشمنان علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کرده‌اند و کلمه ۱۳ آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده‌اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند، به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

دکتر روحانی با بیان اینکه بی‌شک، اگر عشق به امام حسین(ع) و پیروی از راه امام حسین(ع) نبود، امروز شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول جنگ هشت ساله نبودیم، گفت:همه جا در همه سختی‌ها، در همه موفقیت‌های بزرگ‌مان، یاری اهل بیت(ع) و رابطه این مردم با خاندان رسالت و بویژه ابی‌ عبدالله الحسین(ع) مسیر و راه پیروزی را همواره برای ما هموار کرد.

رئیس جمهور با قدردانی از رئیس، اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: از جلسه فوق العاده مجلس در این مقطع حساس برای تکمیل کابینه قدردانی می کنم.

 دکتر روحانی اظهارداشت: آنچه در هفته‌ها و در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم، پیروزی قاطع ملت ایران، در برابر توطئه‌های آمریکا بوده است. ما از لحاظ سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخی را در اختیار داریم. کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم‌پیمانان سنتی آمریکا، آمریکا را رها کرده باشند.

رئیس جمهور گفت: اگر در یکسال پیش در مجلس به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران، آمریکا در برابر ایران بایستد و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا،  حتماً اکثر قاطع جمع ما نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این یک خوش‌بینی محض است. مگر ممکن است در یک مسأله مهم بین‌المللی آمریکا تصمیمی را اتخاذ کند که تقریباً به استثناء چند کشور، همه کشورهای جهان در کنار ایران و رو در روی آمریکا بایستند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بی تردید پیروزی کم نظیر سیاسی در تاریخ ایران داشته است، افزود: چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف چند ماه در ۳ صحنه بزرگ حقوقی، نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند، در دادگاه بین‌المللی لاهه ایران مقتدر تا کنون ۲ بار در ماه‌های اخیر در برابر آمریکا پیروز شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بار اول در زمینه صلاحیت که آمریکایی‌ها معتقد بودند، این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد و در نهایت دادگاه بر علیه آمریکا و به نفع ایران رأی داد و برای بار دوم، برای احکام موقت علیه آمریکا، که نظر ما این بود که این احکام باید صادر بشود و آمریکا مخالف بود، حقوق دانان‌ و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس دادگاه محکومیت آمریکا را صریحاً اعلام کرد. بار سوم در چند هفته گذشته در یک بحث حقوقی حدود ۶ میلیارد دلاری، اموال جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا توقیف شده بود و در دادگاه عالی نمایندگان ایران در برابر آمریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد.

دکتر روحانی گفت: ملت ما حداقل، از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد. از لحاظ افکار عمومی، جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که هم وفای به عهد ندارد و هم مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، می شناسد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در این دو موفقیت بزرگ،   به دو موفقیت اجتماعی و سیاسی هم نیازمندیم، گفت: تمام برنامه‌های دشمن  برای این بوده که مردم و ملت بزرگ ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و در موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی، مردم را نسبت به آینده کشور و آینده معیشت و آینده فرزندان خودشان، مأیوس بسازند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در این دو موضوع اجتماعی و اقتصادی در کنار هم باشیم و آمریکا را به زانو در بیاوریم، افزود: بی‌تردید در این مصاف مهم تاریخی، دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود، اما بدون حمایت مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و بالاتر از آن، بدون هدایت و حمایت مقام معظم رهبری نمی‌توانیم پیروز شویم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز خوشحالیم که رهبری هدایت جامعه در این مقطع حساس را بر عهده دارند و دولت با امید فراوان و توان لازم، معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکل به خوبی عبور خواهیم کرد، گفت: امروز در بخش اقتصادی می‌خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رأی اعتماد شما، بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند مشکلات مردم را حل کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه معتقدیم مردم در رنج و فشار بوده و زندگی مردم، بویژه بخش هایی از جامعه که درآمد ثابت دارند، به سختی می گذرد، اظهار داشت: بی‌تردید مردم از ما می‌خواهند که مشکلات را حل کنیم و این حق مردم هستند و ما موظفیم، کشور را از این مشکلات با وحدت و اتحاد و یکپارچگی عبور بدهیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه  نتیجه امروز مجلس حتماً بارقه امیدی برای ملت ایران خواهد بود، اظهار داشت: ملت ایران امروز خواهد دید که  دولت و مجلس در کنار هم بوده و مصمم هستند که مشکلات مردم را یکی بعد از دیگری حل کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه بر این مشکلات می‌دمند تا افکار مردم را  با تبلیغات دروغین تسخیر کنند و رسانه‌های بیگانه به دروغ به مردم ایران می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که در آن زندگی می‌کنند، افزود: من از شما و ملت ایران  در برابر تبلیغات آمریکا و صهیونیست‌ها می‌پرسم که آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست؟ آیا بهداشت و درمان به طور نسبتی جزو ارزان‌ترین کشورها نیست؟ آیا انرژی یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یک قیمت متعادل و ارزان نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل و نقل که یک مقدار به کمک بیشتر دولت و مجلس نیاز دارد، در یک شرایط معتدل نیست؟

 دکتر روحانی با اشاره به وظیفه سنگین وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکل مسکن در کشور، افزود: از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی، نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم، از ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم.

