شناسهٔ خبر: 60620 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌آهن خراسان:

رشد ۷۰  درصدی حمل کالای صادراتی از مرز ریلی سرخس/ بالاترین نرخ رشد صادرات کالا از مرز ریلی سرخس طی چهار سال

هادی ضیایی‌مهر در هفت‌ماهه نخست سال جاری، ۳۹۴ هزارتن کالای صادراتی به مقاصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که این مقدار بیشترین میزان در چهار سال گذشته بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن ، محمدهادی ضیایی مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان با اعلام این خبر افزود: در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق به اقتصاد مقاومتی و همچنین با توجه به مزایای حمل‌ونقل ریلی ازجمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی، رشد ۷۰ درصدی حمل کالاهای صادراتی غیرنفتی به آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس را شاهد بوده‌ایم.

وی در خصوص دلایل رشد صادرات کالا از مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه ادامه داد: تأمین نسبی واگن موردنیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای میانه به‌صورت خالی وامدادی، استفاده از واگن‌های تخلیه‌شده در شبکه ریلی، افزایش تعامل و جلسات چندجانبه با واحدهای تولیدی و ... مهم‌ترین دلایل رشد صادرات در سال جاری است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان یادآور شد: فعال‌ترین مرز ریلی صادراتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مرز سرخس است که در سال جاری سهم ۸۵ درصدی صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.

محمدهادی ضیایی مهر تأکید کرد: عمده کالاهای صادراتی حمل شده در این مدت، انواع سیمان با ۲۴۷ هزار تن بوده که ۶۳ درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۳ درصد افزایش داشته، مصالح ساختمانی با ۵۳ هزار تن، ۱۳ درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته و سایر کالاهای صادراتی حمل شده از مرز سرخس، انواع مواد شیمیایی، مواد غذایی و ... بوده و عمده مقاصد کالاهای صادراتی، کشورهای ازبکستان با ۷۳ درصد، تاجیکستان با ۱۰ درصد و ترکمنستان با ۸ درصد سهم بوده است.

وی اذعان داشت: ۸۰ درصد از کالاهای صادراتی از مرز ریلی سرخس، از مبادی استان خراسان رضوی بارگیری گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴ درصد افزایش داشته است/.

برچسب‌ها:

نظر شما