وی  تصریح کرد: البته در بسیاری از نیازمندی‌ها بویژه  آنهایی که حقوق ثابت دارند، با مشکل مواجه اند و حل این مشکل وظیفه ماست و نمی‌توانیم به مردم‌ بگوییم که چون فشار آمریکاست پس ما کاری نمی‌توانیم بکنیم.

 رئیس جمهور تصریح کرد: این پاسخ پذیرفته نیست. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون در فروش نفت مشکلاتی وجود دارد، در اداره کشور ناتوان هستیم. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون از لحاظ روابط بانکی و تعاملات مالی با دنیا مشکلاتی داریم، پس نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم و مردم از ما می‌خواهند و وظیفه داریم کشور را اداره کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه البته مردم باید واقعیت‌ها و شرایط کشور را به خوبی بدانند، تصریح کرد: در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می‌کنم،   با وحدت، یگانگی، اتحاد، استقامت و ایستادگی ملت، بی‌تردید نه در زمان چندان طولانی بلکه در زمان کوتاه، از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

 رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آنهایی که به مردم می‌گویند ابرتورم داریم، یا دروغ می‌گویند و یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند، خاطرنشان ساخت: ما ابر تورم نخواهیم داشت و این حرف از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی هم نادرست است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز وزیر راه و شهرسازی بار مسئولیت سنگینی بردوش دارد، گفت: به عنوان رئیس جمهور خدمت شما عرض می‌کنم و در برابر مردم می‌گویم در زمینه مسکن دولت بدهکار مردم است. ما باید مسأله مسکن را حل کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در راه‌آهن، بنادر، حمل و نقل و کشتیرانی نسبتاً خوب کار کردیم اما در زمینه مسکن باید جبران کنیم و همه توان‌مان را بکار بگیریم، ادامه داد: معتقدم در همین شرایط سخت، نقدینگی را باید به سمت مسکن بچرخانیم و اگر زمین مجانی را در اختیار توسعه‌گر قرار دهیم و بانک‌ها را حمایت و کمک کنیم  و  برای خانه اولی‌ها، خانه ارزان بوجود بیاوریم، به ملت‌ کمک و اشتغال ایجاد کرده ایم.

 رئیس جمهور با اشاره به فرصت های بالای ایجاد شغل دروزارت مسکن، راه و شهرسازی و صنعت مسکن، گفت: اگر همه این مشاغل را راه بیندازیم، مسأله مسکن، اشتغال و رشد اقتصادی در بخش بزرگی به حرکت در می‌آید.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز مسأله مسکن، یکی از مسایل بزرگ ما است، افزود: امروز وزیر راه و شهرسازی در زمینه ناوگان هوایی، دریایی، جاده‌ای مشکلاتی دارد که  باید حل بکند و در شرایط تحریم در زمینه دریایی مشکلاتی داریم، لذا حل بخشی از بار دریایی باید روی شانه ریل قرار بگیرد.

رئیس جمهور گفت: کار بزرگ و سنگینی بر دوش وزارتخانه راه و شهرسازی قرار دارد و فردی که برای این وزارتخانه انتخاب شده دارای تحصیلات و تخصص در این زمینه است و همواره هر کجا قرار داشته، فعال بوده است.

دکترروحانی ادامه داد: البته با ایشان دوستی نزدیک نداشتم ولی ایشان را زیاد می‌دیدم. زمان جنگ و بعد از جنگ، ایشان در بخش‌های مختلف، عنصری بسیار فعال بود و در این یکسالی که بار مسئولیت استانداری را بر دوش گرفت، جزو استانداری‌هایی بسیار پرتحرک و فعال بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه با رأی شما نمایندگان می‌توانیم در زمینه حمل و نقل، راه‌آهن و جاده که می‌دانم مشکلاتی در این زمینه ها وجود دارد، در مسیر حل مشکلات تلاش کنیم، گفت: امروز کامیون‌دارها مشکلاتی دارند که باید آن مشکلات حل شود؛ قطعه، لاستیک و بیمه خودرو و دیگر مشکلات آنان باید حل شود. در زمینه راه و راه‌آهن و کشتیرانی و بنادر اقدامات زیادی برای انجام داریم. بنادر می‌توانند ایران را به کشورهای شمالی و جنوبی، شرقی و غربی متصل کنند و مخصوصاً راه ترانزیت جنوب-شمال و جنوب-غرب که بسیار اهمیت دارد.

دکتر روحانی افزود: آقای اسلامی این مسئولیت را بر عهده می‌گیرند و این بار سنگین بر دوش او خواهد بود و ان شاء‌الله با کمک نمایندگان می‌توانیم در این مسیر تحرکات بیشتری داشته باشیم.

نظر شما